Veiligheid
In Utrecht werken we samen aan een stad waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen.
In Utrecht werken we samen aan een stad waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen.
Afname criminaliteit en onveiligheidsgevoel
Afname van High Impact Crime delicten, woninginbraken en geweld
Afname van jeugdoverlast en-criminaliteit
Afname van veel voorkomende delicten en van onveiligheidsgevoel in de wijken
Voorkomen van het faciliteren van georganiseerde ondermijnende criminaliteit en van misbruik van gemeentelijke vergunningen, regelingen en subsidies
Voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde
Voorkomen en bestrijden van verstoringen van de openbare orde en voorkomen van maatschappelijke onrust
Voorkomen en bestrijden van incidenten en crises
High Impact Crimes zijn delicten die een grote impact hebben op slachtoffers van deze delicten, de directe omgeving van het slachtoffer en op de samenleving als geheel. Deze delicten worden regelmatig gepleegd en veroorzaken grote materiële en immateriële schade. Daartoe rekenen we in Utrecht naast de klassieke HIC-delicten woninginbraak, overvallen en straatroven ook geweldsdelicten tegen personen. In het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 hebben we als doelstelling voor 2018 opgenomen:
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.1.1a | Aantal woninginbraken | Politie, BVH | 2.699 (2011) | 2.069 | 1.651 | 2159 | - |
E1.1.1b | Aantal overvallen | Politie, BVH | 51 (2011) | 22 | 27 | 30 | - |
E1.1.1c | Aantal straatroven | Politie, BVH | 322 (2011) | 157 | 149 | 183 | - |
E1.1.1d | Aantal geweldsdelicten (exclusief huiselijk geweld) | Politie, BVH | 3.232 (2011) | 2.989 | 2.281 | 2107 | - |
E1.1.1e | Aangiftebereidheid geweldsmisdrijven | Inwonersenquête | 2015 | n.v.t. | 61% | >61% | - |
De aanpak van High Impact Crimes richt zich op de (potentiële) slachtoffers, de fysieke omgeving en de daders. Er wordt integraal samengewerkt met politie, OM en woningcorporaties om het aantal HIC-delicten terug te dringen.
We informeren en communiceren veelvuldig naar inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad en stimuleren hen om preventieve maatregelen te nemen om zo hun kans op slachtofferschap te verkleinen. We willen de dienstverlening naar slachtoffers van HIC-delicten verbeteren, door meer bekendheid te geven aan het aanbod dat er voor slachtoffers is. We ontwikkelen daarnaast een aanpak die specifiek is gericht op de doelgroepen studenten en senioren.
Ook investeren we in preventie door middel van fysieke maatregelen, zoals het afsluiten van achterpaden en het aanbrengen van verlichting en de inzet van het gemeentelijke WAFV-team (woninginbraken, autokraken, fietsdiefstallen, vernielingen) op hotspots en hottimes. We stimuleren het aanbrengen én gebruiken van inbraak werende middelen bij particulieren en huurders.
In 2016 is in het kader van de integrale aanpak van heling het Digitaal Opkopersregister in de hele stad ingevoerd. In 2017 zetten we deze aanpak voort door nieuwe handelaren te wijzen op deze verplichting en door middel van controles bij handelaren. Daarnaast stimuleren wij bewoners om hun waardevolle goederen te registreren bij Stop Heling.
We zetten in op het verhogen van de heterdaadkracht door middel van het stimuleren van o.a. whatsapp-groepen.
Al vanaf 2015 vindt de persoonsgerichte aanpak van daders in het Veiligheidshuis Regio Utrecht plaats onder de noemer van de Utrechtse Top X aanpak. Dit is een integrale, persoonsgerichte aanpak, die zich specifiek richt op plegers van HIC-feiten, jeugdige veelplegers en kopstukken uit jeugdgroepen. De aanpak omvat inzet van dwang en drang, waarbij betrokken partijen per Top X’er, rekening houdend met het gezinssysteem, één gezamenlijk plan van aanpak maken. We investeren samen met onder andere de buurtteams, SAVE en het Veiligheidshuis Regio Utrecht in deze persoonsgerichte aanpak die we in 2017 lokaal door ontwikkelen.
Daarnaast is er in 2016 een casusoverleg voetbal opgericht met FC Utrecht en veiligheidspartners dat zich richt op de personen die zich bij het betaalde voetbal ernstig misdragen. Deze aanpak wordt in 2017 verder uitgebouwd.
De Utrechtse aanpak voor nazorg aan ex-gedetineerden levert hulp bij re-integratie na detentie, omdat de kans op recidive na detentie vaak groot is als iemand zijn/haar basisleefgebieden niet op orde heeft. We investeren samen met de buurtteams en gespecialiseerde zorg in persoonsgerichte zorg en opvang voor gedetineerden die een andere start willen maken na detentie.
We richten ons bij de aanpak van geweld tegen personen in het bijzonder op uitgaansgeweld, huiselijk geweld en geweld tegen medewerkers met een publieke taak. We willen de aangiftebereidheid onder geweldslachtoffers vergroten. Om uitgaansgeweld tegen te gaan werken we samen met politie, ondernemers en horeca in het programma Veilig Uitgaan. Samenwerkingsafspraken zijn vastgelegd in een vernieuwd convenant Veilig Uitgaan. Het Panel Deurbeleid, de Horeca-App, de Uit-diensten van de politie en het opleggen van horecaontzeggingen maken onderdeel uit van dit programma. Nieuw is de samenwerking met studentenverenigingen.
De aanpak van huiselijk geweld valt voornamelijk onder het programma Maatschappelijke Ondersteuning. Vanuit het programma Veiligheid passen we de bestuurlijke maatregel van een tijdelijk huisverbod toe.
Agressie tegen medewerkers in de publieke sector, waaronder boa’s en toezichthouders, hulpverleners van politie, brandweer en ambulance, pakken we aan in aansluiting op de landelijke inspanningen met betrekking tot het stimuleren van de Veilige Publieke Taak. Sinds 2016 zijn alle in Utrecht werkzame woningbouwverenigingen aangesloten bij het convenant Veilige Publieke Taak. Daarbij hebben ze zich verplicht niet alleen de vervolgstappen op een incident zorgvuldig te volgen, maar ook om preventieve maatregelen te nemen om de kans te verminderen dat medewerkers slachtoffer worden van geweld. De inspanningen om werkgevers waarvan het personeel een publieke taak verricht, te bewegen het convenant te ondertekenen, worden ook in 2017 voortgezet.
