Bewoners en Bestuur
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor bewoners en bezoekers met een moderne overheid die haar bewoners ruimte geeft en faciliteert om de stad en de samenleving te verbeteren, en die de belangen van haar bewoners goed behartigt.
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor bewoners en bezoekers met een moderne overheid die haar bewoners ruimte geeft en faciliteert om de stad en de samenleving te verbeteren, en die de belangen van haar bewoners goed behartigt.
Utrecht wordt nationaal en internationaal gezien als een aantrekkelijke stad
Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
Het Utrechts belang wordt goed behartigd op regionaal, nationaal en internationaal niveau
Utrecht is een invloedrijke partner, lokaal, landelijk en internationaal
Utrecht heeft een moderne en toegankelijke overheid met betrokken bewoners
Bewoners zijn vroegtijdig en op maat betrokken en krijgen ruimte om de stad en de samenleving te verbeteren
De kwaliteit van de dienstverlening aan bewoners is adequaat
Het imago van Utrecht onder de relevante doelgroepen (bewoners, bezoekers, bedrijven en talent) is duurzaam versterkt. Het profiel van Utrecht is een economisch sterke en gezonde stad met internationale allure. Het beeld van de stad is versterkt en de trots op de stad is vergroot. De samenwerking met de marketing stakeholders in stad en regio, zoals de kennisinstellingen, het bedrijfsleven, maatschappelijke, culturele en toeristische instellingen op het gebied van marketing en promotie is verbreed en versterkt.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.2.1 | Reputatie Utrecht onder Nederlanders | Steden en Streken Merkenonderzoek (Hendrik Beerda) | 3e positie landelijk (2013) | niet gemeten | 3e positie | 3e positie | 3e positie |
We zetten stad en regio Utrecht nationaal en internationaal op de kaart. Hiermee komt de identiteit als stad voor gezond stedelijk leven tot uiting. Dit is één van de taken van de nieuwe Utrecht Marketing organisatie. Zij doet dit samen met het Utrecht Marketing Netwerk, een groeiend netwerk van partners in stad en regio die werken aan de marketing, promotie en profilering van Utrecht. In de samenwerking staat de coalitiestrategie centraal. We bouwen slimme coalities en netwerken van stedelijke en regionale partners om marketingprojecten te realiseren, zoals de talent portal. We laden het Utrecht-merk, vergroten het bereik van marketingprojecten en maximaliseren de impact hiervan. Dit gebeurt door co-branding en co-creatie. Dit doen we voor alle relevante Utrechtse doelgroepen: bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. We zetten tevens met economische en kennispartners extra in op de internationale branding van Utrecht, met als doel dat meer bedrijven en talent Utrecht zien als gezonde, groene en slimme stad.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.2.1 | Aantal belangrijke stake holders actief betrokken bij netwerken en coalities citymarketing | CIS / Citymarketing | 7 (2012) | 20+ | 20+ | >40 | >50 |
Toelichting: De Taskforce Utrecht Marketing levert in kwartaal 3 van 2016 een businessplan op met KPI’s voor de nieuwe Utrecht Marketing organisatie. Ten tijde van deze programmabegroting zijn deze nog niet bekend. | |||||||
P1.2.2 | Aantal gebruikers van Utrecht logo en merk | CIS Citymarketing | 3 (2012) | 20 | 20 | 23 | 27 |
P1.2.3 | Aantal gebruikers Utrecht Toolkit | CIS Citymarketing | 1.100 (2015 | n.v.t. | 1600 | 1800 | |
P1.2.4 | Aantal opgenomen films | CIS Citymarketing | 5 (2015) | n.v.t. | 8 | 12 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
01-1-2-1 | Utrecht wordt nationaal en internationaa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
01-1-2-1 | Utrecht wordt nationaal en internationaa | 94 | 333 | 667 | 692 | 692 | 0 |
Totaal lasten | 94 | 333 | 667 | 692 | 692 | 0 | |
Saldo baten en lasten | -94 | -333 | -667 | -692 | -692 | 0 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -94 | -333 | -667 | -692 | -692 | 0 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Utrecht wordt nationaal en internationaal op de kaart gezet
De begrote lasten nemen in 2017 toe met 0,584 miljoen euro ten opzichte van 2016. Dit betreft
het in de Voorjaarsnota 2016 toegekende structurele budget voor de versterking van het imago en de concurrentiepositie van de gemeente Utrecht. De begrote lasten dalen in 2018 weer met 0,246 miljoen euro omdat het in de Voorjaarsnota 2015 toegekende incidentele budget internationale profilering dan weer vervalt. Het andere deel van dit budget wordt verantwoord onder het programma Economie.
