Jeugd
Kinderen in de stad groeien gezond en veilig op en kunnen zich daarbij maximaal ontwikkelen en ontplooien.
Kinderen in de stad groeien gezond en veilig op en kunnen zich daarbij maximaal ontwikkelen en ontplooien.
Kinderen in de stad groeien gezond en veilig op en kunnen zich daarbij maximaal ontwikkelen en ontplooien
Kinderen in de stad groeien gezond en veilig op en kunnen zich daarbij maximaal ontwikkelen en ontplooien
Gewoon Opvoeden is het domein van alle ouders, kinderen, formele en informele organisaties die in het dagelijks leven een bijdrage leveren aan de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Opvoeden en opgroeien gaan altijd gepaard met kleine en grote vragen en problemen, die veelal door gezinnen zelf of met steun van de omgeving kunnen worden opgelost. Binnen alle onderdelen van de Utrechtse zorg voor jeugd is het vergroten van de zelfredzaamheid van ouders/opvoeders en kinderen essentieel.
De gemeente geeft samen met haar maatschappelijke partners invulling aan basisvoorzieningen in de stad. Bijvoorbeeld via samenwerkingen met jeugdgezondheidszorg, onderwijs, kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie (VVE), informele zorg, jongerenwerk, sociaal makelaars, speeltuinverenigingen en sportverenigingen. Het is onze doelstelling deze basis zo krachtig mogelijk te maken binnen de bestaande kaders en daarmee een stevig fundament te leggen voor ouders en kinderen. Waar mogelijk sluiten we aan bij bestaande initiatieven en ontwikkelingen in de stad. Waar nodig initiëren of stimuleren we nieuwe initiatieven en ontwikkelingen De basisvoorzieningen zijn optimaal toegankelijk voor alle Utrechters, ook voor kwetsbare gezinnen en kinderen met een beperking. Dit draagt niet alleen bij aan de zelfredzaamheid van gezinnen maar voorkomt ook een onnodig beroep op zwaardere zorg.
De ambitie om te ontzorgen staat niet op zichzelf, hieraan gekoppeld hoort de doelstelling om snel passende zorg te organiseren als de situatie hier om vraagt. Sommige gezinnen hebben (tijdelijk) ondersteuning nodig bij het opvoeden en de ontwikkeling van kinderen. Focus bij deze ondersteuning en zorg moet liggen op ‘doen wat nodig is’, inzet van de juiste expertise en tegelijkertijd het benutten van de mogelijkheden die er zijn. De ondersteuning moet aansluiten bij de eigen kracht van ouders en kinderen en deze versterken. Binnen deze doelstelling zijn vroegtijdige signalering, de basiszorg vanuit de Buurtteams en daar waar nodig het betrekken van de gespecialiseerde jeugdhulp van groot belang. Dit om bij hulpvragen van gezinnen, kinderen en jongeren zo vroeg mogelijk in actie te komen. Dit betekent dat binnen het Gewoon Opvoeden een belangrijke verantwoordelijkheid is weggelegd voor het vroegtijdig signaleren van problemen die om ondersteuning vragen en dat de Buurtteams een sleutelrol vervullen in het bieden van basiszorg en het betrekken van de specialistische Aanvullende Zorg waar nodig.
In de herinrichting van het Utrechts zorglandschap staat de transformatie, de inhoudelijke vernieuwing, centraal. Het doel hierbij is dat de zorg beter en tijdig aansluit bij de vragen en het dagelijks leven van de cliënt.
1) Wij beogen hulp aan jongeren en gezinnen:
2) Utrecht geeft professionals ruimte om te doen wat nodig is. Dit biedt ruimte voor professionele afwegingen en beslissingen. De verantwoording over wat we doen verloopt transparant en eenvoudig. Hierbij ligt de nadruk op leren en ontwikkelen.
3) De gemeentelijke inzet is efficiënt en adequaat, administratieve lasten worden teruggedrongen.
