Sport
Utrecht heeft een optimale sportinfrastructuur die mensen uitnodigt tot sporten en bewegen als onderdeel van een gezonde leefstijl.
Utrecht heeft een optimale sportinfrastructuur die mensen uitnodigt tot sporten en bewegen als onderdeel van een gezonde leefstijl.
Utrecht heeft een goede sportinfrastructuur
Voldoende kwalitatief goede en toegankelijke sportaccommodaties
We stimuleren alle Utrechters om te sporten en te bewegen
Utrechters sporten en bewegen voldoende
Bevorderen van topsport en topsporttalentontwikkeling
We willen voldoende, kwalitatief goede, basisvoorzieningen in stand houden om daarmee bij te dragen aan een goede beweegparticipatie van de bewoners. Met de groei van de stad naar 400.000 inwoners, en bouwend aan een gezonde toekomst, houden we het voorzieningen niveau sportaccommodaties op peil. De accommodaties voldoen aan de eisen van de verschillende sportbonden (NOC*NSF) en zijn breed inzetbaar. De zwembaden voldoen aan het keurmerk Veilig en Schoon en voldoen daarmee aan de wet en regelgeving die voor zwembaden van toepassing is. De gemeentelijke sportaccommodaties zijn toegankelijk, ook voor mensen met een beperking. De sportaccommodaties in eigendom van de gemeente worden verduurzaamd als de terugverdientijd van de maatregelen binnen 15 jaar valt. We dragen bij aan de exploitatie van uniek sportaanbod dat niet binnen de gemeentelijke accommodaties uitgevoerd kan worden zoals Vechtsebanen en het Skatepark. Volkstuinen worden beheerd en onderhouden en recreatief medegebruik, toegankelijkheid en veiligheid wordt gestimuleerd.
Utrecht werkt aan aantrekkelijke en efficiënt gebruikte sportparken met vitale verenigingen, waar naast de verenigingssport ruimte geboden wordt aan anders georganiseerde sport (bijv. startpunt voor hardloop/skeeler routes), of opkomende commerciële medegebruikers (five-voetbal, padel- tennis). Voor de binnensport willen we de bezetting op de daluren verhogen en een betere spreiding van de bezetting over de stad. Zowel de gemeentelijke sportaccommodaties als de sportkantines van de verenigingen kunnen breder ingezet worden. We denken dan aan functies als ontmoetingsplaats in de buurt, buurthuis van de toekomst of bijenkorf. Daarmee brengen we georganiseerde sport en andere beweegactiviteiten dichter bij elkaar. Initiatieven voor meer medebeheer of zelfbeheer faciliteren en stimuleren we naar behoefte en waar mogelijk.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.1.1a | Hogere klanttevredenheid: sportvoorzieningen | Inwonersenquête | 71% (2008) | 73% | 74% | 75% | 75% |
E1.1.1b | Hogere klanttevredenheid: buitensport | Meting UVO | 6,8 (2015) | n.v.t. | 6,8 | 6,8 | 6,8 |
Toelichting: De methodiek voor het meten van de klanttevredenheid van het maatschappelijk vastgoed wordt in 2016-2017 vernieuwd. | |||||||
E1.1.1c | Bezettingsgraad: buitensport | Meting UVO | 77% (2008) | 78% | 78% | 78% | 78% |
Toelichting: De methodiek voor het berekenen van de bezetting van de buitensportaccommodaties wordt in 2016-2017 vernieuwd. | |||||||
E1.1.2a | Hogere klanttevredenheid: binnensport | Meting UVO | 7,2 (2015) | n.v.t. | 7,2 | 7,2 | 7,2 |
Toelichting: De methodiek voor het meten van de klanttevredenheid van het maatschappelijk vastgoed wordt in 2016-2017 vernieuwd. | |||||||
E1.1.2b | Bezettingsgraad: binnensport | Meting UVO | 46% (2016) | n.v.t. | n.v.t. | 48% | 48% |
Toelichting: Sporthallen zijn in de winter voor 93% bezet. | |||||||
E1.1.3a | Hogere klanttevredenheid: zwembaden | Meting UVO | 7,2 (2008) | 7,3 | 7,3 | 7,3 | 7,3 |
Toelichting: De methodiek voor het meten van de klanttevredenheid van het maatschappelijk vastgoed wordt in 2016-2017 vernieuwd. | |||||||
E1.1.3b | Bezettingsgraad: zwembaden (bezoekersaantallen) | Meting UVO | 716.000 (2008) | 741.000 | 724.000 | 740.000 | 740.000 |
We realiseren extra sportruimte:
De prognoses en analyse van de veldbehoefte door het Mulier instituut vertalen we samen met de VSU-netwerken voetbal, hockey en tennis naar oplossingsrichtingen. Er zal een plan van aanpak opgesteld worden samen met de regiogemeenten. Bij de VJN 2017 dienen we een voorstel in om het aantal sportaccommodaties op peil te houden in relatie tot de groei van de stad, zoals omschreven in de RSU.
