Onderwijs
Iedere Utrechtse leerling heeft optimale kansen om zijn talenten te ontwikkelen. Iedere inwoner heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur.
Iedere Utrechtse leerling heeft optimale kansen om zijn talenten te ontwikkelen. Iedere inwoner heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur.
Kwalitatief goed en gevarieerd onderwijshuisvestingsaanbod
Adequate onderwijshuisvesting
Adequaat leerlingvervoer
Kwalitatief goed onderwijs
Alle Utrechtse leerlingen van 0-12 jaar bereiden zich voor op het behalen van een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Alle Utrechtse leerlingen van 12-23 jaar behalen een startkwalificatie en ontwikkelen hun talenten
Iedere Utrechter heeft vrije en laagdrempelige toegang tot media als bronnen van kennis en cultuur
Zoveel mogelijk Utrechters gebruiken de bibliotheek
Door het bieden van kwalitatief goede onderwijshuisvesting en een gevarieerd onderwijsaanbod kunnen ouders in Utrecht kiezen voor onderwijs vanuit diverse denominaties en vanuit verschillende onderwijsconcepten (zoals Jenaplan, Montessori). Ook hebben we een breed onderwijsaanbod van regulier tot en met speciaal onderwijs zodat leerlingen zoveel mogelijk in Utrecht naar school kunnen.
Voor onderwijshuisvesting hebben we een wettelijke taak. Daarbinnen hebben we een beperkte invloed op de vanuit maatschappelijke oogpunt wenselijke subdoelstelling om keuzevrijheid na te streven voor ouders. Hierin zijn de schoolbesturen vrij in handelen, hebben de regie en het initiatief. Wij bewaken en signaleren. Voor het basisonderwijs vinden we het belangrijk dat er in ieder geval keuze is op wijkniveau. Voor het voortgezet onderwijs kijken we naar variatie en breedte van het aanbod op stedelijk niveau. Utrecht vervult voor het speciaal onderwijs ook een regionale functie.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.1.1 | Drie denominaties per wijk | Leerlingadministratie | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
E1.1.1 | Twee onderwijsconcepten op stedelijk niveau | Leerlingadministratie | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
E1.1.1 | Twee scholen speciaal onderwijs op stedelijk niveau | Leerling-administratie | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting
Het vervolg op de Masterplannen is het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting 2016-2025. In dit plan beschrijven we de invulling van onze wettelijke taken ten aanzien van onderwijshuisvesting voor primair, voortgezet en speciaal (voortgezet) onderwijs. Over de voortgang stellen we jaarlijks separaat een voortgangsrapportage op.
Leidsche Rijn
Bestaande buurten in Leidsche Rijn vallen ook binnen het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting. Nieuwbouw van de onderwijsgebouwen in de nieuw te ontwikkelen wijken zoals Rijnvliet, Haarzicht, Haarrijn, Leeuwesteyn Noord en Leidsche Rijn Centrum is sterk afhankelijk van het tempo, waarin nieuwbouw van woningen wordt gerealiseerd. Scholenbouw in nieuw te ontwikkelen wijken wordt opgenomen in het Referentiekader Leidsche Rijn. Verder wordt in 2017 de nieuwbouw opgeleverd van een nieuwe basisschool in Leidsche Rijn Centrum, die onderdak zal bieden aan 2 scholen (onder de Bogen en de Eben Haezer).
In 2017 wordt verder gewerkt aan de voorbereiding van de realisatie van een nieuwe brede VO-school in Leidsche Rijn. Met deze nieuwe school wordt de keuzevrijheid en diversiteit voor leerlingen in Leidsche Rijn vergroot. Hiermee geven we ook invulling aan onze wens voor meer brede scholengemeenschappen om opstroom van leerlingen te vergemakkelijken.
Afronding masterplan primair onderwijs
In 2017 worden de laatste projecten uit het Masterplan PO en (V)SO in Overvecht opgeleverd: drie kinderclusters aan de Teun de Jagerdreef, Ibisdreef en de Beiroetdreef en twee gymzalen. Zo krijgen in totaal zes scholen een plek in een nieuw schoolgebouw. Het OPDC (de Utrechtse School) verhuist naar hun definitieve, permanente locatie aan de van Lieflandlaan. Na de zomer van 2017 zal de Stichting Persoonlijk Onderwijs aan de Noordse Parklaan een nieuwe VO-school in Utrecht starten (de Belle van Zuylen Academie).
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.1.1 | Projecten opgeleverd (MPOHV) wel cumulatief | Voortgangsrapportage | n.v.t. | 2 | 33 | ||
Toelichting: De cijfers zijn cumulatief, dus de doelstelling 2020 omvat de gerealiseerde projecten in de periode 2017 tot en met 2020. | |||||||
P1.1.1 | Projecten Leidsche Rijn | Voortgangsrapportage | 30 | 31 | 44 | ||
Toelichting: Betreft aantal opgeleverde projecten. | |||||||
P1.1.1 | Aantal gerealiseerde projecten in Masterplan VO | Voortgangsrapportage masterplan | 17 | Masterplan is afgerond | Masterplan is afgerond | ||
P1.1.1 | Projecten opgestart (MPOHV) niet cumulatief | Voortgangsrapportage | n.v.t. | 20 | 28 | ||
Toelichting: Een project is opgestart op moment dat een beschikking is afgegeven. | |||||||
P1.1.1 | Aantal gerealiseerde projecten masterplan PO en (V)SO | Voortgangsrapportage masterplan | 96 | 102 | Masterplan is afgerond |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
07-1-1-1 | Educatieve infrastructuur | 7.966 | 1.560 | 1.587 | 1.587 | 1.587 | 1.587 |
Totaal baten | 7.966 | 1.560 | 1.587 | 1.587 | 1.587 | 1.587 | |
Lasten | |||||||
07-1-1-1 | Educatieve infrastructuur | 37.671 | 40.881 | 42.345 | 42.758 | 42.939 | 43.559 |
Totaal lasten | 37.671 | 40.881 | 42.345 | 42.758 | 42.939 | 43.559 | |
Saldo baten en lasten | -29.705 | -39.322 | -40.758 | -41.171 | -41.353 | -41.973 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 11.476 | 2.206 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 7.631 | 3.356 | 2.235 | 2.235 | 2.235 | 2.235 | |
Geraamd resultaat | -33.551 | -38.171 | -38.524 | -38.937 | -39.118 | -39.738 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Educatieve infrastructuur
Baten
Er zijn hogere baten in 2017 ten opzichte van 2016 van totaal 0,027 miljoen euro. Dit komt door:
Lasten
Ten opzichte van 2016 zijn de lasten per saldo in 2017 totaal 1,464 miljoen euro hoger.
