Vastgoed
Utrecht heeft voldoende, kwalitatief goed en optimaal gespreid gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente.
Utrecht heeft voldoende, kwalitatief goed en optimaal gespreid gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente.
Voldoende functionele gebouwen en terreinen voor gemeentelijk vastgoed dat activiteiten mogelijk maakt die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente
Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst
Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en toekomstige wensen van de gebruikers
Utrecht heeft kwalitatief goede (multifunctionele) accommodaties waarin verschillende gebruikers naar tevredenheid functioneren dan wel samenwerken
Facilitair beheer voor een aantal (multifunctionele) accommodaties naar tevredenheid gebruikers
Utrecht heeft ook in de toekomst voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed
Het fundament van de vastgoedstrategie is het voeren van een actief vastgoedbeleid. Met een actief vastgoedbeleid verbeteren de resultaten en zijn de risico’s binnen de vastgoedportefeuille beheersbaar.
Om te kunnen bepalen of het actieve vastgoedbeleid leidt tot succes worden de volgende doelstelling voor de lange termijn gehanteerd:
2. Financieel
Vastgoed in bezit hebben is voor de UVO geen doel op zich, maar vastgoedobjecten zijn een middel om gemeentelijke beleidsdoelen te faciliteren. Indien het vastgoed niet meer bijdraagt aan een gemeentelijke doelstelling kan het uitgegeven worden.
Naast de landelijke wet en regelgeving hanteert Utrecht normen voor duurzaamheid en toegankelijkheid die in het gemeentelijk vastgoed gerealiseerd dienen te worden.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.1.1 | Het aantal leegstaande panden (% van de totale portefeuille) | MPUV | 4% (2011) | 2% | 2% | 3% | 3% |
Utrecht kiest voor een actief vastgoedbeleid. Utrecht voert de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie zelf uit waar het gaat om wettelijke taken en basisvoorzieningen, die niet of onvoldoende door de markt opgepakt worden (dat wil zeggen te duur, onvoldoende toegankelijk, onvoldoende spreiding of niet de juiste kwaliteit en capaciteit).
Utrecht actualiseert bestaande en ontwikkelt meerjarige huisvestingsplannen voor de onderhanden portefeuille. Nieuwe kader stellende programma's komen van beleid waarbij de UVO de rol heeft van Vastgoedadviseur en indien aan de orde, de rol van toekomstig eigenaar. De meerjaren huisvestingsplannen worden cyclisch met de verschillende Beleidsafdelingen afgestemd zodat de verwachtingen en afspraken van te voren duidelijk zijn. UVO ordent de huisvestingsvragen in meerjarenoverzichten naar functies, doelen, programma's, resultaten en activiteiten. Ze maakt capaciteitsplanningen en geeft randvoorwaarden mee voor de MJOP. Daarnaast zorgt ze voor afstemming van vraag en aanbod in en tussen de deelportefeuilles. Er worden bij het programmeren en plannen verkenningen uitgevoerd op technisch, financieel, vastgoed en ruimtelijk gebied ten behoeve van de (nieuwe)huisvestingsplannen. Utrecht gaat voor elk beleidsveld een huisvestingsplan schrijven.
De onderhoudswerkzaamheden met bijbehorende bedragen van de eerste vijf geplande jaren zijn betrouwbaar op basis van inspecties van het vastgoed. Er is budget beschikbaar voor onderhoudswerkzaamheden, waaronder:
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.1.1 | Aantal opgestelde en uitgevoerde huisvestingsplannen | MPUV | 1 (2006) | 4 | 5 | 6 | 9 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
12-1-1-1 | Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | 23.886 | 28.739 | 31.171 | 31.576 | 29.276 | 29.276 |
Totaal baten | 23.886 | 28.739 | 31.171 | 31.576 | 29.276 | 29.276 | |
Lasten | |||||||
12-1-1-1 | Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | 21.330 | 19.480 | 23.514 | 22.933 | 23.755 | 23.755 |
Totaal lasten | 21.330 | 19.480 | 23.514 | 22.933 | 23.755 | 23.755 | |
Saldo baten en lasten | 2.556 | 9.258 | 7.658 | 8.643 | 5.521 | 5.521 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.947 | 3.270 | 1.870 | 1.870 | 1.870 | 1.870 | |
Geraamd resultaat | 5.503 | 11.129 | 9.528 | 10.514 | 7.392 | 7.392 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Duurzame en toegankelijke accommodaties
Op basis van het meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed 2016 zijn de begrote bedragen geactualiseerd. Het gaat hierbij om de baten en lasten van het Vastgoed (huurinkomsten, kapitaallasten, onderhoud, heffingen en belastingen). Ten opzichte van 2016 stijgen de baten met 2,432 miljoen euro. uurinkomsten stijgen met 3,832 miljoen euro in verband met de (nieuw begrote) inkomsten voor de parkeergarage Jaarbeursplein en jaarlijkse indexering huurinkomsten. De baten zijn in 2017 lager doordat de incidentele verkooptaakstelling van 1,400 miljoen euro uit 2016 vervalt.