We voeren het (meerjaren) onderhoudsplan uit:
In 2017 zetten we in op een efficiënter gebruik van de focus-parken Vechtzoom, Zuilen en Elinkwijk.
In samenwerking met de regiogemeenten en de KNVB blijven we het pupillenvoetbal op zondag uitbreiden om de wachtlijsten voetbal terug te dringen, In de programmering van de zwembaden zoeken we naar ruimte voor de toenemende vraag naar banenzwemmen. In samenwerking met gemeenten in de regio en niet-gemeentelijke sportaanbieders, zoals Olympos, en private partijen zoeken we naar win-win situaties om de capaciteit in de veldsport te verruimen. Voor de binnensport worden de nieuwe criteria en werkwijze voor de zaalverdelingscommissie vastgesteld en geïmplementeerd. We organiseren een platform voor Utrechtse sportaanbieders, breder dan verenigingen, om kansen te signaleren en te pakken voor een goede sportinfrastructuur. Om het multifunctioneel en maatschappelijk gebruik van sportaccommodaties meer ruimte te geven blijven we inzetten op het verruimen van wet- en regelgeving. Over het zelfbeheer van sporthal Lunetten door de basketbalverenigingen presenteren we in de 2e helft van 2017 een evaluatierapport. Het nieuwe tarievenbeleid en de tarieven per accommodatiesoort stellen we vast en implementeren we per augustus 2017. Specifieke sportaccommodaties die een bijdrage leveren aan het aanbod voor de stad, aanvullend op de gemeentelijke basisaccommodaties, ondersteunen we met een exploitatiesubsidie. We nemen deel aan het overleg volkstuinen Utrecht (OVU) en verstrekken subsidies ‘beheer en onderhoud’ en ‘recreatief medegebruik’. Utrecht participeert in de monitor van de Vereniging Sport en Gemeenten, in het landelijk onderzoek duurzaamheid kunstgras en in het NWO onderzoek Sportvoorzieningen en sportdeelname.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.1.1 | Velden NOC*NSF goedgekeurd | Meting UVO | 108 (2015) | v.v.t. | 108 | 113 | 113 |
Toelichting: De velden en binnensportaccommodaties krijgen bij realisatie een certificaat NOC*NSF. Het totaal aantal m2 sportruimte is veel groter. Ook trainingsveldjes, gymzalen en sportzalen zijn beschikbaar. | |||||||
P1.1.2 | Binnensport- accommodaties NOC*NSF goedgekeurd | Meting UVO | 15 (2014) | 15 | 15 | 15 | 16 |
Toelichting: De velden en binnensportaccommodaties krijgen bij realisatie een certificaat NOC*NSF. Het totaal aantal m2 sportruimte is veel groter. Ook trainingsveldjes, gymzalen en sportzalen zijn beschikbaar. | |||||||