Er zijn lagere lasten in 2017 ten opzichte van 2016 van totaal 1,117 miljoen euro. Dit komt door:
Er zijn hogere lasten in 2017 ten opzichte van 2016 van totaal 2,581 miljoen euro. Dit komt door:
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
In 2017 onttrekken we 2,235 miljoen euro aan de reserve vaste activa ter dekking van de opgeleverde en geactiveerde projecten
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Educatieve infrastructuur | |||||||
6127 | Voorziening Huisvestingcalamiteiten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6134 | Onderwijshuisvesting | 7.966 | 1.560 | 1.587 | 1.587 | 1.587 | 1.587 |
Totaal baten | 7.966 | 1.560 | 1.587 | 1.587 | 1.587 | 1.587 | |
Lasten | |||||||
Educatieve infrastructuur | |||||||
6127 | Voorziening Huisvestingcalamiteiten | 206 | 588 | 600 | 600 | 600 | 600 |
6134 | Onderwijshuisvesting | 37.465 | 40.293 | 41.745 | 42.158 | 42.339 | 42.959 |
Totaal Lasten | 37.671 | 40.881 | 42.345 | 42.758 | 42.939 | 43.559 | |
Saldo baten en lasten | -29.705 | -39.322 | -40.758 | -41.171 | -41.353 | -41.973 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 11.476 | 2.206 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 7.631 | 3.356 | 2.235 | 2.235 | 2.235 | 2.235 | |
Geraamd resultaat | -33.551 | -38.171 | -38.524 | -38.937 | -39.118 | -39.738 |
Het recht op leerlingenvervoer is in de wet vastgelegd. Door de inzet van leerlingenvervoer zijn kinderen in staat het onderwijs van hun keuze en/of met het juiste niveau te volgen wanneer dat niet in de buurt aanwezig is. De regeling leerlingenvervoer is een vergoeding van de vervoerskosten voor een leerling. Dit is voor leerlingen die niet zelf van en naar school kunnen komen. Bijvoorbeeld voor leerlingen in het speciaal onderwijs die hiervoor moeten reizen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.2.1 | Aantal thuiszittende kinderen als gevolg van ontbrekend leerlingenvervoer | Administratie Leerlingzaken/thuiszitters | Schooljaar 2010-2011 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De nieuwe verordening leerlingenvervoer is geïmplementeerd. Samen met de ouderklankbordgroep evalueren we de verordening en bereiden we mogelijke aanpassingen voor. Waar mogelijk brengen we, binnen de verordening, in samenwerking met de ouders de kwaliteit van het vervoer omhoog. Deze stappen, dus evaluatie van de verordening en het werken aan verbeteren van de kwaliteit, doorlopen we ook met de klankbordgroep van professionals uit het onderwijs. Eventuele aanpassingen van de verordening bereiden we voor in beide klankbordgroepen en leggen we voor aan de raad.
De waardering van kwaliteit van het vervoer blijft gehandhaafd op het cijfer acht.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.2.1 | Klanttevredenheid | Klanttevredenheidsonderzoek | 7,9 | 7,7 | 8 | 8 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
07-1-2-1 | Leerlingenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
07-1-2-1 | Leerlingenvervoer | 3.785 | 3.678 | 3.686 | 3.686 | 3.686 | 3.686 |
Totaal lasten | 3.785 | 3.678 | 3.686 | 3.686 | 3.686 | 3.686 | |
Saldo baten en lasten | -3.785 | -3.678 | -3.686 | -3.686 | -3.686 | -3.686 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -3.785 | -3.678 | -3.686 | -3.686 | -3.686 | -3.686 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Leerlingenvervoer | |||||||
6128 | Leerlingenvervoer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Leerlingenvervoer | |||||||
6128 | Leerlingenvervoer | 3.785 | 3.678 | 3.686 | 3.686 | 3.686 | 3.686 |
Totaal Lasten | 3.785 | 3.678 | 3.686 | 3.686 | 3.686 | 3.686 | |
Saldo baten en lasten | -3.785 | -3.678 | -3.686 | -3.686 | -3.686 | -3.686 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -3.785 | -3.678 | -3.686 | -3.686 | -3.686 | -3.686 |
Onderwijs vormt de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van kinderen. Elke leerling verdient het onderwijs dat hem of haar stimuleert om talenten te ontwikkelen en te benutten. Dit begint thuis en op school. In de leeftijd van 0 tot 12 jaar spelen opvang, voorschoolse educatie en primair onderwijs een belangrijke rol in de voorbereiding voor leerlingen om talenten te ontwikkelen. We willen leerlingen zoveel mogelijk bagage meegeven en hun kansen op een betekenisvolle toekomst vergroten.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E2.1.1 | Alle leerlingen vinden een plaats in het voortgezet onderwijs | Leerlingadministratie | 100% | 100% | 100% |
We clusteren onze inzet aan de hand van de thema's cognitie, zorg en talentontwikkeling.