4) Door de werkwijze van het Utrechts Model wordt een verdere verschuiving gerealiseerd van de Aanvullende Zorg, richting de basiszorg en het gewoon opvoeden, bijvoorbeeld doordat kortere behandelingen mogelijk zijn en de instroom in de residentiële jeugdhulp wordt beperkt.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1 | Percentage ouders dat aangeeft weinig tot geen problemen te hebben met opvoeden | Inwonersenquête | 2015 | n.v.t. | 90% | 90% | 90% |
Toelichting: Deze indicator is in 2015 op andere wijze gemeten. Tot 2015 werd ouders in de inwonersenquête gevraagd in welke mate zij problemen ervaren bij de opvoeding. Sinds 2015 wordt ouders gevraagd in welke mate zij zich zorgen maken om de opvoeding. | |||||||
E4 | Percentage gezinnen/jongeren dat aangeeft zich door hulp of ondersteuning beter te kunnen redden | KTSD | 2016 | n.v.t. | 77% | 78% | 80% |
Toelichting: Deze indicator is geoperationaliseerd als het percentage ouders dat aangeeft zelfstandig verder te kunnen na afsluiting van begeleiding door het Buurtteam. |
In 2017 zullen we praktische vormen van ondersteuning voor kwetsbare gezinnen versterken. Praktische ondersteuning zal worden ingezet om de draaglast bij ouders te verminderen, bijvoorbeeld door in te spelen op problemen rond financiën en wonen, door de inzet van respijtzorg of door het versterken van draagkracht van ouders. Ook valt hierbij te denken aan armoedepreventie, het toegankelijk maken van basisvoorzieningen (bijvoorbeeld kinderopvang) voor kinderen met een beperking, de inzet van informele zorg en ondersteuning en thuisbegeleiding. De gezamenlijke ambitie van Meedoen naar Vermogen en Jeugd is om het werken van Buurtteams per 2017 vaker te verrijken met thuisbegeleiding die beter past bij de vereiste langduriger en intensieve inzet in deze gezinnen. De thuisbegeleider werkt nauw samen met de medewerker van het Buurtteam. Met het versterken van de sociale basis geven we zo verder vorm aan de beweging naar voren en verwachten we meer mogelijkheden te creëren om cliënten van de Buurtteams (deels) vanuit het ‘Gewoon Opvoeden’ te ondersteunen.
We blijven in 2017 ook op andere manieren vorm geven aan het ‘Gewoon Opvoeden’. Zo faciliteren we de verdere ontwikkeling van Utrecht Kinderrechtenstad en de Vreedzame Wijk; met onder andere meer aandacht voor een doorgaande lijn van de Vreedzaam methodiek in het Primair Onderwijs, het Voortgezet Onderwijs en het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO).
Het jongerenwerk bereikt (kwetsbare) jongeren en ondersteunt hen bij het vinden van een zinvolle vrijetijdsbesteding. Ook in 2017 biedt het jongerenwerk een omgeving die jongeren in Utrecht stimuleert om activiteiten te ontplooien, hun talenten te ontdekken en deze verder te ontwikkelen. Daarbij spoort het jongerenwerk jongeren aan om te participeren in de samenleving en biedt hen perspectief. Hierdoor wordt voorkomen dat vooral kwetsbare jongeren afglijden en zich buitengesloten voelen. Vanuit het versnellingsplan Overvecht wordt een extra impuls gegeven aan het jongerenwerk voor extra moeilijke doelgroepen in Overvecht. De ambities om ouders meer met elkaar en met professionals in contact te brengen krijgen onder andere vorm vanuit de ouderkamers in de Brede Scholen.
In 2016 vond een incidentele uitbreiding plaats van het budget van de Buurtteams, waarmee de druk op de capaciteit van de Buurtteams is afgenomen. De Buurtteams in Utrecht worden goed gevonden, ook steeds vaker voor complexe vraagstukken waar kinderen, jongeren en hun ouders bij betrokken zijn. Hierbij vindt overleg plaats met partijen in de aanvullende zorg, om nader te bepalen in hoeverre gezinswerkers specialistische zorg kunnen uitvoeren. Deze ontwikkeling past bij het leidend principe om het gezin in het dagelijks leven als uitgangspunt te nemen, waarbij waar mogelijk zorg voor jeugd wordt geboden vanuit het uitgangspunt: één plan, één gezicht, met zorg dichtbij huis. Vanuit het versnellingsplan Overvecht wordt in 2017 een extra impuls gegeven aan de werkzaamheden van het Buurtteam dat in Overvecht actief is.