Sinds 2015 zetten we samen met politie in op de toename van de aangiftebereidheid onder slachtoffers van geweld en deze aanpak zetten we voort in 2017.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.1.1 | Aantal hotspotbuurten met aanpak woninginbraak | Gemeente | n.v.t. | 4 | 100% | 100% | 100% |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
09-1-1-1 | Regisseren en (doen) uitvoeren van de in | 101 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 101 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
09-1-1-1 | Regisseren en (doen) uitvoeren van de in | 2.284 | 2.647 | 2.504 | 2.496 | 2.462 | 2.462 |
Totaal lasten | 2.284 | 2.647 | 2.504 | 2.496 | 2.462 | 2.462 | |
Saldo baten en lasten | -2.183 | -2.556 | -2.504 | -2.496 | -2.462 | -2.462 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -2.183 | -2.556 | -2.504 | -2.496 | -2.462 | -2.462 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale aanpak
Voor de implementatie van het digitaal opkopersregister hebben wij in 2016 extra kosten gemaakt, waarvoor het rijk een subsidie heeft verstrekt. Daarom waren de lasten en baten in 2016 hoger dan in 2017.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Regisseren en (doen) uitvoeren van de in | |||||||
6011 | Aanpak woning en auto inbraak | 80 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6012 | Aanpak geweld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6014 | Aanpak nazorg meerderjarige ex-delin | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6283 | Thor Veiligheid | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 101 | 91 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Regisseren en (doen) uitvoeren van de in | |||||||
6011 | Aanpak woning en auto inbraak | 635 | 1.415 | 1.341 | 1.333 | 1.296 | 1.296 |
6012 | Aanpak geweld | 219 | 59 | 61 | 61 | 61 | 61 |
6014 | Aanpak nazorg meerderjarige ex-delin | 450 | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 |
6283 | Thor Veiligheid | 980 | 1.119 | 1.048 | 1.048 | 1.051 | 1.051 |
Totaal Lasten | 2.284 | 2.647 | 2.504 | 2.496 | 2.462 | 2.462 | |
Saldo baten en lasten | -2.183 | -2.556 | -2.504 | -2.496 | -2.462 | -2.462 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -2.183 | -2.556 | -2.504 | -2.496 | -2.462 | -2.462 |
De ervaren jeugdoverlast betreft het percentage bewoners dat aangeeft vaak in de buurt overlast te ervaren van jeugd. Het aantal (jongeren in) jeugdgroepen daalde de afgelopen jaren en lijkt nu stabiel te zijn. Ondanks dit gegeven zien we dat de ervaren jeugdoverlast niet evenredig daalt. De ervaren overlast schommelt al vele jaren rond de 20%. Wij zetten ons echter onverminderd in om ook de ervaren overlast te laten dalen.
We willen het huidige aandeel jeugdige (12 t/m 24 jaar) verdachten ten opzichte van alle jeugdigen in Utrecht (2,9% in 2011) verkleinen of minimaal niet laten groeien.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.2.1 | Ervaren jongerenoverlast (% vaak) | Inwonersenquête | 19% (2011) | 22% | 20% | 17% | - |
E1.2.2 | Aandeel (%) jeugdige verdachten van het totaal aantal jeugdigen | Politie, BHV | 2,9% (2010) | 2% | 2,1% | 2,9% | - |
In 2017 zetten we de aanpak problematische jeugdgroepen voort, waarbij ook de buurtteams Jeugd en Gezin worden ingezet. Met behulp van de landelijk doorontwikkelde ketenaanpak voeren we de regie op deze aanpak. Voor álle problematische jeugdgroepen waarvoor een integrale aanpak nodig is, zetten we een aanpak op maat in. Ouders, buurtbewoners en ondernemers worden bij de aanpak betrokken. Het jongerenwerk levert een bijdrage aan het terugdringen van jongerenoverlast en jeugdcriminaliteit. De hoofdlijnen van de aanpak problematische jeugdgroepen zijn:
De persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis, de Top X aanpak, richt zich op plegers van HIC-delicten (zie doelstelling 1.1) en op de kopstukken van de jeugdgroepen en jeugdige veelplegers. Daarnaast is er flexibele ruimte binnen de Top X voor complexe, ketenoverstijgende en meer structurele aanpak van daders van incidenten (die bijvoorbeeld tot maatschappelijke onrust leiden). Naast de focus op individuen wordt ook gekeken naar het (gezins)systeem van deze ‘Top X-ers’. Vanuit ‘de achterkant’ (het gegeven dat iemand tot de Top X behoort) zetten we preventief in op het gezin. Dit doen we om risicofactoren te verminderen en zo te voorkomen dat we pas signaleren als jongere broers/zussen ook het verkeerde pad op gaan of zelf zorgsignalen afgeven.
In het geval van Ernstig Overlastgevende Gezinnen zorgen we voor een intensieve aanpak die inzet van drang en dwang omvat, waarbij alle betrokken partijen per gezin één gezamenlijk plan van aanpak maken. In de nazorg na jeugddetentie heeft SAVE een stevige spilpositie waarin verbinding met verplichte nazorg vanuit justitie aan de lokale zorgstructuur nadrukkelijk wordt nagestreefd.
Interventies Jeugd en Veiligheid breed
De aanpak jeugd en veiligheid betreft een stedelijke ketenaanpak met een wijkgerichte uitvoering waarbij het bieden van kansen centraal staat, maar soms repressie noodzakelijk is. Veiligheid is het sluitstuk van veel beleidsvelden zoals bijvoorbeeld sport, onderwijs, jeugd en arbeidsmarkt. Aan jongeren uit de aanpak jeugdgroepen, de Top X en overige risicojongeren (jongeren die grote risico’s lopen de stap te zetten naar het deelnemen aan een problematische jeugdgroep of naar criminaliteit) bieden we interventies gericht op dagbesteding en jeugdhulp met als doel belemmeringen bij jongeren weg te nemen die een goede (school)loopbaan of dagbesteding in de weg staan. Ook het jongerenwerk draagt door middel van interventies bij aan het voorkomen van overlast op straat en het afglijden naar criminele activiteiten. De uitvoering van het jongerenwerk is belegd bij JoU, het samenwerkingsverband ReGi voert de begeleiding naar dagbesteding uit en de jeugdhulp wordt grotendeels uitgevoerd door de buurtteams, deels met betrokkenheid van SAVE teams. De brede interventies op Jeugd en Veiligheid wordt deels vanuit het programma Veiligheid, deels vanuit programma Jeugd gefinancierd, en voor een kleiner deel vanuit andere programma’s zoals Werk en Inkomen, Onderwijs en Volksgezondheid (zie ook de overige programma’s).