P1.1.3 | Zwembaden met keurmerk veilig en schoon | Meting UVO | 3 (2014) | 3 | 3 | 4 | 4 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
11-1-1-3 | Zwembaden | 4.133 | 3.466 | 3.568 | 3.568 | 3.568 | 3.568 |
11-1-1-1 | Buitenaccommodaties | 1.504 | 1.794 | 1.422 | 1.422 | 1.422 | 1.422 |
11-1-1-2 | Binnensportaccomodaties | 2.983 | 2.835 | 2.887 | 2.887 | 2.887 | 2.887 |
11-1-1-4 | Accommodatiebeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 8.620 | 8.096 | 7.876 | 7.876 | 7.876 | 7.876 | |
Lasten | |||||||
11-1-1-3 | Zwembaden | 10.218 | 9.487 | 9.545 | 9.545 | 9.647 | 9.647 |
11-1-1-1 | Buitenaccommodaties | 8.762 | 9.442 | 9.960 | 9.960 | 10.062 | 10.062 |
11-1-1-2 | Binnensportaccomodaties | 10.060 | 10.513 | 10.591 | 10.591 | 10.692 | 10.692 |
11-1-1-4 | Accommodatiebeleid | 764 | 767 | 777 | 779 | 780 | 780 |
Totaal lasten | 29.805 | 30.210 | 30.873 | 30.874 | 31.181 | 31.181 | |
Saldo baten en lasten | -21.185 | -22.114 | -22.997 | -22.998 | -23.305 | -23.305 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1.049 | 1.434 | 48 | 48 | 48 | 48 | |
Onttrekking reserves | 2.267 | 1.882 | 1.545 | 1.546 | 1.548 | 1.548 | |
Geraamd resultaat | -19.967 | -21.665 | -21.500 | -21.500 | -21.805 | -21.805 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Buitenaccommodaties
De baten dalen met 0,372 miljoen euro ten opzichte van 2016. In 2016 is 0,4 miljoen euro incidenteel toegekend voor het amendement Investeren in kunstgras. Hier staat tegenover dat de baten in 2017 stijgen als gevolg van prijsindexering. De lasten stijgen met 0,518 miljoen euro ten opzichte van 2016. In 2016 waren de lasten lager dan verwacht omdat de lasten van het amendement Investeren in sport (0,4 miljoen euro) abusievelijk op buitenaccommodaties geboekt is. In 2017 moet nog 0,985 miljoen euro worden toegevoegd aan de reserve vaste activa, hetgeen de lasten zal verlagen. Daarnaast zijn de lasten met 0,073 miljoen euro gestegen door toevoegen van Leidsche Rijn middelen voor de exploitatielasten en prijsindexering.
Binnenaccommodaties
De baten en de lasten stijgen ten opzichte van 2016 licht als gevolg van toevoeging van Leidsche Rijn middelen voor de exploitatielasten en prijsindexering.
Zwembaden
De baten en de lasten stijgen ten opzichte van 2016 licht als gevolg van toevoeging van Leidsche Rijn middelen voor de exploitatielasten en prijsindexering.