De grensvlakken tussen de werkzaamheden van het Buurtteam en de specialistische hulp worden in 2017 verder ontrafeld, waarbij ondertussen de Buurtteams al een grotere rol spelen in het verlenen van ambulante hulp en crisisbeheersing. Het overhevelen van taken of cliënten naar de Buurtteams is overigens geen doel op zich. We toetsen dat per onderwerp zorgvuldig aan de leidende principes en stellen dit alleen voor als de zorg daardoor laagdrempeliger, dichter bij huis en meer door één persoon geboden kan worden, zonder dat de kwaliteit van hulpverlening daaronder te leiden heeft.
De transformatie in de aanvullende zorg is volop in ontwikkeling. Hierbij zetten we in op de ontwikkeling dat de jeugdhulp die aanvullend op de basiszorg wordt geboden, meer dan nu het geval is, wordt vormgegeven conform de leidende principes van ons Utrechts model. Daarvoor is het nodig om tot een nieuw Utrechts zorglandschap te komen, waarin de zorg beter aansluit bij de vragen van de cliënt. Eén van de ambities hierbij is een vereenvoudiging in het systeem en daarmee een compacter en meer overzichtelijk zorglandschap met aanbieders die zich vooral richten op Utrecht en omgeving en die het Utrechtse model onderschrijven. Dit vraagt van aanbieders dat zij specialistische zorg bieden die past bij de leidende principes en een aanvulling vormt op het Buurtteam.
Bij de verdere herinrichting van de aanvullende zorg streven we naar inhoudelijke innovatie, waarbij hulp en ondersteuning zo gewoon en zo dichtbij mogelijk wordt georganiseerd en oude zorgsectoren zoveel mogelijk integreren. We gaan hierbij uit van de volgende lijnen;
We continueren voor 2017 de wijze van bekostiging die we ook in 2015 en 2016 hanteerden. Met name de vierkantsbekostiging geeft jeugdhulpaanbieders voldoende ruimte voor het bieden van maatwerk en verdere innovatie. Bij de verdere transitie en transformatie van het Utrechts zorglandschap is naar verwachting in de komende drie jaar een besparing mogelijk van 10 procent op de aanvullende zorg, wanneer de ‘vlucht naar voren’ en versterkte rol van de Buurtteams verder zijn beslag krijgen. Uitzondering op continuering van de bestaande bekostigingssystematiek vormt de pleegzorg. Voor deze vorm van zorg maken we meerjarige financieringsafspraken. Daarnaast zullen we in 2017 een groot deel van de ambulante specialistische zorg uitvragen in voorbereiding op de inkoop van deze zorg in 2018.
Om een betere uitstroom op de woningmarkt mogelijk te maken voor kwetsbare jongeren tussen de 18 en 23 jaar, worden in 2017 nadere afspraken gemaakt en pilots gestart met huisvesters en zorginstellingen. Dit om extra geschikte en betaalbare woonruimte voor deze kwetsbare doelgroep jongvolwassenen beschikbaar te krijgen, met de juiste vormen van begeleiding daar waar nodig.
Voor jongeren die verblijven in jeugdhulp met verblijf continueren we de inzet om vanuit ‘een Buurtteamblik’ het netwerk en de ouders van jongeren maximaal te betrekken en jongeren zo gewoon mogelijk te laten opgroeien. Hierbij zetten we in op het bieden van integrale zorg tijdens verblijf, waarbij de zorg het kind volgt (en niet andersom).
Jeugdbescherming Nieuwe Stijl is de inzet van de jeugdbeschermingsmaatregelen, jeugdreclasseringmaatregelen, inzet van Veilig Thuis (deel kindermishandeling) en inzet op preventie (drang). De inzet van Veilig Thuis betreft inzet op zowel kindermishandeling als huiselijk geweld. De wettelijke basis van Veilig Thuis is gelegen in de WMO met verwijzingen naar de Jeugdwet en wordt onder Programma Maatschappelijke Ondersteuning nader beschreven.