Cognitie
2017 is het laatste jaar van de verlengde afspraken Bestuursakkoord en Onderwijsachterstandenbeleid (oorspronkelijk van 2012-2015). In 2017 bereiden we ons voor op de nieuwe periode, met een gewijzigde gewichtenregeling en de daaraan gekoppelde nieuwe budgetten vanaf januari 2018. Samen met de onderwijspartner in de stad ontwikkelen we een visie op het Onderwijsachterstandenbeleid voor de periode 2018-2022. We handhaven het bereikpercentage van 95% doelgroeppeuters.
Het rijk heeft besloten dat peuterspeelzalen en kinderopvang per 1 januari 2018 geharmoniseerd moeten zijn wat betreft toezicht, kwaliteitskader en bekostiging. Het in 2016 door gemeente en samenwerkingspartners gekozen scenario voor de harmonisatie van de voorschoolse voorzieningen wordt in 2017 geïmplementeerd. Dit loopt parallel aan de nieuwe opdrachtverlening voor peuterspeelzaalwerk en voorschoolse educatie, zodat we klaar zijn voor de landelijk geplande invoeringsdatum van 1 januari 2018. Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek van de universiteit Utrecht over de periode 2012-2015 en het Inspectierapport van 2016 versterken en borgen we de kwaliteit van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Met de partners maken we afspraken over het continueren van de inzet op het versterken van professionaliteit (Lerende Netwerken). Immers opbrengsten in het onderwijs nemen toe met betere pedagogisch medewerkers en leraren voor de groep.
Zoals ook de inspectie in haar recente rapport aangeeft, hebben ouders grote invloed op de kansen van hun kinderen. Om ouders meer te betrekken bij de (school)ontwikkeling van hun kind(eren) zetten we met onze samenwerkingspartners (zoals consultatiebureaus, Spelenderwijs, Bibliotheek, Voorleesexpress) in op het versterken van partnerschap met ouders. Een ouderlokaal biedt mogelijkheden om programmatisch in te zetten op ontmoeting en samenwerking tussen buurt, school en ouders (partnerschap). We doen dit in samenwerking met sociaal makelaars, brede school coördinatoren en Spelenderwijs Utrecht. In dit kader organiseren we ook themabijeenkomsten rondom ouderlokalen, wijk- en stedelijk gericht, met als doel het doelgerichter en efficiënter inzetten hiervan.
Het in 2016 in samenwerking met betrokken partijen vormgegeven aanbod aan vluchtelingenkinderen van 2 tot 4 jaar (Spelenderwijs Utrecht) en de bestaande voorzieningen voor nieuwkomers van 4 tot 12 jaar (Taalschool Het Mozaïek) en van 12 tot 18 jaar (ISK), zetten we in 2017 adequaat voort.
We continueren de inzet voor leertijduitbreiding in de vorm van schakelklassen, extra uren leertijd, Brede School Academie en zomerscholen. In 2017 zijn er zeven Brede School Academies Primair Onderwijs (BSA). Daarmee continueren we de BSA in de wijken Overvecht, Zuidwest, Noordwest en Zuid en West.
De BSA in West zal per september 2017 sluiten. Er bleken niet voldoende doelgroepleerlingen te zijn binnen het wervingsgebied van deze BSA. De scholen daar hebben aangegeven dat ze vanaf 2017 de leerlingen zelf het nodige aanbod kunnen geven.
Zorg 0-12
Met betrekking tot de uitvoering van passend onderwijs en de aansluiting bij de zorg voor jeugd in de stad, blijven wij investeren op een goede samenwerking tussen kinderopvang, VVE, basisscholen, het speciaal (basis) onderwijs en het Buurtteam Jeugd en Gezin. Het ontwikkelen van en toeleiden naar onderwijsondersteuning gecombineerd met zorgondersteuning blijft hierbij een specifiek aandachtspunt. We werken daarnaast aan het voorkomen van langdurig thuiszitten. Dit doen we door verdere optimalisering van de kernpartneraanpak op school, door in te zetten op signaleren en bieden van maatwerkondersteuning aan leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Verder continueren we de inzet van leerlingbegeleiding, het zorgplatform, het project Kleuter Extra en conciërges in het basisonderwijs.
Talentontwikkeling
We continueren de inzet in de Brede Scholen in de stad. Hierbij zijn 42 schoollocaties betrokken en bereiken we ongeveer 11.700 leerlingen. De pijlers voor samenwerking binnen de Brede scholen zijn talentonwikkeling, ouderbetrokkenheid en een gezamenlijke pedagogische aanpak. De extra inzet op talentontwikkeling (onder andere sport, cultuur, techniek) gebeurt voor een belangrijk deel door combinatiefunctionarissen. Deze worden medegefinancierd vanuit rijksbudget. De combinatiefunctionarissen worden zowel in het onderwijs als bij sport en cultuur ingezet. Sportverenigingen en Brede Scholen ontwikkelen in 2017 een gezamenlijke leerlijn sportief vermogen. Met deze leerlijn wordt inzichtelijk gemaakt hoe sportverenigingen bijdragen aan het bereiken van de kerndoelen van de brede scholen. Het culturele aanbod van brede scholen sluit nauw aan bij cultuureducatie binnen het schoolprogramma.
Voor schooljaar 2016-2017 hebben 92% van de scholen een aanvraag in gediend voor cultuureducatie. Deze aanvraag loopt door tot eind 2107, omdat we daarna overgaan op aanvragen per kalenderjaar. Met bijeenkomsten voor scholen en culturele instellingen ondersteunen we kennisuitwisseling en ontmoeting tussen aanbod en vraag. Het coördinatiepunt grootschalige projecten bemiddelt tussen scholen en een aantal culturele instellingen met grootschalig aanbod. Eind 2016 evalueren we de transitie van het stelsel van cultuureducatie in het onderwijs. Naar aanleiding van de evaluatie kunnen we indien nodig aanpassingen in het stelsel doorvoeren.