Accommodatiebeleid
De lasten stijgen ten opzichte van 2016 licht als gevolg van prijsindexering.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De toevoeging van 0,048 miljoen euro in 2017 is bedoeld voor toekomstige investeringen. Daarnaast zal in 2017 een toevoeging van 0,985 miljoen euro plaats vinden. De onttrekking van 1,545 miljoen euro in 2017 is bedoeld voor de dekking van de kapitaallasten van gereedgekomen investeringen.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Zwembaden | |||||||
6470 | Zwembaden | 4.133 | 0 | 54 | 54 | 54 | 54 |
6736 | Zwembaden UVO | 0 | 50 | 51 | 51 | 51 | 51 |
6737 | Zwembaden SB | 0 | 3.416 | 3.462 | 3.462 | 3.462 | 3.462 |
Buitenaccommodaties | |||||||
6471 | Buitenaccommodaties | 1.504 | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 |
6738 | Buitenaccommodaties UVO | 0 | 853 | 468 | 468 | 468 | 468 |
6739 | Buitenaccommodaties SB | 0 | 942 | 955 | 955 | 955 | 955 |
Binnensportaccomodaties | |||||||
6472 | Binnenaccommodaties | 2.983 | 0 | 13 | 13 | 13 | 13 |
6746 | Buitenaccommodaties UVO | 0 | 150 | 153 | 153 | 153 | 153 |
6747 | Buitenaccommodaties SB | 0 | 2.685 | 2.721 | 2.721 | 2.721 | 2.721 |
Accommodatiebeleid | |||||||
6475 | Accomodaties beleid en ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 8.620 | 8.096 | 7.876 | 7.876 | 7.876 | 7.876 | |
Lasten | |||||||
Zwembaden | |||||||
6470 | Zwembaden | 10.218 | 0 | 0 | 0 | 102 | 102 |
6736 | Zwembaden UVO | 0 | 2.260 | 2.271 | 2.271 | 2.271 | 2.271 |
6737 | Zwembaden SB | 0 | 7.227 | 7.274 | 7.274 | 7.274 | 7.274 |
Buitenaccommodaties | |||||||
6471 | Buitenaccommodaties | 8.762 | 0 | -170 | -170 | -68 | -68 |
6738 | Buitenaccommodaties UVO | 0 | 5.056 | 5.671 | 5.671 | 5.671 | 5.671 |
6739 | Buitenaccommodaties SB | 0 | 4.386 | 4.459 | 4.459 | 4.459 | 4.459 |
Binnensportaccomodaties | |||||||
6472 | Binnenaccommodaties | 10.060 | 0 | -18 | -18 | 84 | 84 |
6746 | Buitenaccommodaties UVO | 0 | 2.051 | 2.061 | 2.061 | 2.061 | 2.061 |
6747 | Buitenaccommodaties SB | 0 | 8.462 | 8.547 | 8.547 | 8.547 | 8.547 |
Accommodatiebeleid | |||||||
6475 | Accomodaties beleid en ontwikkeling | 764 | 767 | 777 | 779 | 780 | 780 |
Totaal Lasten | 29.805 | 30.210 | 30.873 | 30.874 | 31.181 | 31.181 | |
Saldo baten en lasten | -21.185 | -22.114 | -22.997 | -22.998 | -23.305 | -23.305 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 1.049 | 1.434 | 48 | 48 | 48 | 48 | |
Onttrekking reserves | 2.267 | 1.882 | 1.545 | 1.546 | 1.548 | 1.548 | |
Geraamd resultaat | -19.967 | -21.665 | -21.500 | -21.500 | -21.805 | -21.805 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Basisvoorzieningen | Instandhouden van een aantal basisvoorzieningen | 327 | 327 | 0 | |
Tuinen en parken | Volkstuinen | 164 | 164 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Accommodatiebeleid | 491 | 491 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 491 | 491 | 0 |
Om ervoor te zorgen dat meer Utrechters gaan sporten en bewegen versterken we de samenwerking met andere beleidsafdelingen en partners in de stad. Sportverenigingen zijn in staat hun activiteiten op een goede en toekomstbestendige wijze te organiseren. In 2020 zijn er 70 sportverenigingen die maatschappelijke meerwaarde vormgeven op basis van ‘Sport doet Meer’. In Utrecht is een passend en vraaggericht sport- en beweegaanbod voor kwetsbare Utrechters van jong tot oud. Ook anders georganiseerde en ongeorganiseerde sporter/sportaanbieders betrekken we bij de ontwikkeling en uitvoering van het sportbeleid. We benutten de openbare ruimte voor sporten en bewegen zo optimaal mogelijk. We willen de kracht van sport voor re-integratie meer benutten. Sportevenementen zijn een belangrijk middel in de doelstelling om zoveel mogelijk Utrechters kennis te laten maken met sport. Jaarlijks vinden er in Utrecht 20 tot 25 breedtesportevenementen plaats.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E2.1.1 | Jeugdsportdeelname: | Jeugdmonitor | 73% (2008) | 82% | 83% | 84% | 85% |