In het slotdebat over de Voorjaarsnota 2016 is amendement 28 aangenomen, waarin het toegekende budget voor het jaar 2017 met 0,56 miljoen euro wordt verlaagd. Deze mutatie zal verwerkt worden bij de eerste begrotingswijziging van het jaar 2017.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Utrecht wordt nationaal en internationaa | |||||||
6080 | Profilering Utrecht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Utrecht wordt nationaal en internationaa | |||||||
6080 | Profilering Utrecht | 94 | 333 | 917 | 671 | 667 | 692 |
Totaal Lasten | 94 | 333 | 917 | 671 | 667 | 692 | |
Saldo baten en lasten | -94 | -333 | -917 | -671 | -667 | -692 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -94 | -333 | -917 | -671 | -667 | -692 |
Op basis van het collegeakkoord hebben we geïnvesteerd in een sterkere positie in belangrijke lokale, regionale en landelijke netwerken. De aandacht die er bij het rijk (en Europa) is voor de positie van de stedelijke regio’s hebben we aangegrepen onze positie te versterken onder de noemer van Gezond Stedelijk Leven / Healthy Urban Living. Dit profiel is (inter)nationaal onderscheidend, wordt (h)erkend en geeft positie. Deze positie en het feit dat we actief in bovenlokale netwerken opereren geeft Utrecht de kans om meer invloed op wet- en regelgeving uit te oefenen en maakt dat we steeds beter in gesprek zijn met het rijk op Utrechtse grote opgaven op het gebied van economie, bereikbaarheid, onderwijs, sociale zekerheid, gezonde verstedelijking, zorg en welzijn en zo rijksbeleid en wetgeving proberen uit te lokken die gunstig zijn voor Utrecht. Bijvoorbeeld op cofinanciering Nieuwe Ruimtelijke Strategie en actuele dossiers als verdeelmodel Gemeentefonds, nieuwe versie BUIG, 2e convenant vluchtelingen, Algemene Maatregels van Bestuur (AMvB's)/uitvoeringswetten Omgevingswet, kostendekkendheid invoering Natuurbeschermingswet, etc. Dat bouwen we verder uit, zeker richting de volgende Tweede Kamer verkiezingen en de coalitievorming van het nieuwe Kabinet.
Effectdoelstelling E2.1.2
Utrecht ontvangt subsidies
Met behulp van (Europees) geld ondersteunen we de stedelijke ambities. We hebben allianties met samenwerkingspartners in de stad en in Europa om de subsidiemogelijkheden[1] te vergroten.
[1] Realisatie 2014 geeft de daadwerkelijk toegekende Europese subsidies weer. Dat heeft in 2014 geresulteerd in een rechtstreeks bedrag voor gemeente Utrecht van 8,1 miljoen euro voor de periode 2014-2020 naast een bedrag van 7,7 miljoen euro waarvoor de stad en Provincie samen de invulling bepalen. Daarnaast kan de arbeidsmarktregio Midden-Utrecht voor de periode 2014-2016 rekenen op 3,6 miljoen euro voor actieve inclusie uit het Europees Sociaal Fonds (ESF). De gemeente Utrecht coördineert als centrumgemeente de inzet van deze middelen en heeft in samenwerking met de regiogemeenten en Vso/Pro onderwijsinstellingen een bestedingsvoorstel opgesteld. Realisatie 2015 De gemeente Utrecht is direct betrokken bij een groot aantal aanvragen bij de EC. In totaal is hiermee een bedrag van circa 17,2 miljoen voor Utrecht aangevraagd. In 2016 wordt duidelijk welke van deze aanvragen worden gehonoreerd.
We steunen burgers, ondernemers, studenten, bezoekers en organisaties in Utrecht in hun internationale ambities. Utrecht wil zo een aantrekkelijke internationale stad zijn, waar ook internationale studenten, expats, investeerders, bezoekers en burgers zich thuis voelen en hun weg kunnen vinden. We verbinden onze internationale netwerken met het stedelijk netwerk van internationaal georiënteerde partners en zorgen dat Utrecht internationaal goed bekend staat.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E2.1.1 | Aantal dossiers waarin inzet van Utrecht is aan te wijzen | Afdeling BZ | 20 | 25 | 25 | 25 | |
E2.1.2 | Toegekende subsidie voor Europese projecten (€) | Afdeling CIS | 3,61 miljoen (2009) | 0,45 miljoen | 8,25 +PM miljoen | 3,25 miljoen | 4 miljoen |
Toelichting: | |||||||
E2.1.3 | Percentage Utrechters dat gebruik maakt van internationale contacten voor studie of werk | Inwonersenqûete | 25% (2011) | niet gemeten | 30% | 35% |
Er ligt een kans én opgave om bestaande netwerken te versterken en nieuwe partners aan ons te binden op basis van onze agenda (regionale werkgevers, kennisinstellingen en partijen als de NS en ProRail). Dit betekent (nieuwe) allianties sluiten die bijdragen aan de belangen van de stad en regio. Op basis van prioritaire dossiers werken wij onder de noemer van Gezond Stedelijk Leven aan effectieve regionale, provinciale, nationale en internationale coalities die de Utrechtse belangen optimaal ondersteunen. We volgen ontwikkelingen in Brussel en Den Haag en we onderhouden contacten met relevante partners. Steeds meer trekken we met regionale partners op de prioritaire dossiers. Al naar gelang de belangen parallel lopen, worden we gesteund door de G4, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Provincie, buurgemeenten, Bestuur Regio Utrecht (BRU/U10), andere gemeenten in Europa en regionale partners. Europarlementariërs, Eerste en Tweede Kamerleden en leden van Provinciale Staten, ambtelijke top van departementen en Provincie weten wat Utrecht doet en wil. Dit is zo doordat we onze opgaven en wensen steeds strakker formuleren en beter onder de aandacht brengen, onder andere met een gestructureerde informatiestroom, directe contacten, de organisatie van werkbezoeken, ondersteund door positionering in de media.