De lasten stijgen in 2017 met 4,515 miljoen euro ten opzichte van 2016. Dit wordt veroorzaakt door stijging kapitaalslasten voor parkeergarage Jaarbeursplein (2,400 miljoen euro), de toevoeging van het budget voor restauratie van de Domtoren uit de Voorjaarsnota 2016 (2,000 miljoen euro, te storten in de activa reserve). Het restant van 0,115 miljoen euro wordt veroorzaakt door prijsindexering.
Reserves
De onttrekking van 1,870 miljoen euro aan de vaste activa reserve is bedoeld voor dekking van de kapitaallasten van de gereedgekomen investeringen. Het verschil tussen de onttrekking 2016 ten opzichte van 2017 is incidenteel geweest. Datzelfde geldt voor de toevoeging aan de reserve in 2016.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | |||||||
6740 | Vastgoedbeheer DMO | 0 | 4.100 | 2.721 | 2.721 | 21 | 21 |
6750 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.UVO | 0 | 24.639 | 24.868 | 24.868 | 24.868 | 24.868 |
6751 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.SB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6389 | Vastgoedbeheer | 23.886 | 0 | 3.582 | 3.987 | 4.387 | 4.387 |
6386 | Vastgoedbeheer/Nieuw- en verbouwproj. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6560 | Vastgoedadvies en overige dienstverl. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 23.886 | 28.739 | 31.171 | 31.576 | 29.276 | 29.276 | |
Lasten | |||||||
Duurzame en toegankelijke accommodaties/ | |||||||
6740 | Vastgoedbeheer DMO | 116 | 458 | 513 | 528 | 540 | 540 |
6750 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.UVO | 0 | 8.029 | 9.295 | 7.295 | 7.295 | 7.295 |
6751 | Gemeentelijk vastgoed optimaal gebr.SB | 0 | 10.654 | 10.721 | 10.721 | 10.721 | 10.721 |
6389 | Vastgoedbeheer | 21.270 | 0 | 2.984 | 4.389 | 5.198 | 5.198 |
6386 | Vastgoedbeheer/Nieuw- en verbouwproj. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6560 | Vastgoedadvies en overige dienstverl. | -56 | 339 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 21.330 | 19.480 | 23.514 | 22.933 | 23.755 | 23.755 | |
Saldo baten en lasten | 2.556 | 9.258 | 7.658 | 8.643 | 5.521 | 5.521 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 2.947 | 3.270 | 1.870 | 1.870 | 1.870 | 1.870 | |
Geraamd resultaat | 5.503 | 11.129 | 9.528 | 10.514 | 7.392 | 7.392 |
In de eerste Bestuursrapportage 2016 is voorgesteld om deze subdoelstelling 2.1 op te heffen en de inhoud en budgetten onder te brengen in subdoelstelling 1.1 'Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst'. De eerste bestuursrapportage is vastgesteld, daarmee is het voorstel definitief geworden. Het overhevelen van de budgetten vindt plaats bij de eerstvolgende technische begrotingswijziging.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.1.1 | Aantal verhuurde uren verhuurloket Makelpunt | Verhuursysteem | 260.000 uur (2010) | 6,8 | |||
P2.1.2 | Aantal geregistreerde gematchte partijen Makelpunt | Makelpunt | 100 (gem. 2009-2011) | 250 |
In de eerste Bestuursrapportage 2016 is voorgesteld om deze subdoelstelling 2.1 op te heffen en de inhoud en budgetten onder te brengen in subdoelstelling 1.1 'Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst'. De eerste bestuursrapportage is vastgesteld, daarmee is het voorstel definitief geworden. Het overhevelen van de budgetten vindt plaats bij de eerstvolgende technische begrotingswijziging.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
12-2-1-1 | multifunctionele accommodaties | 942 | 1.088 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 |
Totaal baten | 942 | 1.088 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | 1.098 | |
Lasten | |||||||
12-2-1-1 | multifunctionele accommodaties | 873 | 673 | 676 | 676 | 676 | 676 |
Totaal lasten | 873 | 673 | 676 | 676 | 676 | 676 | |
Saldo baten en lasten | 70 | 415 | 421 | 421 | 421 | 421 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 175 | 155 | 155 | 155 | 155 | 155 | |
Geraamd resultaat | 245 | 570 | 576 | 576 | 576 | 576 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
In de eerste Bestuursrapportage 2016 is voorgesteld om deze subdoelstelling 2.1 op te heffen en de inhoud en budgetten onder te brengen in subdoelstelling 1.1 'Utrecht heeft voldoende optimaal gebruikt gemeentelijk vastgoed, dat goed is onderhouden, nu en in de toekomst'. De eerste bestuursrapportage is vastgesteld, daarmee is het voorstel definitief geworden. Het overhevelen van de budgetten vindt plaats bij de eerstvolgende technische begrotingswijziging.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Totaal Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves |
De klanttevredenheid onder de gebruikers van de MFA’s hebben we in 2015 niet gemeten want het dienstverleningsconcept van de MFA’s zal ingrijpend gaan veranderen. De multifunctionele accommodaties vertonen op dit moment veel gebreken. In 2015 brachten we deze gebreken samen met onze gebruikers in beeld. In de komende jaren gaan we opnieuw investeren in de functionaliteit van deze gebouwen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E2.2.1 | Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en wensen van de gebruikers | KTO Maatschappelijk Vastgoed | 7,0 (2008) | 6,8 |
Wij vervullen een loketfunctie voor alle huurders en gebruikers en dragen zorg voor verbetering van het gezamenlijke beheer, onder andere door het organiseren van structurele overleggen. Afhankelijk van de vraag wordt de dienstverlening van de Front- en/of Backoffice op maat ingezet.