De Haltvoorlichtingslessen in de groepen 7/8 op de basisschool en de Halt op Maatlessen op een aantal VO scholen in het kader van School en Veiligheid dragen bij aan preventie van jeugdoverlast en -criminaliteit. Het doel van deze lessen is de leerlingen bewust te maken van hun keuzes, de gevolgen daarvan en hun eigen verantwoordelijkheid voor die gevolgen.
In 2017 zetten we de samenwerking met partners zoals de buurtteams, jongerenwerk, politie, SAVE en 3RO onverminderd voort om de werkwijze in de afstemming tussen preventie, perspectief en repressie aan te scherpen en nog meer dan nu ‘aan de voorkant te komen’ (hulp vindt zo preventief en dichtbij huis mogelijk plaats). Daarnaast verbeteren we de persoonsgerichte aanpak in het Veiligheidshuis met steeds als uitgangspunt: één gezin, één plan, één regisseur.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.2.1 | % groepsgerichte plannen van aanpak ten opzichte van aantal groepen | Aanpak Jeugdgroepen | 51 (2010) | 100% | 100% | 100% | - |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
09-1-2-1 | Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
09-1-2-1 | Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen | 5.353 | 6.351 | 6.472 | 6.453 | 6.359 | 6.359 |
Totaal lasten | 5.353 | 6.351 | 6.472 | 6.453 | 6.359 | 6.359 | |
Saldo baten en lasten | -5.327 | -6.351 | -6.472 | -6.453 | -6.359 | -6.359 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -5.327 | -6.351 | -6.472 | -6.453 | -6.359 | -6.359 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen
De geraamde lasten zijn in 2017 hoger dan in 2016. Dit is vooral toe te schijven aan de indexering van de begrote subsidies.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen | |||||||
6006 | Jeugd en Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6013 | Jeugd en Veiligheid BCD | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6016 | Aanpak EOG | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6285 | THOR Jongerenoverlas | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen | |||||||
6006 | Jeugd en Veiligheid | 3.446 | 3.513 | 3.589 | 3.589 | 3.589 | 3.589 |
6013 | Jeugd en Veiligheid BCD | 409 | 1.486 | 1.530 | 1.512 | 1.418 | 1.418 |
6016 | Aanpak EOG | 250 | 74 | 74 | 74 | 74 | 74 |
6285 | THOR Jongerenoverlas | 1.249 | 1.279 | 1.279 | 1.279 | 1.279 | 1.279 |
Totaal Lasten | 5.353 | 6.351 | 6.472 | 6.453 | 6.359 | 6.359 | |
Saldo baten en lasten | -5.327 | -6.351 | -6.472 | -6.453 | -6.359 | -6.359 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -5.327 | -6.351 | -6.472 | -6.453 | -6.359 | -6.359 |
De afgelopen jaren is het aantal autokraken en fietsdiefstallen in Utrecht toegenomen. In het Integraal Veiligheidsplan staan over deze veelvoorkomende criminaliteitsvormen stevige ambities .
In het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 zijn de volgende doelstellingen opgenomen:
Veel factoren hebben invloed op het veiligheidsgevoel van mensen. Uiteraard speelt de objectieve (feitelijke) veiligheid daarbij een grote rol. Maar subjectieve gegevens als de angst om slachtoffer te worden van een misdrijf of het onbehagen over hoe het eigen leven of de samenleving zich ontwikkelt hebben ook grote invloed op het veiligheidsgevoel. De toenemende polarisatie in de samenleving uit zich in meer onbegrip en minder respect voor elkaar. Met het actieprogramma ‘Utrecht zijn we samen!’ zetten we in op verbinding. Om dit te bewerkstelligen moeten wij snel misstanden en ongewenste gedragingen kunnen signaleren. Daarvoor is de afgelopen jaren een brede en stabiele basis gelegd door goede samenwerking met betrokken partners. In 2017 breiden we dit netwerk waar nodig uit en intensiveren we de samenwerking. Ongewenste gedragingen en uitingen van radicalisering en extremisme, van wie dan ook, pakken wij zoveel mogelijk aan. Zo zorgen wij ervoor dat Utrecht een respectvolle samenleving is en blijft.
De resultaten van het in 2016 gehouden onderzoek naar veiligheidsbeleving vertalen we in een plan van aanpak dat we in 2017 uitvoeren. Communicatie is een belangrijk onderdeel van die aanpak. Met behulp van zogenaamde pinpoint veiligheidscommunicatie maken we een zorgvuldige keuze over welke zaken we communiceren. Vervolgens ’pinpointen’ we de doelgroep, de voorkeur voor communicatiestijl en -vorm van de doelgroep om zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun leefwereld.
In het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 hebben we de volgende doelstellingen opgenomen:
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.3.1a | Aantal autokraken | Politie, BHV | 6.230 (2011) | 5.463 | 5.757 | 4672 | - |
E1.3.1b | Aantal fietsdiefstallen | Politie,BHV | 2.806 (2011) | 3.757 | 4.484 | 2.806 | |
E1.3.1c | Aantal zakkenrollen | Politie, BHV | 1.238 (2011) | 1.100 | 993 | 1.167 | |
E1.3.1d | Aantal winkeldiefstallen | Politie, BHV | 1.469 (2011) | 1.627 | 1.396 | 1.469 | - |
E1.3.2a | Onveiligheidsgevoel (% wel eens in eigen buurt) | Inwonersenquête | 26% (2011) | 32% | 32% | 26% | - |
E1.3.2b | Functioneren van de gemeente in aanpak van veiligheidsproblemen | Veiligheidsmonitor | 38% (2014) | 38% | 40% | 42% | - |
Omdat de criminaliteit en onveiligheid per wijk verschilt werken we, onder regie van gebiedsmanagers veiligheid, met wijkgerichte plannen waarin we stedelijk veiligheidsbeleid vertalen naar wijk- en buurtniveau. In alle wijken zetten we in op bestrijding en voorkoming van High Impact Crimes, jeugdoverlast en Veel Voorkomende Criminaliteit.