We zetten gericht in op internationalisering van de stad en werken daarbij nauw samen met de Economic Board Utrecht in de Taskforce Internationaal. We investeren in het aantrekken en behouden van internationaal talent, een beter internationaal vestigingsklimaat en zetten Utrecht internationaal op de kaart. De focus ligt daarbij vooral op Duitsland. We werken in Europa samen met de G4 in Brussel en het Europese stedennetwerk Eurocities. We doen dat zaak- en doelgericht, waarbij we samen met stedelijke partners kennis uitwisselen en activiteiten koppelen aan het binnenhalen van geld. Ook buiten Europa sluiten we aan bij mondiale ontwikkelingen en stimuleren initiatieven uit de stad met focus op de VS, China, Taiwan, Japan en India. We zetten ons in voor de Global Goals for Sustainable Development samen met burgers, bedrijven en particuliere initiatieven in de stad. Doel is dat zoveel mogelijk burgers en bedrijven de Global Goals kennen en er ook actief aan bijdragen. We gaan coalities aan met bedrijven en nodigen hen uit te investeren in de internationale productieketen. Het uiteindelijke doel is het realiseren van onze internationale ambitie: Utrecht internationaal doorontwikkelen als stad waar mensen van alle windstreken graag wonen, leven, leren, werken en investeren.
De uitvoering van het Kansen voor West II programma (2014-2020) is in 2015 gestart. Dit zijn voor Utrecht beschikbare middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 2014-2020. We hebben deze middelen gedeeltelijk in eigen beheer en kunnen deze inzetten voor passende initiatieven. We ondersteunen en adviseren initiatieven op het gebied van innovatie, duurzaamheid, arbeidspotentieel en vestigingsklimaat over de mogelijkheden tot het aanvragen van EFRO-subsidie. Alle projecten uit het Kansen voor West 1 programma hebben we in 2016 afgesloten. In 2017 wordt het totale programma financieel verantwoord naar Brussel. Samen met de partners (G4 steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en de Randstadprovincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland) streven we naar een optimale benutting van de voor de Randstadregio beschikbare middelen.
Ook andere Europese subsidieprogramma’s, zoals Horizon2020, Interreg V, Urbact en Urban Innovative Action, volgen we actief om de subsidiemogelijkheden te benutten. Conform onze ambities onderhouden we intensieve samenwerking op het gebied van Europese subsidiewerving en –lobby met regionale partners. In algemene zin kijken we naar meer structurele, strategische regionale samenwerking om de grote maatschappelijke uitdagingen die op ons afkomen, om te zetten naar economische kansen voor de regio. In het kader van de verdere ontwikkeling van actielijn ‘Internationalisering’ van de Economic Board Utrecht ontwikkelen we, als één van de acties, de samenwerking van regionale organisaties bij subsidieverwerving en lobby verder op de thema’s Groen, Gezond en Slim.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.1.1 | Het aantal Utrechtse partnerorganisaties betrokken bij internationale projecten in samenwerking met de gemeente | Afdeling CIS | 100 (2011) | 160 | 180 | 190 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
01-2-1-1 | Samenwerken en beïnvloeden | 451 | 864 | 864 | 864 | 864 | 864 |
Totaal baten | 451 | 864 | 864 | 864 | 864 | 864 | |
Lasten | |||||||
01-2-1-1 | Samenwerken en beïnvloeden | 522 | 2.629 | 2.644 | 2.947 | 2.924 | 2.999 |
Totaal lasten | 522 | 2.629 | 2.644 | 2.947 | 2.924 | 2.999 | |
Saldo baten en lasten | -71 | -1.766 | -1.780 | -2.083 | -2.060 | -2.135 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -71 | -1.766 | -1.780 | -2.083 | -2.060 | -2.135 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Samenwerken en beïnvloeden
Onder de begrote lasten is in 2018 ten onrechte een stijging van de VNG-contributie met 0,3 miljoen euro ten opzichte van 2017 zichtbaar. Deze verhoging zal in de 2e Technische Wijziging 2017 gecorrigeerd worden.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Samenwerken en beïnvloeden | |||||||
6022 | Bovengemeentelijke samenwerking | 422 | 864 | 864 | 864 | 864 | 864 |
6025 | Internationale samenwerking | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 451 | 864 | 864 | 864 | 864 | 864 | |
Lasten | |||||||
Samenwerken en beïnvloeden | |||||||
6022 | Bovengemeentelijke samenwerking | -89 | 2.016 | 2.098 | 2.396 | 2.378 | 2.426 |
6025 | Internationale samenwerking | 611 | 613 | 546 | 550 | 546 | 573 |
Totaal Lasten | 522 | 2.629 | 2.644 | 2.947 | 2.924 | 2.999 | |
Saldo baten en lasten | -71 | -1.766 | -1.780 | -2.083 | -2.060 | -2.135 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -71 | -1.766 | -1.780 | -2.083 | -2.060 | -2.135 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Utrecht4Globalgoals | Voorlichting voor particuliere initiatieven over de Millenniumdoelen | 40 | 0 | 0 | |
Economic Board Utrecht | Convenantbijdrage aan Economic Board Utrecht | 334 | 334 | 0 | |
Utrecht-Leon | Ondersteuning van particuliere initiatieven in het kader van de vriendschapsband Utrecht-Leon | 60 | 60 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Samenwerken en beïnvloeden | 434 | 394 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 434 | 394 | 0 |
De kracht van de stad zit in de mensen. Bewoners zetten zich op allerlei manieren in voor elkaar en voor hun omgeving; in de buurt, in de stad of op een bepaald onderwerp. Bewoners maken de stad vanuit hun eigen motivatie, hun talenten en mogelijkheden. Wij zetten in op het versterken van die kracht, om de samenleving samen te verbeteren. We geven ruimte voor inbreng, invloed en initiatief. We faciliteren initiatiefnemers en werken aan een wendbare gemeentelijke organisatie met een ’ja, en-houding’. We leren van onze ervaringen.