We zijn goed aangesloten op de landelijke en lokale ontwikkelingen rondom de ontwikkeling van Kindcentra (IKC) mede in relatie tot de ontwikkelingen brede school en de harmonisatie van de kinderopvang. Niet de huisvesting maar de inhoudelijke samenwerking is daarbij leidend. Verwachting is dat in Utrecht in 2017 een aantal initiatieven zullen starten om te komen tot een kindcentrum. We vervullen als gemeente een faciliterende rol.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.1.1 | Het aantal thuiszitters (aantal kinderen dat langer dan 3 maanden thuis heeft gezeten zonder passend aanbod) | 20/30.000 | 0 | ||||
Toelichting: Deze indicator nemen we in 2017 voor het eerst op. Daar het hier om kleine aantallen gaat, geven we de waarde voor de indicator weer, door de volledige breuk weer met teller en noemer. | |||||||
P2.1.1 | % bereik doelgroeppeuters | Opgave Spelenderwijs Utrecht | 87% | 94% | 95% | 95% | |
P2.1.1 | Aantal brede scholen | 13 | 12 | 13 | 13 | ||
P2.1.1 | Aantal combinatie functionarissen (fte) sport, cultuur en onderwijs | 36 | 36 | 26,8 | 26,8 | ||
Toelichting: Totaal aantal combinatiefuncties is 36, waarvan 26,8 op PO en 9,2 op VO gericht. |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
07-2-1-1 | Talentontwikkeling 0-12 jaar | 22.284 | 20.121 | 17.414 | 17.414 | 17.414 | 17.414 |
Totaal baten | 22.284 | 20.121 | 17.414 | 17.414 | 17.414 | 17.414 | |
Lasten | |||||||
07-2-1-1 | Talentontwikkeling 0-12 jaar | 35.598 | 33.131 | 30.709 | 30.789 | 30.950 | 30.950 |
Totaal lasten | 35.598 | 33.131 | 30.709 | 30.789 | 30.950 | 30.950 | |
Saldo baten en lasten | -13.314 | -13.010 | -13.295 | -13.375 | -13.536 | -13.536 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Geraamd resultaat | -13.313 | -13.008 | -13.294 | -13.374 | -13.535 | -13.535 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Talentontwikkeling 0-12 jaar
De begrote baten zijn in 2017 2,707 miljoen euro lager dan in 2016. De baten op deze doelstelling komen voor het grootste deel vanuit rijksmiddelen voor onderwijs achterstandenbeleid. Het ministerie verstrekt deze middelen op basis van een bestuursakkoord met een looptijd tot en met 2015. Eind 2015 is de looptijd met een jaar verlengd en is de begroting incidenteel gewijzigd voor 2016. Begin 2016 is bekend geworden dat het bestaande kader wederom met een jaar is verlengd. Dit is echter nog niet in de financiële gegevens verwerkt, omdat de formele beschikking van het rijk pas eind 2016 volgt. Onderwijs achterstandenbeleid blijft een structurele taak van de gemeente. Bij de eerste technische wijziging 2017 zullen we de begroting daarom structureel aanpassen.
De 2,707 miljoen euro is een optelsom van:
De begrote lasten zijn in 2017 2,422 miljoen euro lager dan in 2016. Dit is een optelsom van:
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Talentontwikkeling 0-12 jaar | |||||||
6140 | Cognitie 0-12 | 21.922 | 19.759 | 17.052 | 17.052 | 17.052 | 17.052 |
6141 | Zorg 0-12 | 320 | 320 | 320 | 320 | 320 | 320 |
6142 | Talentontwikkeling 0-12 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
6604 | Ontwikkeling en Arbeid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6111 | Het Jonge Kind | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6112 | Leerlingenzorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6136 | Cultuureducatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 22.284 | 20.121 | 17.414 | 17.414 | 17.414 | 17.414 | |
Lasten | |||||||
Talentontwikkeling 0-12 jaar | |||||||
6140 | Cognitie 0-12 | 24.790 | 22.759 | 20.114 | 20.114 | 20.114 | 20.114 |
6141 | Zorg 0-12 | 3.562 | 3.959 | 4.041 | 4.041 | 4.122 | 4.122 |
6142 | Talentontwikkeling 0-12 | 7.246 | 6.414 | 6.554 | 6.634 | 6.634 | 6.634 |
6604 | Ontwikkeling en Arbeid | 0 | 0 | 0 | 0 | 80 | 80 |
6111 | Het Jonge Kind | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6112 | Leerlingenzorg | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6136 | Cultuureducatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 35.598 | 33.131 | 30.709 | 30.789 | 30.950 | 30.950 | |
Saldo baten en lasten | -13.314 | -13.010 | -13.295 | -13.375 | -13.536 | -13.536 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Geraamd resultaat | -13.313 | -13.008 | -13.294 | -13.374 | -13.535 | -13.535 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Voorschoolse Educatie en Peuterspeelzaalwerk | De startpositie van jonge kinderen verbeteren die het risico lopen op een achterstand in (taal)ontwikkeling door middel van onder andere Voorschoolse Educatie en Peuterspeelzaalwerk | 11.539 | 1.929 | 9.610 | |
Versterken van taal | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 0-12. Dit door middel van de inzet van Vroegschoolse educatie, Professionalisering van professionals op de | 4.672 | 4.672 | 0 | |
Taalschool: taal onderwijs voor nieuwkomers van 4 t/m 12 jaar | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 0-12. Dit door middel van de voorziening de Taalschool waar nieuwkomers (leerlingen in het PO) de Nederland | 614 | 614 | 0 | |
Verkeersexamen in de wijken | Resultaat Verkeersveiligheid PO groep 7/8 afsluiten met theoretisch en praktisch examen | 30 | 30 | 0 | |
Schoolmaatschappelijk werk PO | Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school (Buurtteams) | 1.203 | 1.203 | 0 | |
Overgang PO naar VO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Schoolloopbaan 12-23. | 205 | 205 | 0 | |
Leerlingenbegeleiding PO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 0-12 | 1.031 | 1.031 | 0 | |