De aanpak van autokraak en fietsdiefstal wordt geïntensiveerd om de trend om te buigen. Hierbij werken we samen met gemeenten in de regio en uit de G3, maar ook met de politie, belangenverenigingen, vervoerders, bewoners en met het bedrijfsleven. We vernieuwen de aanpak en de communicatie hierover naar bewoners. In 2017 investeren we in het Digitale Opkoperregister om de helingmarkt te verstoren.
In alle wijken bevinden zich winkelcentra of bedrijventerreinen die in het bezit zijn van het keurmerk veilig ondernemen. Dit keurmerk staat garant voor een gezamenlijke aanpak van overlast en onveiligheid in de winkelcentra. De gemeente Utrecht stimuleert het behalen en behouden van het keurmerk.
Ook in de aanpak jaarwisseling komen stedelijk en wijkgericht veiligheidsbeleid samen. We gebruiken de ervaringen van de geïntensiveerde aanpak jaarwisseling 2015-2016 om van de komende jaarwisseling een mooi feest te maken en het aantal incidenten en de schade te verminderen.
In alle wijken zijn of gaan we aan de slag met buurt- of themagerichte aanpakken. Voorbeelden hiervan zijn de leefbaarheid en veiligheid rondom vluchtelingenopvang in Kanaleneiland en Overvecht, de integrale gebiedsaanpak op een deel van de Amsterdamsestraatweg en de integrale aanpak van drugsoverlast in Lombok. In het kader van de versnelling Overvecht richten wij ons op het verminderen van criminaliteit, het ontmoedigen van georganiseerde criminaliteit, minder (ervaren) jeugdoverlast, een verbeterd gevoel van veiligheid en voorkomen van polarisatie en radicalisering. We leggen hierbij de focus op de jeugd. Dit doen we door zichtbare maatregelen te nemen met een groot uitstralingseffect.
De groei van het gebruik van social media met betrekking tot veiligheid in de wijk omarmen wij. Wij monitoren social media om de invloed van gebeurtenissen op bewoners te peilen maar we gebruiken het ook om te communiceren over veiligheid. De initiatieven vanuit bewoners zoals whatsapp- en facebookgroepen stimuleren wij. Ook investeren wij in verdere uitbreiding van Burgernet om de dekkingsgraad van dit soort digitale sociale verbindingen in de stad te vergroten.
Wij maken plannen om criminaliteit onder specifieke doelgroepen zoals ouderen of studenten tegen te gaan. Wij bieden trainingen en clinics aan, bijvoorbeeld over het omgaan met hangjongeren en babbeltrucs, en wij zetten communicatie in tijdens de Utrechtse Introductietijd voor studenten.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.3.1 | Aantal KVO gebieden | gemeente | 33 (2009) | 36 | 33 | 34 | - |
P1.3.2a | Aantal wijken waar Waaks! structureel onderdeel uitmaakt van de veiligheidsaanpak | gemeente | 1 (2012) | 10 | 10 | 10 | - |
P1.3.2b | Aantal nieuwe initiatieven bewonersparticipatie buurtveiligheid | gemeente | 21 (2010) | 20 | 5 | 20 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
09-1-3-1 | Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramm | 482 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 482 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
09-1-3-1 | Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramm | 2.917 | 3.519 | 4.411 | 4.403 | 4.366 | 3.791 |
Totaal lasten | 2.917 | 3.519 | 4.411 | 4.403 | 4.366 | 3.791 | |
Saldo baten en lasten | -2.435 | -3.519 | -4.411 | -4.403 | -4.366 | -3.791 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -2.435 | -3.519 | -4.411 | -4.403 | -4.366 | -3.791 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramma's
De geraamde lasten zijn in 2017 hoger dan in 2016. Dit heeft te maken met het extra budget dat in de voorjaarsnota beschikbaar is gesteld voor de nachtelijke veiligheidsaanpak door toezichthouders. In 2017 is hiervoor 0,850 miljoen euro begroot ten opzichte van 0,225 miljoen euro in 2016. Ook is in de voorjaarsnota extra budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Versnellingsplan Overvecht. In 2017 is hiervoor 0,500 miljoen euro begroot ten opzichte van 0,250 miljoen euro in 2016.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramm | |||||||
6015 | Aanpak wijkveiligheid BCD | 127 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6091 | Veilig ondernemen | 329 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6284 | THOR Wijkveiligheid | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6366 | OV Versnelling-Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6019 | Aanpak keurmerk veiligheid BCD | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 482 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren van de wijkveiligheidsprogramm | |||||||
6015 | Aanpak wijkveiligheid BCD | 1.188 | 1.587 | 1.605 | 1.597 | 1.560 | 1.560 |
6091 | Veilig ondernemen | 329 | 177 | 177 | 177 | 177 | 177 |
6284 | THOR Wijkveiligheid | 1.223 | 1.504 | 2.129 | 2.129 | 2.129 | 1.704 |
6366 | OV Versnelling-Veiligheid | 0 | 250 | 500 | 500 | 500 | 350 |
6019 | Aanpak keurmerk veiligheid BCD | 177 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 2.917 | 3.519 | 4.411 | 4.403 | 4.366 | 3.791 | |
Saldo baten en lasten | -2.435 | -3.519 | -4.411 | -4.403 | -4.366 | -3.791 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -2.435 | -3.519 | -4.411 | -4.403 | -4.366 | -3.791 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Jongerenwerk en veiligheid | Terugdringen van criminaliteit onder en ernstige overlast door jongeren en bieden van een duurzaam toekomstperspectief | 2.180 | 0 | 2.180 | |
Buurtteams jeugd en gezin (veiligheid) | Integraal inzetten van jeugdzorgaanbod zonder indicatiestelling | 1.100 | 1.100 | 0 | |
Ondersteuning aanpak jeugd en veiligheid | Bijdrage in de kosten van organisaties die betrokken zijn bij de preventieve activiteiten in het kader van jeugd en veiligheid | 73 | 73 | 0 | |
Versnelling Overvecht Veiligheid | Versnelling Overvecht Veiligheid | 140 | 0 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Uitvoeren van de aanpak jeugdgroepen en het regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale persoonsgerichte aanpak van jeugdige daders en hun (gezins)systeem | 3.493 | 1.173 | 2.180 | ||
Totaal Subdoelstelling | 3.493 | 1.173 | 2.180 |
Ondermijnende criminaliteit verzwakt en misbruikt onze maatschappij met alle ontwrichtende gevolgen van dien. Uiteindelijk kan het ook het vertrouwen in de overheid aantasten als gevolg van het misbruiken en verzwakken van onze (rechts)structuren, door de verwevenheid van onder- en bovenwereld en het schenden van de grondrechten, zoals bij gedwongen prostitutie of arbeidsuitbuiting. Georganiseerde ondermijnende criminaliteit heeft een (inter)nationaal karakter en is vaak onzichtbaar. Het manifesteert zich echter ook op lokaal niveau door intimidatie, geweld, machtsposities en onaantastbaarheid van personen of families. Dit beïnvloedt zowel de feitelijke veiligheid als de veiligheidsbeleving in vaak juist de sociaal-economisch zwakkere wijken en buurten. Wij willen daarom ondermijnende criminaliteit voorkomen en bestrijden.