We maken plannen en voeren ze uit in samenspraak met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. De Utrechtse Participatiestandaard hanteren we als hulpmiddel om de kracht van de stad nog verder te versterken. Daarbij zoeken we samen met de stad naar innovatieve vormen om inwoners (meer) te betrekken bij veranderingen in de stad. De voorstellen naar aanleiding van motie 155 'Vernieuwing wijkparticipatie' werken we verder uit.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E3.1.1 | Percentage inwoners dat het idee heeft dat de gemeente iets heeft gedaan met hun bijdrage om het beleid te beïnvloeden | Inwonersenquête | 27% (2010) | 25% | 31% | 33 | 35 |
E3.1.2 | Percentage inwoners dat bekend is met het initiatievenfonds | Inwonersenquête | 23% (2015) | - | 23% | 35% | 60% |
Toelichting: Op 1 juli 2015 zijn het leefbaarheidsbudget en het flexibel budget welzijn samengevoegd tot het initiatievenfonds. Om deze reden zijn er geen meetgegevens voor 2014. |
De gemeenteraad organiseert in 2017 op donderdagen raadsinformatiebijeenkomsten waar Utrechtse bewoners en vertegenwoordigers van instellingen de raad kunnen informeren en mee kunnen praten over de onderwerpen op het programma. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld meepraten over geplande ontwikkelingen in Utrecht of op bouwplannen in hun eigen buurt. Er wordt ook een ideeënmarkt georganiseerd.
In 2017 organiseert de gemeenteraad ook weer bezoeken aan de Utrechtse wijken. In deze ontmoetingen met raadsleden kunnen bewoners aangeven wat er in hun wijk speelt. Een wijkbezoek heeft een thema dat vooraf in overleg met wijkbewoners wordt bepaald. De wijkbijeenkomsten gaan over onderwerpen die belangrijk zijn voor de wijk en waarmee de raad aan de slag kan.
We continueren onze participatieaanpak met de Utrechtse Participatiestandaard als basis voor het betrekken van bewoners, ondernemers en organisaties bij gemeentelijke plannen. Vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet in 2019 werken we op innovatieve wijze – samen met bewoners - aan omgevingsvisies. De eerste omgevingsvisie voor Vleuten-De Meern is daarbij een voorbeeld voor de omgevingsvisies van de andere wijken in Utrecht.
We blijven onze prestaties en de tevredenheid van participanten monitoren met behulp van de Benchmark Burgerparticipatie. De resultaten gebruiken we ter verbetering van onze aanpak waar nodig. Ook passen we in 2017 geleerde lessen en meer flexibele vormen van participatie toe. Hiervoor putten we uit onze ervaringen met het vernieuwen van wijkparticipatie.
In 2017 hebben we speciale aandacht voor verwachtingenmanagement, tijdig en tussentijds communiceren, het bereiken van een meer gemêleerde groep bewoners en terugkoppelen van wat er met hun inbreng is gebeurd. Via de wijkactieprogramma’s laten we zien hoe we werken aan de realisatie van de wijkambities en aan de vraagstukken die voor bewoners belangrijk zijn.
Inmiddels hebben we met stadsgesprekken de nodige ervaring opgedaan en veel vraagstukken samen met de stad opgepakt. In 2017 gaan we daarmee door. Ook op andere manieren zijn of gaan we met de stad in gesprek. Zo organiseren wij en anderen debatten en expertbijeenkomsten. Ook met de wijkraden blijven we in gesprek over hun rol in een veranderende samenleving.
We voeren de agenda ‘Ruim baan voor initiatief’ die we samen met initiatiefnemers hebben opgesteld verder uit. Zo gaan we door met de initiatievencafés en met de proefpilots 'bewonersbod' (voorheen ‘right to challenge’) en krijgt de pilot buurtbudgetten in Lunetten een vervolg. Extra aandacht geven we aan het experimenteren met rek in de regelgeving, wegnemen van obstakels in de gemeentelijke organisatie en nieuwe vormen van samenwerking. We leren van de ervaringen die we in die samenwerking opdoen en delen de lessen die we hieruit trekken, ook met de gemeenteraad. Op basis van de uitkomsten van de evaluatie van het initiatievenfonds in 2016 passen we zo nodig het gebruik van het fonds in 2017 aan.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P3.1.1 | Aantal raadsinformatie-avonden | Griffie | 23 (2009) | 20 | 23 | 25 | 25 |
P3.1.2 | Waardering participatieproces | Benchmark Burgerparticipatie | 6,6 (2011) | 7,1 | 7,1 | 7.2 | 7.3 |
Toelichting: Realisatie 2015 was meting 2014. |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
01-3-1-1 | Bewoners betrekken | 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
01-3-1-1 | Bewoners betrekken | 16.580 | 17.518 | 17.831 | 17.671 | 17.745 | 17.745 |
Totaal lasten | 16.580 | 17.518 | 17.831 | 17.671 | 17.745 | 17.745 | |
Saldo baten en lasten | -16.478 | -17.518 | -17.831 | -17.671 | -17.745 | -17.745 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -16.479 | -17.518 | -17.831 | -17.671 | -17.745 | -17.745 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Bewoners betrekken
De begrote lasten nemen in 2017 met 0,3 miljoen euro toe ten opzichte van de begroting 2016.