E2.1.2 | Jeugdsportdeelname Overvecht | Jeugdmonitor | 55% (2008) | 71% | 64% | 68% | 71% |
E2.1.3 | Jeugdsportdeelname Noordwest | Jeugdmonitor | 57% (2008) | 74% | 75% | 75% | 75% |
E2.1.4 | Zuidwest | Jeugdmonitor | 62% (2008) | 69% | 67% | 69% | 71% |
E2.1.5 | Sportdeelname volwassenen (>16 jaar): 40 x per jaar | Utrecht Monitor | volgt (2016) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. |
Toelichting: Deze indicator wordt in 2016 voor het eerst gemeten. | |||||||
E2.1.6 | Voldoen aan de beweegnorm | Gezondheidspeiling | 61% (2012) | 61% | 61% | 64% | 64% |
Toelichting: Tenminste 5 dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging. |
De gerichte inzet van combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches zetten we voort, net als het werken in wijksportteams, met aandacht voor Vreedzaam, Gezonde leefstijl en ouderbetrokkenheid. We maken een plan hoe we de ontwikkeling van kader kunnen ondersteunen, zodat trainers en bestuurders bij sportverenigingen kinderen kunnen begeleiden die een grotere afstand tot sportparticipatie hebben. Harten voor Sport en VSU onderzoeken samen met jongeren hoe het sportaanbod beter aansluit bij de belevingswereld van tieners, waardoor zij blijven sporten en niet afhaken. Samen met de VSU koersen we op meer vitale verenigingen met mogelijkheid voor ondersteuning op (financieel) organisatorisch gebied. We continueren onze bijdrage aan een veilig sportklimaat bij sportverenigingen waarbinnen iedereen zichzelf kan zijn. We ondersteunen sportaanbieders die naast het reguliere sportaanbod ook aanbod voor andere doelgroepen of bewoners uit de wijk faciliteren en organiseren; Sport doet Meer. Zij spelen hierbij in op de transities die plaats hebben gevonden in de zorg en op een behoefte uit de samenleving. In 2017 organiseert de gemeente samen met partners in het sociaal domein een initiatievenmarkt voor de Utrechtse sportwereld met als doel uitwisselen van kennis en ervaring, het verstevigen van het netwerk en de samenwerking en het matchen van vraag en aanbod. We continueren de inzet van de consulent(en) aangepast sporten en de combinatiefunctionarissen Special Heroes in het speciaal onderwijs. We maken inzichtelijk wat de mogelijkheden zijn van social return en voor sport en re-integratie. De website sportstad-Utrecht wordt toegankelijk voor het hele sport- en beweegaanbod. Voor het optimaal benutten van de openbare ruimte voor sporten en bewegen zetten we onze huidige aanpak voort. Dit betekent dat we op basis van de vraag en initiatieven in de stad bij (her)ontwikkeling en/of (her)inrichting van locaties rekening houden met het stimuleren van sport en bewegen in de openbare ruimte. Hiervoor werken binnen de gemeente veel afdelingen samen op basis van verschillende programma’s zoals de nota Ketenaanpak Openbare Ruimte, het Groenstructuurplan en het plan ‘Slimme routes, Slim regelen, Slim bestemmen’. We stimuleren de organisatie van breedtesportevenementen, bijvoorbeeld met subsidie maar ook met het beschikbaar stellen van kennis en het lokale netwerk van maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven.