Wij voeren de regie op de bestuurlijke integrale aanpak en werken samen met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC), de politie, het OM, de Belastingdienst, het landelijk bureau Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB) en wij nemen deel aan de regionale Taskforce Georganiseerde Criminaliteit. We richten ons vooral op het terugdringen en voorkomen van mensenhandel, drugscriminaliteit en misbruik van en fraude met vastgoed.
De komende jaren werken we gezamenlijk aan het versterken van de (gemeentelijke) informatiepositie en informatie-uitwisseling tussen al deze partijen. We werpen zoveel mogelijk barrières op om te voorkomen dat criminelen ongeoorloofd gebruik maken van wettelijke instrumenten, zoals vergunningen en subsidies, en we zijn kritisch in het aangaan van overeenkomsten in de financiële en vastgoedsector. We stemmen strafrechtelijke, bestuurlijke en fiscale interventies op elkaar af, bijvoorbeeld bij sluitingen op basis van de Opiumwet, de inzet van de bestuurlijke boete en het in beheer nemen van panden bij de aanpak van huisjesmelkers en het intrekken van vergunningen nadat optreden van politie heeft geleid tot vervolging door het OM.
Onze inzet is er op gericht om samen met alle betrokken partners te komen tot een prostitutiebranche waarbinnen sekswerkers zelfstandig en vrijwillig hun beroep kunnen uitoefenen onder aanvaardbare arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden en waarbij overlast voor omwonenden wordt voorkomen. In het beleid geldt daarom een combinatie van veiligheid en zorg en van streng en sociaal. Bedrijven mogen zich alleen vestigen op plaatsen die in het bestemmingsplan zijn aangewezen en er ligt een belangrijke verantwoordelijkheid bij exploitanten om misstanden in hun bedrijf tegen te gaan. We werpen barrières op tegen misstanden in de raam- en straatprostitutie: een registratie c.q. vergunning is nodig om in deze branche te kunnen werken. Zo krijgen wij een beter beeld van de sekswerkers die in deze sectoren willen werken. Meldingen over illegale prostitutie onderzoeken we, illegale praktijken pakken we aan en signalen van mensenhandel melden we aan de politie. Signalen van zorg of hulpvragen pikken wij ook op.
Met de ontwikkeling van het nieuwe Zandpad ontstaan nieuwe eigendoms- en exploitatieverhoudingen. In 2016 zal naar verwachting duidelijk zijn wie de investeerder(s) en exploitant(en) worden voor het Nieuwe Zandpad. De verwachting is dat in het voorjaar van 2017 de eerste fase van het Zandpad in bedrijf gaat.
In 2017 continueren wij de uitvoering van het hennepconvenant dat inmiddels van een regionaal convenant is omgezet naar een convenant voor Midden-Nederland. Met een geïntegreerde aanpak ten behoeve van bestuursrechtelijke, strafrechtelijke, fiscaalrechtelijke en privaatrechtelijke handhaving wordt het wegnemen van factoren en gelegenheidsstructuren van de verschijningsvormen van de georganiseerde hennepcriminaliteit en daaraan gerelateerde criminogene factoren bevorderd. De doelen van het convenant zijn:
1. Het ontmoedigen van het treffen van voorbereidingen van het illegaal telen, het illegaal telen, bewaren, bereiden, bewerken en verwerken van hennep door een integrale aanpak die de overtreders treft en tevens een afschrikkingseffect heeft.
2. Het nemen van preventieve en repressieve maatregelen, die leiden tot beëindiging van gevaarlijke situaties, voorkoming en bestrijding van activiteiten met betrekking tot hennepkwekerijen, verbetering van de leefbaarheid in de betreffende straten en buurten, wegneming van gevoelens van onveiligheid, het tegengaan van oneigenlijk gebruik van woonruimte en het afpakken van criminele winsten.
3. Het zicht krijgen op de achterliggende georganiseerde criminaliteit van de hennepteelt en deze integraal aanpakken.
Door het toepassen van de Wet BIBOB kunnen we voorkomen dat vergunningen, subsidies en aanbestedingstrajecten worden misbruikt. Hiermee beschermen we onze eigen integriteit en voorkomen we dat we ondermijnende criminaliteit faciliteren. Het is een belangrijk instrument in de bestuurlijke aanpak van deze criminaliteit. We zetten de wet BIBOB in op horeca, coffeeshops, prostitutie, de bouwsector en vastgoed (huisjesmelkers). De doelstelling van 30 BIBOB-onderzoeken is exclusief de eventuele extra onderzoeken in het kader van de nieuwe prostitutiezone.