Het budget van Raadsorganen stijgt vanaf 2017 met 0,4 miljoen euro. Dit betreft de toekenning van 0,5 miljoen euro conform de besluitvorming in de Voorjaarsnota 2016 om de ondersteuning van de gemeenteraad op niveau te brengen. Verder is er een bedrag van 0,05 miljoen euro toe te schrijven aan de loon- en prijsindex. Daar staat een daling met 0,15 miljoen euro tegenover vanwege de incidentele toekenning in 2016 van dit bedrag om de vergader-, audio- en visuele installaties in de raadszaal, evenals de streaming en de archivering op orde te brengen.
De begrote lasten van de wijkbureaus nemen in 2017 af met 0,079 miljoen euro ten opzichte van 2016. Dit saldo is als volgt opgebouwd:
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Bewoners betrekken | |||||||
6020 | Bestuursorganen | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6028 | Volksfeesten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6035 | Raadsorganen | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6036 | Ombudszaken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6037 | Burgerjaarverslag | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6356 | initiatievenfonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6463 | Wijkbureau's | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6469 | Leefbaarheidsbudget | 44 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Bewoners betrekken | |||||||
6020 | Bestuursorganen | 2.588 | 1.872 | 1.862 | 1.862 | 1.862 | 1.862 |
6028 | Volksfeesten | 188 | 194 | 197 | 197 | 197 | 197 |
6035 | Raadsorganen | 3.987 | 4.397 | 4.797 | 4.797 | 4.827 | 4.827 |
6036 | Ombudszaken | 36 | 53 | 53 | 53 | 53 | 53 |
6037 | Burgerjaarverslag | 0 | 5 | 5 | 5 | 34 | 34 |
6356 | initiatievenfonds | 769 | 4.472 | 4.494 | 4.494 | 4.494 | 4.494 |
6463 | Wijkbureau's | 6.510 | 6.524 | 6.423 | 6.263 | 6.278 | 6.278 |
6469 | Leefbaarheidsbudget | 2.502 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 16.580 | 17.518 | 17.831 | 17.671 | 17.745 | 17.745 | |
Saldo baten en lasten | -16.478 | -17.518 | -17.831 | -17.671 | -17.745 | -17.745 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -16.479 | -17.518 | -17.831 | -17.671 | -17.745 | -17.745 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Volksfeesten | Organiseren en uitvoeren van volksfeesten | 186 | 162 | 0 | |
Initiatievenfonds | Ondersteunen van bewoners en vrijwilligersorganisaties in het ontwikkelen van activiteiten of uitvoeren van ideeën om de sociale cohesie, leefbaarheid, zelfredzaamheid en participatie van kwetsbare burgers te vergroten. | 2.700 | 0 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Bewoners betrekken | 2.886 | 162 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 2.886 | 162 | 0 |
Bij het uitvoeren van overheidstaken is het beschikbaar hebben van een betrouwbare basisregistratie van persoonsgegevens en burgerlijke stand van groot belang. Naast verplichte producten zoals aangifte geboorte, overlijden, paspoorten en rijbewijzen kunnen bewoners ook terecht bij Burgerzaken voor andere dienstverlening als het aanvragen van uittreksels of het sluiten van een huwelijk. Het is van belang dat deze producten en diensten voldoen aan de wettelijke vereisten.
Goede dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente met als doel de Utrechter centraal te stellen. Daarmee werken we voor Utrecht aan dienstverlening op maat: we kiezen lichte ondersteuning waar dat kan en intensieve ondersteuning waar dat moet. Voor lichte ondersteuning kunnen burgers en ondernemers via het digitaal loket 24/7 zaken doen met de Gemeente Utrecht en het Klantcontactcentrum is de eerste telefonische ingang. Voor meer intensieve ondersteuning kan men ook bij de balie terecht. Dagelijks streven we er naar de kwaliteit van dienstverlening te verhogen. Dit doen we met behulp van een continu draaiend klanttevredenheidsonderzoek.
Het Utrechts Archief (HUA) beheert de grootste collectie publiek toegankelijke archieven, gedrukte werken en (bewegend) beeldmateriaal over Utrecht, waaronder de archieven van de Gemeente Utrecht. In 2017 werkt HUA aan het bevorderen van het gebruik van de collectie door een steeds grotere en meer gevarieerde groep gebruikers. Daarnaast ontwikkelt HUA de in 2016 opgeleverde website www.hetutrechtsarchief.nl door naar een digitale studiezaal, en zullen ruim een half miljoen bronnen worden gedigitaliseerd. Het publieks- en educatieprogramma voorziet in twee tijdelijke tentoonstellingen en de vaste expositie wordt vernieuwd op basis van een nieuw concept. Ook maakt HUA in samenwerking met de Gemeente Utrecht gebruik van de aansluiting op het landelijke e-Depot waardoor primair digitale informatie ook duurzaam beheerd en ontsloten kan worden. Ten slotte brengt HUA in het licht van het sterk veranderende archieflandschap de interne organisatie verder in gereedheid voor integraal beheer van de collectie en het e-Depot.