De Jeugdbescherming wordt in 2017, net als in het afgelopen jaar, vanuit generalistisch werkende SAVE teams (Samen werken aan Veiligheid) uitgevoerd. De SAVE teams werken nauw samen met de Buurtteams en partners uit het Justitiële en Veiligheidsdomein en zijn gericht op het borgen van de veiligheid van kinderen. In 2017 continueren we de doorontwikkeling van Jeugdbescherming Nieuwe Stijl. We blijven investeren op preventieve inzet en voorzien een verdere een daling van dwangmaatregelen. De preventieve inzet van SAVE bestaat uit (participatief) consult en het bieden van kortdurende begeleidingen. De mate waarin de Buurtteams meer in staat zullen zijn om zonder steun vanuit de SAVE teams de veiligheid in gezinnen te borgen, bepaalt de mogelijke financiële krimp die we kunnen realiseren. Het zorgvuldig bewaken van de ondergrens van de veiligheid is en blijft het uitgangspunt.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1 | Bereik jongerenwerk | Verantwoording Jongerenwerk | 2013 | 2.180 | 2.180 | 2.180 | |
P2.1 | Clientervaring buurtteams | Verantwoording buurtteamorganisaties | 2015 | 7,3 | 7,4 | 7,5 | |
P2.2 | Tijd tussen melding en start contact Buurtteams | KTSD | 2015 | 5 werkdagen | 5 werkdagen | ||
Toelichting: Realisatie 2015 ontbreekt als gevolg van de onbetrouwbaarheid van de registraties in 2015. Naar verwachting is de registratie in de loop van 2016 betrouwbaar. | |||||||
P2.3 | % volgens plan beëindigde trajecten Buurtteams | KTSD | 2015 | 75% | 77% | 80% | |
Toelichting: Geoperationaliseerd naar percentage in overeenstemming of volgens plan beëindigde trajecten. | |||||||
P3.1 | Tijd tussen melding en start hulp Aanvullende zorg | Verantwoording zorgaanbieders | 2016 | ||||
Toelichting: Data is in de loop van 2016 voor het eerst uit het berichtenverkeer af te leiden. | |||||||
P3.2 | % volgens plan beëindigde trajecten Aanvullende zorg | Rapportages zorgaanbieders | 2016 | 81% | 83% | 85% | |
Toelichting: Geoperationaliseerd naar percentage volgens plan beëindigde trajecten | |||||||
P3.3 | Cliëntervaring Aanvullende zorg | Cliëntervaringsonderzoek | 2015 | 80% | |||
Toelichting: Percentage respondenten uit het cliëntervaringsonderzoek dat de hulp of ondersteuning van de Aanvullende zorg en/of Buurtteams als goed waardeert. In het volgend cliëntervaringsonderzoek wordt de cliëntervaring Aanvullende zorg apart gemeten. | |||||||
P4.1 | Verhouding drang- dwangmaatregelen gecertificeerde instelling | Rapportage gecertificeerde instelling | 35% / 65% | 50% / 50% | 70% / 30% | ||
P4.2 | Tijd tussen melding en start maatregel gecertificeerde instelling | Verantwoording van de gecertificeerde instelling | 2015 | 5 werkdagen | 5 werkdagen | 5 werkdagen | |
P4.3 | Cliëntervaring van de gecertificeerde instelling | Verantwoording van de gecertificeerde instelling | 2016 | n.v.t. | |||
Toelichting: In de tweede helft van 2016 wordt in overleg met aanbieders en cliëntorganisaties een voorstel ontwikkeld voor de inrichting van een structureel cliëntervaringsonderzoek. |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
15-1-1-1 | Gewoon opvoeden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15-1-1-2 | Buurtteams Jeugd en Gezin | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15-1-1-3 | Aanvullende zorg | 83 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15-1-1-4 | Jeugdbescherming | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
15-1-1-1 | Gewoon opvoeden | 3.233 | 2.852 | 3.125 | 3.515 | 3.515 | 3.515 |
15-1-1-2 | Buurtteams Jeugd en Gezin | 11.672 | 14.261 | 14.748 | 14.748 | 14.748 | 14.448 |
15-1-1-3 | Aanvullende zorg | 51.232 | 46.216 | 44.858 | 45.113 | 45.242 | 45.242 |
15-1-1-4 | Jeugdbescherming | 11.347 | 10.530 | 10.532 | 10.532 | 10.532 | 10.532 |
Totaal lasten | 77.485 | 73.858 | 73.263 | 73.908 | 74.037 | 73.737 | |
Saldo baten en lasten | -77.344 | -73.858 | -73.263 | -73.908 | -74.037 | -73.737 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.825 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -75.519 | -73.858 | -73.263 | -73.908 | -74.037 | -73.737 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
De mutaties uit de meicirculaire 2016 zijn nog niet verwerkt in bovenstaande cijfers. Per saldo komt er uit de meicirculaire een extra korting van 2,298 miljoen euro voor 2017. Dit is een optelling van plussen zoals de prijsindexatie en de compensatie voor het afschaffen van de ouderbijdrage en minnen, waaronder een daling van het budget voor verlengde jeugdzorg en zorg aan kinderen met een voogdijmaatregel.