Onderwijsondersteuning woonwagen- en Romaleerlingen PO | Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school | 88 | 88 | 0 | |
Conciërges PO | Leerlingen en personeel voelen zich veilig in en rondom de school | 276 | 276 | 0 | |
Combinatiefuncties onderwijs, activiteiten brede talentontwikkeling en programma Brede Scholen | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel. Het realiseren van de beoogde effecten cfm de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015. Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 0-12. Dit door middel van de inzet | 1.240 | 1.240 | 0 | |
Uitvoerende Combinatiefuncties Cultuur | Organisatie en uitvoering van culturele activiteiten op het terrein van talentontwikkeling in samenhang met het programma op (brede) scholen | 139 | 139 | 0 | |
Uitvoerende Combinatiefuncties Sport | Organisatie en uitvoering van talentontwikkeling op het terrein van sport, in samenhang met het programma op de (brede) scholen | 832 | 832 | 0 | |
Burgerschap PO | Vredeseducatie | 26 | 26 | 0 | |
Cultuureducatie (onderwijs) | Kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs in contact brengen met een breed aanbod van kunst en cultuur in en rondom de school. De scholen stimuleren om planmatig hun onderwijs cultuureducatie vorm te geven | 1.582 | 1.582 | 0 | |
Cultuureducatie onderwijs (UCK)/amateurkunsteducatie | Kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs in contact brengen met een breed aanbod van kunst en cultuur in en rondom de school. De scholen stimuleren om planmatig hun onderwijs cultuureducatie vorm te geven. Amateurkunsteducatie | 1.245 | 1.245 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Voorbereiden van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school | 24.722 | 15.112 | 9.610 | ||
Totaal Subdoelstelling | 24.722 | 15.112 | 9.610 |
Onderwijs en werk vormen de basis voor de ontwikkeling en ontplooiing van ieder mens. In de leeftijd van 12 tot 23 jaar speelt het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs een belangrijke rol in verbetering van kansen voor iedereen om talenten te ontwikkelen zodat leerlingen hun startkwalificatie kunnen behalen en een goede start op de arbeidsmarkt kunnen maken.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E2.2.1 | % 17-22 jarigen met startkwalificatie | Leerlingadministratie | 78% | 93,5% | 94% | 95% | 95% |
Onderwijsimpuls
De Utrechtse Onderwijsimpuls voor kwaliteit en excellentie zetten we voort in 2017. We richten ons vooral op het voortgezet onderwijs. Thema’s waarop aanvragen kunnen worden ingediend zijn: competenties en vaardigheden voor de toekomst, differentiatie, professionalisering, en samenwerking met de omgeving. De regeling wordt goed benut, waarmee een extra impuls aan initiatieven en vernieuwingen in het onderwijs wordt gegeven. Scholen voeren (vernieuwde) werkwijzen in en leren van en met elkaar. We organiseren onderwijscafés om de kennisdeling en inspiratie tussen scholen te ondersteunen.
Cognitie: kansrijke deelname en schoolloopbaan
De landelijke aanpak voortijdig schoolverlaten via regionale convenanten loopt eind 2016 af. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zet de succesvolle aanpak in 2017 voort met de vervolgaanpak voortijdig schoolverlaten. Op voorspraak van het ministerie van OCW is een regionaal programma opgesteld op basis van een regionale analyse. Naast het bestrijden van voortijdig schoolverlaten is het de bedoeling om met deze aanpak ook een vangnet voor jongeren in een kwetsbare positie te creëren en verschillende financieringsstromen bij elkaar te brengen. De in 2015 opgestelde SchoolWerkt agenda vormt het kader voor hoe we in RMC regio Utrecht met partners samenwerken en richting geven aan de aanpak.
Met het regionaal programma versterken we de huidige aanpak. Naast de continuering van bestaande maatregelen zoals onder meer De Overstap (van VO naar mbo) en de Overstapcoaches, zien we mogelijkheden voor het verbeteren van de aanpak en verdere kennisdeling. We zetten sterker in op het vestigingsgericht werken, waarbij een mbo-vestiging een vast aanspreekpunt van Leerplicht/RMC krijgt. Deze zal eerder signalen van dreigende uitval herkennen en door tijdige interventie samen met de school, schooluitval en verzuim tegengaan. Daarnaast zullen startcoaches op het mbo de eerstejaarsstudenten passende begeleiding bieden, zodat studenten met een ondersteuningsbehoefte meteen een goede start maken. Voor werkgevers wordt een toolkit ontwikkeld, die informatie geeft over financiële regelingen en competenties en vaardigheden van kwetsbare jongeren uit het praktijk- en speciaal onderwijs. Doel hiervan is om meer stage- en werkplekken te creëren voor deze jongeren. Verder ontwikkelen we een aanpak op peer support. Dit zal worden ingezet bij verzuim, loopbaanoriëntatie en bij het vinden van een werk-stageplaats. Studenten helpen en ondersteunen op georganiseerde wijze hun medestudenten en leren daardoor van elkaar.
In de aanpak aansluiting onderwijs arbeidsmarkt werken we binnen het programma werken aan werk nauw samen met Werk en Inkomen, Economische Zaken en actieplan jeugdwerkeloosheid.
In 2015 zijn regionaal afspraken gemaakt over de uitstroom van jongeren uit PrO, VSO en entreeopleiding richting arbeidsmarkt of dagbesteding. Jongeren zijn tijdig in beeld en worden actief begeleid in de overgang naar arbeidsmarkt of dagbesteding waarbij actief wordt samengewerkt met werk en inkomen en de buurtteams. De eerste ervaringen hiermee zijn positief. We monitoren de loopbaan van deze jongeren en scherpen met de belangrijkste partners de aanpak waar nodig aan.