We streven naar een samenhangende en organisatie overstijgende dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten. Om dit te realiseren innoveren we richting een toegankelijke, eenvoudige, vraaggerichte en efficiënte (digitale) overheid. Hierdoor werken we continu aan het stroomlijnen, vereenvoudigen en standaardiseren van onze processen en werken we waar mogelijk aan het dereguleren van onnodige regelgeving. Tegelijkertijd zetten we zo veel mogelijk in op eenvoudige en toegankelijke dienstverlening en organiseren en verplaatsen we zoveel mogelijk klantvragen van de backoffice naar de frontoffice. Ook onderzoeken we of sommige dienstverlening tot aan de voordeur geleverd kan worden. Tot slot werken we aan verdergaande vormen van ketensamenwerking. Daarbij kiezen we voor het standpunt dat slim samenwerken loont. Niet alleen binnen Utrecht maar ook samen met ketenpartners kijken we actief naar kansen om gezamenlijk op te treden en de kosten voor de inwoner van Utrecht zo laag mogelijk te houden.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E3.2.1 | % klachten over geleverde burgerzaken producten | Klachtenmonitor Publiekszaken | 0,02% (2010) | 0,05% | 0,125% | 0,02% | 0,02% |
E3.2.2 | Klanttevredenheid Klant Contact Centrum (schaal 1-10) | Klanttevredenheidsonderzoek | 6,8 (2015) | 7,3 | 6,8 | 7.5 | 7.6 |
Toelichting: De norm klantbeleving is aangepast. Eind 2015 is een nieuw klantbelevingsonderzoek gestart. (zie vrtgbrief PDV, mei 2016). Het vernieuwde onderzoek is, meer continu van aard en geeft dagelijks inzicht in de waardering van een groter aantal klanten. | |||||||
E3.2.3 | Digitale klanttevredenheid (schaal 1-10) | Klanttevredenheidsonderzoek | 6,1 (2015) | 7,1 | 6,1 | 7.2 | 7.6 |
De basis voor producten en diensten vormt de administratie van persoonsgegevens. Een goede basis zorgt voor het voortbrengen van kwalitatief en wettelijk verantwoorde producten. We handhaven en borgen de kwaliteit van de basisregistratie persoonsgegevens en de burgerlijke stand. Daarnaast faciliteren we landelijke afnemers en binnengemeentelijke organisatieonderdelen door persoonsgegevens beschikbaar te stellen voor de uitvoering van publiekrechtelijke taken.
De klant krijgt in onze dienstverlening een eenduidige werkwijze, een helder serviceniveau en kwaliteit. We werken daarbij niet alleen vanuit één fysiek loket waar inwoners op maat, op tijd en binnen afspraak geholpen worden. Eveneens werken we vanuit één gemeentebreed digitaal kanaal waar burgers en ondernemers terecht kunnen voor alle dienstverleningsprocessen: informatie over producten en diensten, online bestellen van producten en diensten, statusinformatie over de bestellingen en aanvragen. In 2017 doen we dit door verder te werken aan het vereenvoudigen van teksten op gebied van B1, het versimpelen van de navigatie van de website, en het verder verbeteren van de toegankelijkheid. Tot slot werken we zo veel mogelijk met één centraal telefoonnummer waar zoveel mogelijk vragen direct worden afgehandeld en we geven we vanuit één kanaalonafhankelijke informatiebron antwoord op vragen en werken we zo veel als mogelijk op basis van eenmalige gegevensverstrekking meervoudig gebruik. Ook zetten we extra mogelijkheden in om nog eenvoudiger met ons in contact te komen. Denk aan de invoering van een ChatKanaal en het vereenvoudigen van het keuzemenu aan de telefoon door de inzet van spraakherkenning.
We zetten doelgericht instrumenten in zoals data en onderzoek om onze inwoners en ondernemers optimaal toe te leiden naar het meest passende kanaal. Digitaal heeft daarbij de voorkeur. Om dit te realiseren herontwerpen we de dienstverleningsprocessen waar nodig en stimuleren we het gebruik van het digitale kanaal door het onder de aandacht te brengen en deze te vereenvoudigen. Voor hen die dit lastig vinden houden we andere kanalen uiteraard open en ontwikkelen we slimme hulpmiddelen of bieden we een passend vangnet zoals het bieden van hulp bij het invullen van formulieren aan de balie.