Over de BBV indicator ‘niet-sporters’ zijn we in gesprek met het RIVM. De meting lijkt strijdig met Utrechtse metingen. De meting van het RIVM wordt eens per vier jaar gedaan en zal in de loop van 2016 vernieuwd worden. We nemen deze indicator mee bij de verantwoording.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.1.1 | Inzet combinatiefunctionarissen sport | Telling MO | 18 fte (2015) | n.v.t. | 18 | 18 | 18 |
P2.1.2 | Inzet buurtsportcoaches | Telling MO | 14,4 fte (2015) | n.v.t. | 14,4 | 14,4 | 14,4 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
11-2-1-1 | Sportstimuleren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
11-2-1-1 | Sportstimuleren | 2.440 | 2.629 | 2.590 | 2.590 | 2.591 | 2.591 |
Totaal lasten | 2.440 | 2.629 | 2.590 | 2.590 | 2.591 | 2.591 | |
Saldo baten en lasten | -2.440 | -2.629 | -2.590 | -2.590 | -2.591 | -2.591 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -2.440 | -2.629 | -2.590 | -2.590 | -2.591 | -2.591 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Sportstimuleren
Met ingang van 2017 is een wijziging in de opbouw van het programma Sport gepresenteerd. Vanaf 2017 zijn onder de subdoelstelling 'Utrechters sporten en bewegen voldoende' en prestatiedoelstelling 'Sportstimuleren' de sub- en prestatiedoelstellingen uit de voorgaande structuur samengevoegd.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Sportstimuleren | |||||||
6476 | Vernieuwende initiatieven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6477 | Grotere sportdeelname kinderen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6478 | Goed gebruik sportvoorz id wijk/buurt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6479 | Breder sportaanbod bij functiebeperking. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6485 | Sportstimulering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Sportstimuleren | |||||||
6476 | Vernieuwende initiatieven | 1.008 | 908 | 233 | 233 | 233 | 233 |
6477 | Grotere sportdeelname kinderen | 1.013 | 1.294 | 280 | 280 | 280 | 280 |
6478 | Goed gebruik sportvoorz id wijk/buurt | 158 | 162 | 143 | 143 | 143 | 143 |
6479 | Breder sportaanbod bij functiebeperking. | 261 | 265 | 191 | 191 | 191 | 191 |
6485 | Sportstimulering | 0 | 0 | 1.743 | 1.743 | 1.743 | 1.743 |
Totaal Lasten | 2.440 | 2.629 | 2.590 | 2.590 | 2.591 | 2.591 | |
Saldo baten en lasten | -2.440 | -2.629 | -2.590 | -2.590 | -2.591 | -2.591 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -2.440 | -2.629 | -2.590 | -2.590 | -2.591 | -2.591 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Ondersteuning management verenigingen | Ondersteuning en stimulering verenigingen en management van verenigingen | 577 | 577 | 0 | |
SSV leden met functiebeperking | Subsidie Sportverenigingen (leden met een functiebeperking) | 41 | 41 | 0 | |
Sportstimulering jeugd | Grotere sportdeelname van kinderen | 825 | 825 | 0 | |
Buurtsportcoaches 2e tranche | Grotere sportdeelname | 94 | 0 | 0 | |
Sporten voor mensen met een beperking | Vergroten van de sport- en beweegparticipatie van inwoners met een beperking. | 62 | 0 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Sportstimuleren | 1.599 | 1.443 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 1.599 | 1.443 | 0 |
Het talent- en topsportklimaat verbetert door een betere samenwerking tussen o.a. sportverenigingen, sportorganisaties en bedrijfsleven. Dit draagt bij aan de Utrecht city marketing en Healthy Urban Living. Topsporttalenten en topsporters inspireren Utrechters om te gaan sporten. Jaarlijks vinden er in Utrecht 20 tot 25 breedtesportevenementen plaats. Utrecht heeft een kalender van 5 tot 10 jaarlijks terugkerende topsportevenementen. In de periode 2016-2020 is Utrecht gaststad van één tot drie eenmalige (inter)nationale topsportevenementen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E2.2.1 | Aantal topsport- netwerkbijeenkomsten | Meting VSU | 5 (2015) | n.v.t. | 5 | 5 | 6 |