We streven naar de invulling van het aantal van maximaal zeventien coffeeshops in de stad waarbij de nadruk ligt op de vestiging van coffeeshops buiten de bestaande woonwijken. Het beleid blijft gericht op het evenwicht tussen vraag en (kleinschalig) aanbod. We monitoren scherp het aangepaste beleid en passen dit aan waar de actuele situatie dit van ons eist. De reserveringen voor coffeeshops 'de binnenstad voorbij' vult de betrokken ondernemer in. Voor wat betreft de reservering voor de Cannabis Social Club continueren we samen met andere gemeenten activiteiten gericht op de modernisering van het cannabisbeleid omwille van de volksgezondheid en de veiligheid.
In drie gebieden voeren we samen met onze partners een integrale gebiedsgerichte aanpak, namelijk op een deel van de Amsterdamsestraatweg, de Breedstraatbuurt en Kanaalstraat/Damstraat. Enerzijds pakken we daarmee delicten als illegaal gokken, illegale prostitutie, heling en vastgoedfraude aan, anderzijds voorkomen en bestrijden we overlast voor bewoners, ondernemers en bezoekers door bijvoorbeeld intimidatie, geweld en geluidsoverlast. Voor deze gebieden en in het kader van het Versnellingsplan voor de wijk Overvecht werken we met diverse partners onder leiding van het RIEC aan ondermijningsbeelden. Op basis hiervan worden de meest effectieve interventies ingezet.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.4.1a | Aantal BIBOB onderzoeken | gemeente | 27 (2009) | 15 | 16 | 30 | - |
P1.4.1b | Aantal gebiedsgerichte integrale aanpakken | gemeente | 1 (2009) | 2 | 3 | 3 | - |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
09-1-4-1 | Regie voeren op de integrale aanpak | 328 | 364 | 364 | 364 | 364 | 364 |
Totaal baten | 328 | 364 | 364 | 364 | 364 | 364 | |
Lasten | |||||||
09-1-4-1 | Regie voeren op de integrale aanpak | 3.003 | 2.740 | 2.316 | 2.299 | 2.155 | 2.030 |
Totaal lasten | 3.003 | 2.740 | 2.316 | 2.299 | 2.155 | 2.030 | |
Saldo baten en lasten | -2.675 | -2.376 | -1.952 | -1.936 | -1.792 | -1.667 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -2.675 | -2.275 | -1.952 | -1.936 | -1.792 | -1.667 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Regie voeren op de integrale aanpak
In de voorjaarsnota is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor werkzaamheden in 2016 die tot doel hebben de raamprostitutie te concentreren op het nieuwe Zandpad. Hierdoor zijn in 2017 de geraamde lasten 0,609 miljoen euro lager. Hier tegenover staat dat in de voorjaarsnota structureel budget beschikbaar is gesteld voor de nachtelijke veiligheidsaanpak. In 2017 is hiervoor 0,250 miljoen euro begroot ten opzichte van 0,075 miljoen euro in 2016.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Regie voeren op de integrale aanpak | |||||||
6017 | Bestuurlijke aanpak en maatregelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6437 | Nietkernt. Politie vergunning + handh | 328 | 364 | 364 | 364 | 364 | 364 |
Totaal baten | 328 | 364 | 364 | 364 | 364 | 364 | |
Lasten | |||||||
Regie voeren op de integrale aanpak | |||||||
6017 | Bestuurlijke aanpak en maatregelen | 1.926 | 1.580 | 1.052 | 1.036 | 891 | 891 |
6437 | Nietkernt. Politie vergunning + handh | 1.077 | 1.160 | 1.264 | 1.264 | 1.264 | 1.139 |
Totaal Lasten | 3.003 | 2.740 | 2.316 | 2.299 | 2.155 | 2.030 | |
Saldo baten en lasten | -2.675 | -2.376 | -1.952 | -1.936 | -1.792 | -1.667 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 0 | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -2.675 | -2.275 | -1.952 | -1.936 | -1.792 | -1.667 |
We voorkomen mogelijke verstoringen van de openbare orde en/of maatschappelijke onrust door vroegtijdig signaleren en het treffen van maatregelen.
We voorkomen dat polarisatie in de samenleving of radicalisering van personen leidt tot verstoring van de openbare orde of maatschappelijke onrust.
We volgen signalen op door de inzet van gemeentelijke gebiedsmanagers veiligheid, met partners in de wijk en diverse media, en met een sociale veiligheidsmonitor op basis van social media.
We beperken de kans op openbare ordeverstoringen en incidenten door het uitvoeren van het vergunningen- en evenementenbeleid en het handhavingsprogramma. We bereiden met partners gebeurtenissen voor waaraan risico’s verbonden zijn, zoals openbare manifestaties, evenementen, voetbalwedstrijden en bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders. We verwachten in 2017 op basis van voorgaande jaren voor ongeveer 750 evenementen een vergunningen te verlenen of een melding te krijgen. Wij faciliteren ongeveer 80 openbare manifestaties, demonstraties en bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders. Tenslotte coördineren we de preparatie op de jaarwisseling en Koningsdag.
Jaarlijks sluiten we met FC Utrecht, politie en OM het lokaal convenant betaald voetbal en het actieplan voetbal en veiligheid. Hiermee pakken we overlast, crimineel gedrag en onveiligheid rondom de voetbalwedstrijden aan en leggen we reguliere werkzaamheden en verantwoordelijkheden vast. Met ingang van het seizoen 2016-2017 speelt Jong FC Utrecht in de Jupiler League. We verlenen in 2017 ongeveer 20 vergunningen betaald voetbal.
Wij voeren het lokale coffeeshopbeleid uit. Dit beleid blijft gericht op het evenwicht tussen vraag en (kleinschalig) aanbod, waardoor verkoop via niet-gedoogde verkooppunten wordt bestreden.
We zetten cameratoezicht in ter voorkoming en bestrijding van overlast, geweld en criminaliteit in de openbare ruimte. We doen dat alleen op de plekken waar het onderdeel uitmaakt van een pakket aan maatregelen om veiligheidsproblemen aan te pakken. Camera’s worden geplaatst op díe plekken waar dat het hardst nodig is en weggehaald zodra de ontwikkelingen in het gebied dat mogelijk maken. Jaarlijks maken we het uitvoeringsplan cameratoezicht waarin het gebruik geëvalueerd wordt en eventuele verbetervoorstellen worden doorgevoerd. Hieruit volgt het aanwijzingsbesluit.