We werken dagelijks aan het ontwikkelen van een toegankelijke website die aansluit bij de doelstellingen van Agenda 22. Daarbij werken we toe naar een website die voldoet aan de web richtlijnen. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op internationale standaarden voor kwaliteit en toegankelijkheid maar ook op in de praktijk beproefde oplossingen van professionals. Het schrijven op B1 niveau is een onderdeel van deze web richtlijnen en passen we in al onze nieuw te ontwikkelen websites toe. Met het doorvoeren van de web richtlijnen werken we aan het beter bruikbaar, beter uitwisselbaar, duurzamer en toegankelijker maken van onze website voor verschillende bezoekers, browsers, zoekmachines en apparaten. Onze website wordt getoetst op 51 criteria.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P3.2.1 | Burgerzaken voldoet aan de kwaliteitseisen op het terrein van beheren van gegevens, processen en privacy-aspecten (auditnorm BZK) | Kwaliteitsmonitor BZK | 90% (2010) | 100% | 100% | 100% | 100% |
P3.2.2a | Percentage telefonische contact-pogingen dat leidt tot een contact (bereikbaarheidsnorm) | Klant Contact-Centrum | 93% (2010) | 95% | 81% | 90% | 95% |
P3.2.2b | Percentage vragen dat tijdens het eerste contact wordt beantwoord (Telefonisch via KCC) | Klantcontactcentrum | 58% (2009) | 70% | 76% | 80% | 80% |
P3.2.2c | Digitaal ontvangen dienstverlenings-transacties | Dienst Ondersteuning | nnb | 211605 | 220000 | 240000 | |
P3.2.4 | Realisatie Webrichtlijnen | Webrichtlijnen versie twee inspectie Utrecht | n.n.b. | n.v.t. | 40/51 | 45/51 | |
Toelichting: Deze richtlijnen zijn gebaseerd op internationale standaarden voor kwaliteit en toegankelijkheid en op in de praktijk beproefde oplossingen van professionals. |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
01-3-2-1 | Juist bestand persoonsgegevens | 7.526 | 7.328 | 7.476 | 7.476 | 7.476 | 7.476 |
01-3-2-2 | Informatie aan bewoners | 611 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 |
01-3-2-3 | Publieksdienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 8.137 | 7.395 | 7.542 | 7.542 | 7.542 | 7.542 | |
Lasten | |||||||
01-3-2-1 | Juist bestand persoonsgegevens | 10.001 | 9.148 | 9.591 | 9.678 | 9.693 | 9.693 |
01-3-2-2 | Informatie aan bewoners | 5.663 | 5.941 | 6.022 | 5.964 | 5.966 | 5.979 |
01-3-2-3 | Publieksdienstverlening | 1.541 | 2.789 | 2.383 | 2.381 | 1.386 | 1.386 |
Totaal lasten | 17.205 | 17.878 | 17.996 | 18.024 | 17.045 | 17.058 | |
Saldo baten en lasten | -9.068 | -10.484 | -10.454 | -10.481 | -9.502 | -9.515 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 616 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -8.668 | -10.700 | -10.454 | -10.481 | -9.502 | -9.515 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Juist bestand persoonsgegevens
De baten stijgen in 2017 met 0,148 miljoen euro vanwege de verwerking van de loon en prijsindexatie in de legestarieven.
De lasten stijgen in 2017 per saldo met 0,443 miljoen euro. Dit komt o.a. door verwerking van de loon-en prijsindexatie van de leges, compensatie groei aantal inwoners in Leidsche Rijn en doordat het beschikbare budget voor de organisatie van verkiezingen niet in de reserve wordt gestort maar rechtstreeks in de exploitatie is begroot vanwege de geplande Tweede Kamerverkiezingen in 2017; In 2016 waren er geen verkiezingen, maar hebben we wel een referendum gehad waar incidentele rijksbijdrage voor hebben ontvangen (en incidenteel begroot). Deze incidentele middelen vervallen na 2016.
Mutaties reserves
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
In 2016 is het structureel jaarlijks beschikbare budget voor verkiezingen van 0,6 miljoen euro toegevoegd aan de Reserve Verkiezingen omdat er geen reguliere verkiezingen waren voorzien. In 2017 is het beschikbare budget in de exploitatie begroot en begroten we geen storting in de reserve omdat we in 2017 de kosten van het organiseren van de Tweede Kamer Verkiezingen moeten dekken.
Publieksdienstverlening
De begrote lasten dalen in 2017 ten opzichte van 2016 omdat er in 2016 nog een incidenteel budget (0,4 miljoen euro) was toegekend voor de aanschaf van een rooster en planningstool. Vanaf 2018 dalen de lasten met 1 miljoen euro omdat het programmageld voor publieksdienstverlening incidenteel is toegekend.