Tot slot is er een intensieve samenwerking tussen RMC en werk en inkomen voor de jongeren tot 27 jaar zonder startkwalificatie, die geen onderwijs volgen, niet werken en geen uitkering ontvangen. In 2016 is een bestuurlijk akkoord afgesloten voor het in beeld brengen van deze jongeren en ze waar mogelijk toe te leiden naar werk of onderwijs. In 2017 zullen we de afspraken en maatregelen regionaal verder integreren.
Vanuit RMC benaderen we in 2017 wijkgericht jongeren (18 t/m 22 jaar) die thuiszitten zonder werk, uitkering of opleiding. In het kader van de versnellingsaanpak wordt er in 2017 extra ingezet op Overvecht, waar in schooljaar 2016-2017 ongeveer 120 jongeren worden benaderd.
Zorg
Met betrekking tot de uitvoering van passend onderwijs en de aansluiting bij de zorg voor jeugd in de stad, blijven wij investeren in een goede samenwerking tussen het voortgezet (speciaal) onderwijs, het Middelbaar Beroepsonderwijs en het Buurtteam Jeugd en Gezin. Het ontwikkelen van en toeleiden naar onderwijsondersteuning gecombineerd met zorgondersteuning blijft hierbij een specifiek aandachtspunt. We werken daarnaast aan het voorkomen van langdurig thuiszitten. Dit doen we door verdere optimalisering van de kernpartneraanpak op school, door in te zetten op signaleren en bieden van maatwerkondersteuning aan leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Verder bouwen we onze financiële bijdrage aan het OPDC (de Utrechtse School) verder af.
Talentontwikkeling
We continueren de inzet in de tien Brede Scholen die voor circa 6500 leerlingen activiteiten op het gebied van talentontwikkeling organiseren die aansluiten op het profiel van de school. De activiteiten beslaan een divers gebied, zoals sport en cultuur; ze zijn een aanvulling op het bestaande curriculum. Vanuit talentontwikkeling worden combinatiefunctionarissen ingezet die een gevarieerd aanbod talentontwikkeling organiseren en hierbij de verbinding met de wijk maken. Op een aantal VO scholen zetten we jongerenwerk in op school, onder andere in het kader van preventie van radicalisering. Jongerenwerk op school is in 2016 geïntensiveerd vanuit het programma 'Utrecht zijn we samen. In 2017 willen we dit continueren.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.2.1 | Het aantal thuiszitters (aantal kinderen dat langer dan 3 maanden thuis heeft gezeten zonder passend aanbod) | 40/16.000 | 0 | ||||
Toelichting: Deze indicator nemen we in 2017 voor het eerst op. Daar het hier om kleine aantallen gaat, geven we de waarde van de indicator weer, door de volledige breuk met teller en noemer. | |||||||
P2.2.1 | % voortijdig schoolverlaters | 2013: VO-onderbouw 1%; VMBO bovenbouw 4%; HAVO/VWO bovenbouw 0,5%; MBO 1 32,5%; MBO 2 13,5% | VO-onderbouw 0,4%; VMBO bovenbouw 3,1%; HAVO/VWO bovenbouw 0,6%; MBO 1 44,9,5%; MBO 2 15,7% | VO onderbouw 0,1%; VMBO bovenbouw 1,6%; HAVO/VWO bovenbouw 0,3%; MBO niveau 1 30%; MBO niveau 2 10%; MBO niveau 3/4 4% | 0,1%; 1,5%; 0,3%; 30%; 10%; 4% | 0,1%; 1,5%; 0,3%; 30%; 10% 4% | |
Toelichting: Deze doelstellingen zijn voor Utrecht haalbare doelstellingen, waarmee we op weg zijn om de doelstellingen van het Ministerie van OCW te behalen. Op het niveau VO onderbouw hebben we de doelstelling van het Ministerie van OCW reeds behaald. | |||||||
P2.2.1 | Aantal brede scholen | 10 | 10 | 10 | 10 | ||
P2.2.1 | Aantal combinatie functionarissen (fte) | 4 | 4 | 9,2 | 9,2 | ||
Toelichting: Van de 9,2 fte wordt vier fte ingezet vanuit sport en 5,2 vanuit onderwijs |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
07-2-2-1 | Talentontwikkeling 12-23 jaar | 2.392 | 2.149 | 2.958 | 2.958 | 2.958 | 2.958 |
Totaal baten | 2.392 | 2.149 | 2.958 | 2.958 | 2.958 | 2.958 | |
Lasten | |||||||
07-2-2-1 | Talentontwikkeling 12-23 jaar | 10.783 | 10.663 | 10.275 | 10.275 | 10.275 | 10.275 |
Totaal lasten | 10.783 | 10.663 | 10.275 | 10.275 | 10.275 | 10.275 | |
Saldo baten en lasten | -8.391 | -8.514 | -7.317 | -7.317 | -7.318 | -7.318 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 352 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -8.039 | -8.514 | -7.317 | -7.317 | -7.318 | -7.318 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Talentontwikkeling 12-23 jaar
De begrote baten zijn in 2017 0,809 miljoen euro hoger dan in 2016. De baten op deze doelstelling bestaan voor het grootste deel uit rijksmiddelen voor RMC en VSV. Het verschil kan als volgt worden toegelicht:
Bij de eerste technische wijziging 2017 zullen we de begroting structureel aanpassen.