Vanuit het project Bestuurlijke Informatie Justitiabelen (BIJ) ontvangt de burgemeester vooraf informatie over vrijkomende gedetineerden die ernstige gewelds- of zedendelicten hebben gepleegd. Hierdoor kunnen wij maatregelen nemen om verstoringen van de openbare orde en het ontstaan van maatschappelijke onrust te voorkomen.
Met de CIM-systematiek (coördinatieteam incidentenmanagement) pakken we signalen en incidenten op waarachter hardnekkige en complexe veiligheidsvraagstukken schuil gaan, die een langdurige en multidisciplinaire netwerkbenadering vereisen. Dit doen we samen met politie, OM en partners in de wijk.
Bij langdurige en ernstige overlast van groepen en individuen kan de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (Overlastwet) worden toegepast. De wet is ook toepasbaar op hooligans die bij voetbalwedstrijden of andere evenementen de openbare orde verstoren.
We onderhouden intensieve contacten met de gemeenschap (zowel op stedelijk als op wijkniveau) en we monitoren de social media. Bij evenementen in moskeeën of bij evenementen georganiseerd door religieuze organisaties werken wij nauw samen met de politie om het sentiment rondom het evenement goed te kunnen duiden en te monitoren. Alle casussen met betrekking tot radicalisering bespreken wij in het casusoverleg. Hiervoor is een persoonsgerichte aanpak ontwikkeld, waardoor alle casussen in beeld zijn en duidelijk is wie wat doet in de begeleiding of de hulpverlening.
We voeren samen met de veiligheidspartners het handelingsperspectief radicalisering (uitreizigers en terugkeerders) uit, dat in 2013 is ontwikkeld. Deze aanpak voorziet in de nauwe samenwerking tussen partners, informatie uitwisseling alsmede een gedegen aanpak om geradicaliseerden te begeleiden en hierdoor het risico voor de samenleving te minimaliseren. Tevens trainen we de betrokken veiligheidsketen in het beter signaleren, verwijzen en begeleiden van signalen en casussen. Ook trainen wij de pool van lokale experts zodat hun inzet en bereik wordt vergroot en de onderlinge samenwerking wordt verbeterd.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.1.1 | Aantal vergunde evenementen getoetst op veiligheidsaspecten | gemeente | 1.000 (2010) | 535 | 750 | 750 | - |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
09-2-1-1 | Uitvoeren van activiteiten verstoring | 131 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Totaal baten | 131 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Lasten | |||||||
09-2-1-1 | Uitvoeren van activiteiten verstoring | 2.698 | 3.482 | 2.990 | 2.968 | 2.882 | 2.882 |
Totaal lasten | 2.698 | 3.482 | 2.990 | 2.968 | 2.882 | 2.882 | |
Saldo baten en lasten | -2.567 | -3.467 | -2.975 | -2.953 | -2.867 | -2.867 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -2.567 | -3.467 | -2.975 | -2.953 | -2.867 | -2.867 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van activiteitenverstoring
In 2016 hebben we in de algemene middelen een rijksbijdrage ontvangen voor de lokale aanpak van polarisatie en radicalisering. De hieraan gekoppelde uitgaven staan in het programma Veiligheid. Het rijk heeft deze gelden structureel beschikbaar, maar besluit jaarlijks opnieuw over de toekenning ervan. Ten tijde van het opstellen van deze begroting is nog niet bekend hoe groot de bijdrage over 2017 wordt. De begrote lasten 2017 zijn daarom nog exclusief de aan de rijksbijdrage gekoppelde uitgaven, waardoor de lasten 2017 vooralsnog lager zijn dan in 2016.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Uitvoeren van activiteiten verstoring | |||||||
6018 | Voork. calamit, crisis en verstor. openb | 126 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
6033 | IB AUTO Cameratoezicht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6286 | THOR Evenementen | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 131 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren van activiteiten verstoring | |||||||
6018 | Voork. calamit, crisis en verstor. openb | 2.125 | 2.867 | 2.321 | 2.259 | 2.135 | 2.134 |
6033 | IB AUTO Cameratoezicht | 354 | 359 | 413 | 452 | 492 | 492 |
6286 | THOR Evenementen | 218 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 |
Totaal Lasten | 2.698 | 3.482 | 2.990 | 2.968 | 2.882 | 2.882 | |
Saldo baten en lasten | -2.567 | -3.467 | -2.975 | -2.953 | -2.867 | -2.867 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -2.567 | -3.467 | -2.975 | -2.953 | -2.867 | -2.867 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Hulpverlening bij ongevallen en rampen | Bijdrage in de kosten van organisaties die betrokken zijn bij de hulpverlening bij ongevallen en rampen | 165 | 165 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Uitvoeren van activiteiten gericht op het voorkomen en/of bestrijden van calamiteiten, crises en rampen | 165 | 165 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 165 | 165 | 0 |
Crises en incidenten vallen in het Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 onder het thema Fysieke Veiligheid. Fysieke veiligheid gaat om de mate waarin mensen beschermd zijn en zich beschermd voelen tegen persoonlijk leed door ongevallen en tegen natuurgeweld.
De zorg voor fysieke veiligheid, en daarmee voor het voorkomen en/of bestrijden van ongevallen, ligt grotendeels buiten het bereik van het programma Veiligheid. Zo is verkeersveiligheid belegd in het programma Bereikbaarheid.
Verder nemen wij deel aan de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). De VRU behartigt de belangen van 26 gemeenten ten aanzien van de brandweerzorg, de rampenbestrijding en crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij crisisbeheersing staan mogelijke rampen en crises centraal. Het doel van de crisisorganisatie is het leveren van adequate noodhulp aan mens en dier en onmiddellijke communicatie van relevante feiten zodat de samenleving zelfredzaam kan zijn.
We bereiden ons met de VRU, politie en andere partners (onder andere waterschappen, Rijkswaterstaat, ProRail, NCTV en Defensie) voor op mogelijke crises, zodat we snel en effectief hulp kunnen bieden en schadelijke gevolgen voor personen, dieren, goederen en/of de economie zoveel mogelijk beperken. Dat doen we door het coördineren van de gemeentelijke processen, het organiseren van (piket)functies bij alle gemeentelijke onderdelen van de crisisorganisatie en door planvorming, opleiding, trainen en oefenen. Net als in 2016 zal het thema dreiging en terrorismegevolgbestrijding een belangrijk thema zijn in de voorbereidingen.