Verbonden partijen
Bijdrage aan het Utrecht archief, 2,9 miljoen euro.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Juist bestand persoonsgegevens | |||||||
6026 | Burgerzaken | 7.392 | 7.172 | 7.320 | 7.320 | 7.320 | 7.320 |
6059 | Experiment Bedrijven Investeringszones | 134 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 |
Informatie aan bewoners | |||||||
6038 | DBG-KlantContactCentrum | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6027 | Het Utrechts Archief | 611 | 66 | 66 | 66 | 66 | 66 |
Publieksdienstverlening | |||||||
6039 | Publieksdienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 8.137 | 7.395 | 7.542 | 7.542 | 7.542 | 7.542 | |
Lasten | |||||||
Juist bestand persoonsgegevens | |||||||
6026 | Burgerzaken | 9.873 | 8.998 | 9.441 | 9.529 | 9.543 | 9.543 |
6059 | Experiment Bedrijven Investeringszones | 128 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Informatie aan bewoners | |||||||
6038 | DBG-KlantContactCentrum | 2.885 | 3.036 | 3.079 | 3.119 | 3.122 | 3.122 |
6027 | Het Utrechts Archief | 2.778 | 2.905 | 2.944 | 2.846 | 2.843 | 2.857 |
Publieksdienstverlening | |||||||
6039 | Publieksdienstverlening | 1.541 | 2.789 | 2.383 | 2.381 | 1.386 | 1.386 |
Totaal Lasten | 17.205 | 17.878 | 17.996 | 18.024 | 17.045 | 17.058 | |
Saldo baten en lasten | -9.068 | -10.484 | -10.454 | -10.481 | -9.502 | -9.515 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 616 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -8.668 | -10.700 | -10.454 | -10.481 | -9.502 | -9.515 |
De kracht van de stad zit in de mensen. Bewoners zetten zich op allerlei manieren in voor elkaar en voor hun omgeving; in de straat of buurt, in de stad of op een bepaald onderwerp. Bewoners maken de stad vanuit hun eigen motivatie, hun talenten en mogelijkheden. Wij zetten in op het versterken van die kracht, om de samenleving samen te verbeteren. We geven ruimte voor inbreng, invloed en initiatief. We maken plannen en voeren ze uit in samenspraak met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We gebruiken hiervoor onder andere het instrument van de stadsgesprekken. We leren van onze ervaringen in de vernieuwing van de participatie in de wijken en zetten deze vernieuwing door. We voeren de agenda ’Ruim baan voor initiatief’ samen met de stad verder uit en werken door aan een wendbare, gemeentelijke organisatie, die werkt vanuit een ’ja, en – houding’. De gemeente werkt op alle niveaus. Waar het kan, is wijk- en buurtgericht werken het uitgangspunt. De wijkwethouder vertegenwoordigt de gezamenlijke verantwoordelijkheid van het college van B&W in de wijken van de stad. Het gemeentebestuur in zijn geheel staat nadrukkelijk open voor initiatieven van bewoners en ondernemers uit de stad. Het besturen van de stad is in handen van de gemeenteraad, het college van B&W en de burgemeester. De gemeenteraad wordt direct gekozen door de burgers en treedt op namens de bevolking. De gemeenteraad stelt de grote lijnen van het beleid vast. Vervolgens voert het college van burgemeester en wethouders dit uit en de gemeenteraad controleert of en hoe de gemaakte afspraken zijn nagekomen. De griffie ondersteunt de gemeenteraad. De Rekenkamer Utrecht doet onderzoek naar het gevoerde bestuur en de doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente. In 2017 werken we samen met bewoners verder aan de vernieuwing van participatie in de wijken, en aan het faciliteren van initiatieven. Daarbij is ook de rol en betrokkenheid van de gemeenteraad een belangrijk onderwerp van gesprek. Wijkgericht werken passen we gemeentebreed toe. Een belangrijk instrument zijn de wijkambities. De wijkambities vormen voor de gemeente, bewoners, ondernemers en wijkpartners een richtinggevend kader voor de gezamenlijke inzet in de wijk. In 2013 zijn in alle wijken wijkambities geformuleerd voor de periode 2014 - 2018. De gemeentelijke inzet leggen we per wijk jaarlijks vast in een wijkactieprogramma. De tien wijkactieprogramma's 2017 zijn onderdeel van deze programmabegroting. Hierdoor zien we waar we in de wijken en buurten aan werken en kunnen we beoordelen of we werken aan die vraagstukken die de bewoners en ondernemers het belangrijkst vinden. Samen met het Utrecht Marketing Netwerk, een groeiend netwerk van partners in stad en regio, zetten we de stad nationaal en internationaal beter op de kaart. Daarbij zetten we extra in op de nieuwe Utrecht Marketing organisatie en op de internationale economische branding, zodat meer bedrijven, bezoekers en bewoners Utrecht zien als gezonde, groene en slimme stad. Internationaal werken we verder aan onze ambitie om een gastvrije en gezonde stad te zijn: om in te wonen, te werken, te bezoeken, te studeren, te investeren en om mee samen te werken. Goede dienstverlening is het visitekaartje van de gemeente met als doel de Utrechter centraal te stellen. Om dit te realiseren innoveren we richting een toegankelijke, eenvoudige, vraaggerichte en efficiënte (digitale) overheid. De klant mag van onze dienstverlening een eenduidige werkwijze, een helder serviceniveau en kwaliteit verwachten. Hiervoor werken we vanuit één fysiek, digitaal en telefonisch loket waar burgers en ondernemers terecht kunnen voor alle dienstverleningsprocessen. Daarnaast ontwikkelen we de verschillende kanalen door met als uitgangspunt digitale zelfservice waar het kan, persoonlijke dienstverlening waar het moet. Daarvoor zetten we doelgericht instrumenten in om onze inwoners en ondernemers optimaal toe te leiden naar het voor hen meest passende kanaal dan wel te ondersteunen in het gebruik van de verschillende kanalen.
Met ingang van de programmabegroting 2017 zijn er wettelijk een aantal nieuwe en bestaande beleidsindicatoren verplicht. Voor het programma Bewoners en Bestuur zijn dit de volgende beleidsindicatoren (met ingang van de programmabegroting 2018 worden deze in de tabellen bij de (sub)doelstellingen verwerkt.):