De begrote lasten zijn in 2017 0,388 miljoen euro lager dan in 2016.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Talentontwikkeling 12-23 jaar | |||||||
6150 | Cognitie 12-23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6151 | Zorg 12-23 | 327 | 355 | 355 | 355 | 355 | 355 |
6152 | Talentontwikkeling 12-23 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6153 | Schoolloopbaan 12-23 | 2.059 | 1.794 | 2.602 | 2.602 | 2.602 | 2.602 |
Totaal baten | 2.392 | 2.149 | 2.958 | 2.958 | 2.958 | 2.958 | |
Lasten | |||||||
Talentontwikkeling 12-23 jaar | |||||||
6150 | Cognitie 12-23 | 702 | 201 | 204 | 204 | 204 | 204 |
6151 | Zorg 12-23 | 1.742 | 1.795 | 1.834 | 1.834 | 1.834 | 1.834 |
6152 | Talentontwikkeling 12-23 | 1.101 | 1.321 | 1.344 | 1.344 | 1.344 | 1.344 |
6153 | Schoolloopbaan 12-23 | 7.237 | 7.346 | 6.893 | 6.893 | 6.893 | 6.893 |
Totaal Lasten | 10.783 | 10.663 | 10.275 | 10.275 | 10.275 | 10.275 | |
Saldo baten en lasten | -8.391 | -8.514 | -7.317 | -7.317 | -7.318 | -7.318 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 352 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -8.039 | -8.514 | -7.317 | -7.317 | -7.318 | -7.318 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Internationale Schakel Klassen (ISK): taal onderwijs voor nieuwkomers (VO) van 12 t/m 18 jaar | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015. Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Cognitie 12-23 | 82 | 82 | 0 | |
OPDC De Utrechtse School | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 12-23 | 755 | 755 | 0 | |
Schoolmaatschappelijk werk VO | Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school (Buurtteams) | 755 | 755 | 0 | |
Ontwikkelen passend en dekkend onderwijsvoorzieningenaanbod VO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Zorg 12-23 | 49 | 49 | 0 | |
Brede School VO - talentontwikkeling en sport op school | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 12-23. Dit door middel van de organisatie en uitvoering van activiteiten mbt talentontwikkeling. | 632 | 632 | 0 | |
Onderwijsondersteuning woonwagen- en Romaleerlingen VO | Leerlingen ondersteunen bij achterstanden in hun ontwikkeling op school | 102 | 102 | 0 | |
Combinatiefuncties uitvoerend VO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Talentontwikkeling 12-23. | 266 | 266 | 0 | |
Coördinatie loopbaan oriëntatie VO naar MBO | Het realiseren van de beoogde effecten conform de Beleidsregel Onderwijs Utrecht 2015, Goed onderwijs voor elk kind, binnen het thema Schoolloopbaan 12-23 | 153 | 153 | 0 | |
Burgerschap | Maatschappelijke stages en homo-emancipatie LHTB | 56 | 56 | 0 | |
VSV | Schoolverzuim en -uitval terugdringen waardoor leerlingen de kans krijgen hun schoolloopbaan zo soepel mogelijk te doorlopen en daarmee het perspectief op het behalen van een startkwalificatie vergroten. | 1.080 | 1.080 | 0 | |
RMC | Regionale meld- en coördinatie voortijdig schoolverlaten | 1.033 | 1.033 | 0 | |
Onderwijsimpuls voor kwaliteit een excellentie | Het geven van een impuls aan de kwaliteit van het onderwijs en het stimuleren van onderwijsinnovatie in Utrecht | 1.166 | 1.166 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen | 6.129 | 6.129 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 6.129 | 6.129 | 0 |
De bibliotheek is er voor iedereen, ondersteunt actief wie dat nodig heeft en biedt ruimte en gelegenheid voor die burgers die zelf kunnen ondernemen; gericht op zoveel mogelijk zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de burgers. De Bibliotheek is de wegwijzer in de leesbaarheid van de wereld en helpt burgers om hun plek in deze wereld te vinden. De bibliotheek transformeert de komende jaren naar een programmerende bibliotheek waarbij het aanbod afgestemd is op de verschillende doelgroepen. De waardering voor dit nieuwe aanbod van de bibliotheek door inwoners van de stad Utrecht uit zich op twee manieren: a) het aantal mensen dat gebruik maakt van dit aanbod b) de waardering die deze gebruikers hebben over het aanbod. De bibliotheek verandert en kent een brede groep gebruikers. Landelijk zakt het aantal leden. In Utrecht stijgt dit aantal nog steeds en verwachten we in 2017 70.000 leden te hebben.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E3.1.1 | Klanttevredenheid gebruikers wijkniveau | 7 | 7 | ||||
E3.1.1 | Klanttevredenheid gebruikers aanbod stedelijk niveau | 7 | 7 | ||||
E3.1.1 | Aantal leden | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 66.273 | 69.355 | 70.000 | 71.000 |
E3.1.1 | Aantal gebruikers fysieke bibliotheek | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 1.319.517 | 1.293.937 | 1.300.000 | 1.300.000 |
E3.1.1 | aantal gebruikers online bibliotheek | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 950.668 | 936.581 | 1.000.000 | 1.000.000 |
De doelgroepen worden door de twee kerntaken (waaronder de 5 vijf wettelijke functies vallen) bediend:
Op basis van de visie Utrecht 'maakt kennis' met de bibliotheek van de 21e eeuw is gezocht naar indicatoren en effecten die invulling geven aan de waarden en kerntaken (inclusief de vijf wettelijke functies) van de Bibliotheek Utrecht.