Op gebied van onderhoud van de accommodaties en de buitenterreinen adviseren en ondersteunen wij de eigenaar en huurders van het pand, waardoor een gelijkwaardig kwaliteit- en serviceniveau voor alle gehuurde ruimtes behaald wordt. De multifunctionele accommodaties vertonen op dit moment veel gebreken. In 2015 brachten we deze gebreken samen met onze gebruikers in beeld. In de komende jaren gaan we opnieuw investeren in de functionaliteit van deze gebouwen.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.2.1 | Aantal accommodaties met facilitair beheer | UVO | 5 (2008) | 6 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
12-2-2-1 | facilitair beheer | 886 | 1.015 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 |
Totaal baten | 886 | 1.015 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | |
Lasten | |||||||
12-2-2-1 | facilitair beheer | 1.475 | 1.703 | 1.725 | 1.725 | 1.725 | 1.725 |
Totaal lasten | 1.475 | 1.703 | 1.725 | 1.725 | 1.725 | 1.725 | |
Saldo baten en lasten | -589 | -688 | -696 | -696 | -697 | -697 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -589 | -688 | -696 | -696 | -697 | -697 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
facilitair beheer | |||||||
6749 | Facilitair beheer MFA's SB | 0 | 1.015 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 |
6745 | Facilitair beheer MFA's | 886 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 886 | 1.015 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | |
Lasten | |||||||
facilitair beheer | |||||||
6749 | Facilitair beheer MFA's SB | 0 | 1.703 | 1.725 | 1.725 | 1.725 | 1.725 |
6745 | Facilitair beheer MFA's | 1.475 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 1.475 | 1.703 | 1.725 | 1.725 | 1.725 | 1.725 | |
Saldo baten en lasten | -589 | -688 | -696 | -696 | -697 | -697 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -589 | -688 | -696 | -696 | -697 | -697 |
De missie van de gemeente is om activiteiten te accommoderen die een bijdrage leveren aan de Utrechtse gemeentelijke doelstellingen van de verschillende beleidssectoren. De gemeente Utrecht levert efficiënte en optimale vastgoeddienstverlening aan klanten, bestuur en beleid.
We beheren accommodaties en (laten) deze realiseren met een maatschappelijke toekomstwaarde in dienst van gemeentelijke beleidsdoelen. Dit doen wij door:
We streven voortdurend naar verbetering in de organisatie, het beheer en de exploitatie. Dat is mogelijk omdat we vastgoed gebundeld hebben. In de Utrechtse situatie is een enorme verbeterslag gemaakt:
De missie van de Gemeente Utrecht is om activiteiten te accommoderen die een bijdrage leveren aan de Utrechtse gemeentelijke doelstellingen van de verschillende beleidssectoren. De Gemeente Utrecht levert efficiënte en optimale vastgoeddienstverlening aan klanten, bestuur en beleid.
De Gemeente Utrecht zal accommodaties beheren en (laten) realiseren met een maatschappelijke toekomstwaarde in dienst van gemeentelijke beleidsdoelen. Dit doet zij door:
De Gemeente Utrecht zal een actieve, ondernemende, klantgerichte en professionele rol spelen als het gaat om vastgoed met een gemeentelijke beleidsdoelstelling. Dit ongeacht of zij daadwerkelijk zelf ontwikkelen, exploiteren en beheren, dan wel samenwerken met of uitbesteden aan andere partijen. De Gemeente Utrecht zal de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie vooral zelf ter hand nemen waar het gaat om wettelijke taken en basisvoorzieningen waarvoor het aanbod op de markt te duur, onvoldoende toegankelijk of onvoldoende gespreid is of niet de juiste kwaliteit en capaciteit heeft.
De Gemeente Utrecht heeft een aantal ambities en strategische doelen:
We streven voortdurend naar verbetering in de organisatie, het beheer en de exploitatie. Dat is mogelijk omdat we vastgoed gebundeld hebben. In de Utrechtse situatie is een enorme verbeterslag gemaakt:
In het programma Vastgoed worden de financiën van het vastgoed weergegeven, sommige vastgoedobjecten worden in andere programma's verantwoord zoals sport, onderwijs en de exploitatie van welzijn. Het totale overzicht van al het vastgoed wordt in het Meerjaren Perspectief Utrechts vastgoed (MPUV) gepresenteerd. Deze wordt jaarlijks met de voorjaarsnota gemaakt.