Om de topsport naar een hoger plan te brengen gaan we een grotere, aanjagende rol spelen in de samenwerking en het delen van kennis en faciliteiten tussen de verenigingen met topsport(ambities). We blijven het NTC Waterpolo financieel ondersteunen en gaan dit ook doen voor het NHC Hockey. We faciliteren de RTC’s in de stad door mee te denken in mogelijkheden voor samenwerking en mee te werken in het lobbyproces voor accreditaties. Via de VSU ondersteunen we topsporters en topsporttalenten en faciliteren belangrijke randvoorwaarden voor het kunnen beoefenen van topsport, zoals huisvesting en afstemming van onderwijsprogramma’s met in 2017 extra aandacht voor het Voortgezet Onderwijs. De uitvoering van het huldigingenbeleid door de gemeente en VSU worden voortgezet, evenals de uitvoering van de jaarlijkse sportprijsuitreiking door de VSU. We organiseren het platform Sportevenementen gericht op het vergroten van kennis, ervaring en netwerk van organisatoren, nemen deel aan de landelijke netwerkorganisatie Kracht van Sportevenementen, en actualiseren de ambitie kalender internationale (top)sportevenementen. Voor 2017 en 2018 is een extra budget beschikbaar gesteld vanuit de voorjaarsnota. Hiermee ondersteunen we de organisatie van het EK vrouwenvoetbal 2017 waar Utrecht een van de speelsteden is, het NK Atletiek 2017, en de acquisitie voor het EK beachvolleybal.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.2.1 | Aantal verenigingen ondersteund voor topsportontwikkeling | Telling VSU | 10 (2016) | n.v.t. | n.v.t. | 10 | 10 |
P2.2.2 | Aantal sportevenementen ondersteund vanuit beleidsregel | Telling MO | 28 (2015) | n.v.t. | 28 | 30 | 25 |
Toelichting: In 2017 en 2018 is extra budget toegekend vanuit de VJN. |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
11-2-2-1 | Topsport- en talentontwikkeling | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11-2-2-2 | Sportevenementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
11-2-2-1 | Topsport- en talentontwikkeling | 2.106 | 974 | 830 | 830 | 637 | 637 |
11-2-2-2 | Sportevenementen | 0 | 0 | 271 | 271 | 271 | 271 |
Totaal lasten | 2.106 | 974 | 1.101 | 1.101 | 908 | 908 | |
Saldo baten en lasten | -1.960 | -974 | -1.101 | -1.101 | -908 | -908 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -1.960 | -974 | -1.101 | -1.101 | -908 | -908 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Algemeen
Met ingang van 2017 wordt een wijziging in de opbouw van het programma Sport gepresenteerd. Door deze wijziging wordt er aan de subdoelstelling 'Bevorderen van topsport en topsporttalentontwikkeling' een tweede prestatiedoelstelling toegevoegd, te weten: 'Sportevenementen'. Hiermee wordt beter zichtbaar welk deel van het budget wordt ingezet op (top)sportevenementen.
Bij de Voorjaarsnota van 2016 is besloten, in het kader van Utrecht Marketing, incidenteel voor 2017 en 2018 jaarlijks 0,200 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het instellen van een evenementenbudget om werkelijk invulling te geven aan onze internationaal concurrerende ambities, met daarbij speciale aandacht voor topsportevenementen. Bij verwerking van de besluitvorming zijn deze middelen op prestatiedoelstelling 'topsport- en talentontwikkeling' begroot in plaats van prestatiedoelstelling 'Sportevenementen'. Bij de eerste technische wijziging van 2017 zullen wij dit herstellen.
Topsport- en talentontwikkeling
Per saldo dalen de lasten met 0,144 miljoen euro. De lasten dalen structureel met 0,271 miljoen euro evenementenbudget door overheveling hiervan naar de in 2017 nieuw ingevoerde prestatiedoelstelling 'Sportevenementen' en met structureel 0,092 miljoen euro door verwerking van de besluitvorming over de eindrapportage Taskforce Sport van maart 2014. Daarnaast stijgen de lasten door toekenning van een evenementenbudget bij de Voorjaarsnota 2016 incidenteel in 2017 en 2018 met 0,200 miljoen euro en stijgen de lasten met structureel 0,019 miljoen euro op diverse kleinere posten.