De bibliotheek zet een scala aan activiteiten in voor de stad om haar bevolking te bedienen:
De activiteiten van de bibliotheek zijn vertaald in de elders bij deze doelstelling genoemde indicatoren die kwantitatief aangeven hoe de bibliotheek de beide kerntaken uitvoert. Daarnaast maakt de bibliotheek elk jaar een jaarverslag waarin de bibliotheek ook een kwalitatief beeld geeft van de door haar uitgevoerde activiteiten.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P3.1.1 | Bereik/ contacten: peutercentra Spelenderwijs | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 1.023 | 1.386 | 90% | 90% |
Toelichting: Dit betreft 1.263 scholen en 123 taalgroepen. | |||||||
P3.1.1 | Specifieke activiteiten voor specifieke groepen (educatie) o.a. taalgroepen, computerlinlopen, basisvaardigheden project kwetsbare ouderen | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 237 | 536 | 1.250 | 1.750 |
P3.1.1 | Bereik/contacten: peuterspeelzalen en kinderdagverblijven | Jaarverslag bibliotheek | 2010 | 50% | 50% | ||
P3.1.1 | Bereik/ contacten: scholen primair onderwijs | Jaarverslag bibliotheek | 2012 | 90% | 90% | ||
P3.1.1 | Bereik/contacten: scholen voorgezet onderwijs | Jaarverslag Bibliotheek | 2010 | 50% | 50% |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
07-3-1-1 | Bibliotheek Utrecht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
07-3-1-1 | Bibliotheek Utrecht | 11.403 | 11.918 | 11.419 | 11.385 | 11.302 | 11.303 |
Totaal lasten | 11.403 | 11.918 | 11.419 | 11.385 | 11.302 | 11.303 | |
Saldo baten en lasten | -11.403 | -11.918 | -11.419 | -11.385 | -11.302 | -11.303 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 785 | 785 | 785 | 785 | |
Onttrekking reserves | 201 | 3.855 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -11.202 | -8.063 | -12.204 | -12.170 | -12.087 | -12.088 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Bibliotheek Utrecht
De lasten dalen in 2017 met 0,499 miljoen euro ten opzichte van 2016.
De onttrekkingen aan de reserve nieuwbouw bibliotheek zijn conform de afspraken rond de centrale bibliotheek begroot.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Bibliotheek Utrecht | |||||||
6139 | Bibliotheek Utrecht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Bibliotheek Utrecht | |||||||
6139 | Bibliotheek Utrecht | 11.403 | 11.918 | 11.419 | 11.385 | 11.302 | 11.303 |
Totaal Lasten | 11.403 | 11.918 | 11.419 | 11.385 | 11.302 | 11.303 | |
Saldo baten en lasten | -11.403 | -11.918 | -11.419 | -11.385 | -11.302 | -11.303 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 785 | 785 | 785 | 785 | |
Onttrekking reserves | 201 | 3.855 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -11.202 | -8.063 | -12.204 | -12.170 | -12.087 | -12.088 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Bibliotheek Utrecht | De Bibliotheek Utrecht laagdrempelig bereikbaar, toegankelijk en aantrekkelijk houden | 10.960 | 10.960 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Innoveren klantgerichte dienstverlening en activiteiten gericht op individuen en met scholen | 10.960 | 10.960 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 10.960 | 10.960 | 0 |
Goed onderwijs is de drijvende kracht achter de ontwikkeling en ontplooiing van ieder mens. Elke leerling verdient het onderwijs dat hem of haar stimuleert zijn of haar talenten maximaal te ontwikkelen en te benutten. Onderwijs draagt bij aan een brede ontwikkeling van leerlingen. Goed onderwijs draagt bovendien bij aan een bloeiende economie.
Daarnaast willen we dat iedere bewoner vrije en laagdrempelige toegang heeft tot media als bronnen van kennis en cultuur.
Visie en beleid op het gebied van onderwijs zijn vastgelegd in het collegeprogramma, in de Utrechtse Onderwijs Agenda 2014-2018 en het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting 2016-2025. We continueren de samenwerking in de Utrechtse Onderwijsagenda omdat we door de bundeling van krachten, Utrecht als stad van kennis willen versterken; een ieder draagt daaraan bij vanuit hun eigen rol en kracht.
In de Utrechtse Onderwijs Agenda 2014-2018 stellen we ons ten doel kinderen en jongeren zoveel mogelijk bagage mee te geven om hun kansen op een betekenisvolle toekomst te vergroten en een goede start op de arbeidsmarkt mogelijk te maken. In deze periode is een belangrijke focus het beter laten verlopen van de verschillende overgangen in de schoolloopbaan van kinderen. We werken er samen met onze partners aan om ervoor te zorgen dat leerlingen zoveel mogelijk gelijke kansen krijgen en benutten. Het onderwijsbeleid in Utrecht richt zich zo goed als volledig op het creëren van zoveel mogelijk gelijke kansen, het centrale thema van het inspectierapport ‘De staat van het Onderwijs 2014/2015, en sluit goed aan bij de aanbevelingen van de OESO in haar rapport ‘Review of National Policies for Education: Netherlands 2016’. We zullen in 2017 ons beleid dan ook voortzetten en daarbij aansluiting zoeken bij het rijk en de G4.
Uiteraard heeft ook in 2017 de kwaliteit van het onderwijs in Utrecht onze aandacht. Jaarlijks hebben we hierover contact met de schoolbesturen, raden van toezicht en ook de inspectie om dit aandachtig te volgen.
Randvoorwaarde hiervoor is het verzorgen van een optimale huisvesting en een gevarieerd onderwijsaanbod. Ook handhaving en uitvoering van de Leerplichtwet en het regelen van leerlingenvervoer is voorwaardenscheppend.
In 2016 is de visie van de bibliotheek ‘Utrecht maakt kennis met de bibliotheek van de 21e eeuw’ vastgesteld. Dit zal de komende jaren leidend zijn in haar transformatie naar een programmerende bibliotheek, waarbij het aanbod afgestemd is op de verschillende groepen in de stad.
Met ingang van de programmabegroting 2017 zijn er wettelijk een aantal nieuwe en bestaande beleidsindicatoren verplicht. Voor het programma Onderwijs zijn dit de volgende beleidsindicatoren (met ingang van de programmabegroting 2018 worden deze in de tabellen bij de (sub)doelstellingen verwerkt.):