In 2017 gaan wij een nieuwe, meerjarige taakuitvoeringsovereenkomst (TUO) met de VRU aan. In een TUO staan afspraken over taken die de VRU alleen voor ons uitvoert. Ook voert de VRU in 2017 de besluiten uit die in 2016 zijn genomen over repressieve huisvesting (brandweerkazernes).
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.2.1 | Aantal crisisoefeningen voor bestuurders en medewerkers | gemeente | 2 (2009) | 3 | 2 | 2 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
09-2-2-1 | Uitvoeren van activiteiten calamiteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
09-2-2-1 | Uitvoeren van activiteiten calamiteiten | 26.606 | 27.553 | 27.454 | 26.672 | 26.710 | 26.710 |
Totaal lasten | 26.606 | 27.553 | 27.454 | 26.672 | 26.710 | 26.710 | |
Saldo baten en lasten | -26.606 | -27.553 | -27.454 | -26.672 | -26.710 | -26.710 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -26.606 | -27.553 | -27.454 | -26.672 | -26.710 | -26.710 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Uitvoeren van activiteiten calamiteiten
De gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) daalt als gevolg van de bezuinigingen die de VRU doorvoert. Door autonome ontwikkelingen, zoals loon- en prijsstijgingen, neemt de bijdrage in 2017 daarentegen ook weer toe.
Verbonden partijen
Bijdrage 2017 aan VRU 22,6 miljoen euro
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Uitvoeren van activiteiten calamiteiten | |||||||
6010 | Bestrijden incidenten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Uitvoeren van activiteiten calamiteiten | |||||||
6010 | Bestrijden incidenten | 26.606 | 27.553 | 27.454 | 26.672 | 26.710 | 26.710 |
Totaal Lasten | 26.606 | 27.553 | 27.454 | 26.672 | 26.710 | 26.710 | |
Saldo baten en lasten | -26.606 | -27.553 | -27.454 | -26.672 | -26.710 | -26.710 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -26.606 | -27.553 | -27.454 | -26.672 | -26.710 | -26.710 |
Veiligheid is een basisvoorwaarde voor het goed samenleven. Een totaal veilige stad is een utopie maar samen werken we aan een aanvaardbaar niveau van veiligheid.
De gemeente heeft de regie op de lokale veiligheid, maar de verantwoordelijkheid dragen we samen met bewoners, ondernemers, instellingen en organisaties en met onze professionele veiligheidspartners van het Openbaar Ministerie (OM), politie en de Veiligheidsregio Utrecht.
Initiatieven van bewoners stimuleren en faciliteren we.
De gemeente richt zich in het veiligheidsdomein over het algemeen op pro-actieve, preventieve en nazorgmaatregelen en het OM en de politie op de repressieve maatregelen en strafrechtelijke vervolging.
In het door de gemeenteraad vastgestelde Integraal Veiligheidsplan 2015-2018 (IVP) staan de doelen die de gemeente op het terrein van veiligheid nastreeft: een afname van criminaliteit; toename van het veiligheidsgevoel; het voorkomen en bestrijden van incidenten en verstoringen van de openbare orde.
Bij het nastreven van onze doelen hanteren we de volgende uitgangspunten: veiligheidsproblemen pakken we integraal aan; partners nemen hun verantwoordelijkheid; beleid en uitvoering sluiten naadloos op elkaar aan en strekken zich uit tot alle schakels van de veiligheidsketen; we werken volgens een delictgerichte, gebiedsgerichte en persoonsgerichte aanpak.
De prioriteiten in onze veiligheidsaanpak zijn de High Impact Crimes (woninginbraak en geweld) en jeugdoverlast en –criminaliteit. Deze prioriteiten sluiten ook aan bij de wijkambities voor veiligheid die samen met bewoners en ondernemers tot stand zijn gekomen, en bij de prioriteiten van de Regionale veiligheidsstrategie.
Naast deze prioriteiten voeren we de regie op de thema’s Veilige Wijken, Openbare Orde en Maatschappelijke Onrust, Georganiseerde Ondermijnende Criminaliteit en Fysieke Veiligheid.
We richten ons steeds meer op de samenwerking met onze inwoners en ondernemers, op een persoonsgerichte aanpak en op informatiegestuurd werken.
Veel van de andere programma’s uit de programmabegroting dragen in belangrijke mate bij aan het behalen van de veiligheidsdoelstellingen. Te denken valt aan de programma’s Openbare ruimte en groen, Jeugd, Onderwijs, Maatschappelijke Ondersteuning, Vastgoed, Volksgezondheid, Werk en inkomen.
De afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) levert een belangrijke bijdrage aan het programma Veiligheid op het gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving op de openbare ruimte, preventie van woninginbraak, preventie van veelvoorkomende criminaliteit zoals fietsdiefstal en autokraak, en preventie van ondermijnende criminaliteit zoals mensenhandel in de prostitutie, illegale hennepteelt en huisjesmelkers.
Begin 2017 is de looptijd van het IVP halverwege. Samen met de meest betrokken partijen kijken we dan terug op de eerste en vooruit naar de tweede helft. We stellen elkaar vragen: zijn de resultaten naar wens, varen we nog de juiste koers, welke ontwikkelingen vragen om extra of juist minder actie? Ook kijken we hoe de thema’s Healthy Urban Living en Veiligheid elkaar raken en mogelijk kunnen versterken. Bij deze tussenevaluatie van het IVP kijken we ook goed naar de plannen van partners, regiogemeenten en het Rijk. Op basis van de tussenevaluatie passen we zo nodig het IVP aan.
In 2018 zal een nieuw IVP worden vastgesteld. Op dat moment worden ook nieuwe beleidsindicatoren en bijbehorende doelstellingen voor de jaren 2019 en verder bepaald. Om die reden zijn in de programmabegroting 2017 geen doelstellingen voor 2020 opgenomen.
Met ingang van de programmabegroting 2017 zijn er wettelijk een aantal nieuwe en bestaande beleidsindicatoren verplicht. Voor het programma veiligheid zijn dit de volgende beleidsindicatoren (met ingang van de programmabegroting 2018 worden deze in de tabellen bij de (sub)doelstellingen verwerkt.):