Sportevenementen
Deze prestatiedoelstelling is nieuw ingevoerd bij de programmabegroting 2017.
De lasten stijgen structureel door overheveling van 0,271 miljoen euro van de prestatiedoelstelling 'Topsport- en talentontwikkeling' in verband met de gewijzigde programma-indeling per 2017.
Het bij de Voorjaarsnota 2016 incidenteel voor 2017 en 2018 beschikbaar gestelde budget voor evenementen, in het kader van Utrecht Marketing, is ten onrechte bij prestatiedoelstelling 'Topsport- en talentontwikkeling' opgenomen. Bij de eerste technische wijziging van 2017 zullen wij dit herstellen en daarmee de incidenteel jaarlijks toegekende 0,200 miljoen euro voor 2017 en 2018 overhevelen naar deze prestatiedoelstelling.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Topsport- en talentontwikkeling | |||||||
6474 | Topsportevenementen | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sportevenementen | |||||||
6486 | Sportevenementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Topsport- en talentontwikkeling | |||||||
6474 | Topsportevenementen | 2.106 | 974 | 830 | 830 | 637 | 637 |
Sportevenementen | |||||||
6486 | Sportevenementen | 0 | 0 | 271 | 271 | 271 | 271 |
Totaal Lasten | 2.106 | 974 | 1.101 | 1.101 | 908 | 908 | |
Saldo baten en lasten | -1.960 | -974 | -1.101 | -1.101 | -908 | -908 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -1.960 | -974 | -1.101 | -1.101 | -908 | -908 |
Utrecht heeft een optimale sportinfrastructuur die mensen uitnodigt tot sporten en bewegen als onderdeel van een gezonde leefstijl. De sportinfrastructuur, de sportaccommodaties die bijdragen aan een grotere sportdeelname van de Utrechtse bewoners, wordt in 2017 uitgebreid en waar nodig vernieuwd. Om de beschikbare capaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten wordt samen met de VSU en de sportnetwerken, op basis van het onderzoek van het Mulier instituut, een plan opgesteld voor voetbal, hockey en tennis. Hierover rapporteren we bij de VJN 2017. Ook het nieuwe tarievenbeleid dat in 2017 wordt vastgesteld en geïmplementeerd stimuleert een efficiënter gebruik. We blijven met de inzet van combinatiefunctionarissen, buurtsportcoaches en consulent aangepast sporten inzetten op voldoende sporten en bewegen door alle bewoners, ook voor hen die dat niet vanzelf doen. Sport en bewegen is een laagdrempelige manier om ontmoeting te stimuleren, draagt het bij aan het welbevinden en is daarbij ook een middel tot participatie. Samen met de VSU en Harten voor Sport stimuleren we vitale sportverenigingen, waarvan er steeds meer een extra maatschappelijke bijdrage leveren; Sport doet Meer. De evaluatie van het kernsportbeleid heeft opgeleverd dat we ons nu richten op de ondersteuning van de sportverenigingen die aan de hoogste competitieniveaus deelnemen en aandacht hebben voor talentontwikkeling. De ondersteuning richt zich op samenwerking en het delen van kennis en faciliteiten. Voor 2017 en 2018 is een extra budget beschikbaar gesteld vanuit de voorjaarsnota voor sportevenementen. Hiermee ondersteunen we de organisatie van het EK vrouwenvoetbal 2017 waar Utrecht een van de speelsteden is, het NK Atletiek 2017, en de acquisitie voor het EK beachvolleybal 2018. Daarnaast kunnen vanuit het reguliere budget een aantal jaarlijks terugkerende, maar ook vele andere top- en breedtesportevenementen ondersteund worden.
Met ingang van de programmabegroting 2017 zijn er wettelijk een aantal nieuwe en bestaande beleidsindicatoren verplicht. Voor het programma Sport is dit de volgende beleidsindicator (met ingang van de programmabegroting 2018 worden deze in de tabel bij de (sub)doelstelling verwerkt.):