Gewoon opvoeden
In het programma Jeugd zijn onder de prestatiedoelstelling Gewoon Opvoeden opgenomen het jongerenwerk, participatie, de verwijsindex en subsidies voor jeugd en vrije tijd. De begrote lasten in 2017 zijn 0,273 miljoen euro hoger dan de begroting 2016. De belangrijkste oorzaak is de compensatie van wegvallende WAP-middelen bij de Voorjaarsnota 2015 (0,390 miljoen euro hogere lasten). Diverse kleinere mutaties leiden tot 0,117 miljoen euro lagere lasten.
Buurtteams Jeugd en Gezin
In deze prestatiedoelstelling is met name het budget voor de subsidie voor de Buurtteamorganisatie jeugd en gezin opgenomen. De begrote lasten in 2017 zijn 0,487 miljoen euro hoger dan in 2016 begroot. Bij de Voorjaarsnota 2016 is er 0,325 miljoen euro toegevoegd vanuit de versnellingsmiddelen Overvecht voor 2016 ten opzichte van 0,675 miljoen euro voor 2017. Door de loon- en prijsindexatie voor 2017 vanuit de gemeentelijke middelen en kleine mutaties is het budget 2017 0,137 miljoen euro hoger dan in 2016.
Aanvullende zorg
Onder deze doelstelling zijn met name de budgetten voor de specialistische ondersteuning, residentiële hulp en crisis zorg opgenomen. De begrote lasten in 2017 zijn 1,365 miljoen euro lager dan in 2016. Deze daling is vooral veroorzaakt door de, bij de decentralisatie doorgevoerde, korting op het budget voor Jeugdhulp van 1,416 miljoen euro. Overige kleine mutaties leiden tot 0,051 miljoen euro hogere lasten.
Jeugdbescherming
Geen toelichting (begroting blijft nagenoeg gelijk).
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Gewoon opvoeden | |||||||
6650 | Verwijsindex en Jeugdmonitor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6651 | Jeugd en vrije tijd | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Buurtteams Jeugd en Gezin | |||||||
6655 | Buurtteams Jeugd en Gezin | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6365 | OV Versnelling-Opvoeden en opgroeien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanvullende zorg | |||||||
6660 | Generalistische ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6661 | Specialistische ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6662 | Residentiele hulp | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6663 | Crisis Jeugdzorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6664 | Complexe problematiek | 83 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugdbescherming | |||||||
6665 | AMHK | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6666 | SAVE | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Gewoon opvoeden | |||||||
6650 | Verwijsindex en Jeugdmonitor | 497 | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 |
6651 | Jeugd en vrije tijd | 2.736 | 2.798 | 3.071 | 3.461 | 3.461 | 3.461 |
Buurtteams Jeugd en Gezin | |||||||
6655 | Buurtteams Jeugd en Gezin | 11.672 | 13.936 | 14.073 | 14.073 | 14.073 | 14.073 |
6365 | OV Versnelling-Opvoeden en opgroeien | 0 | 325 | 675 | 675 | 675 | 375 |
Aanvullende zorg | |||||||
6660 | Generalistische ondersteuning | 3.261 | 323 | 325 | 325 | 325 | 325 |
6661 | Specialistische ondersteuning | 20.164 | 20.508 | 19.164 | 19.419 | 19.548 | 19.548 |
6662 | Residentiele hulp | 16.883 | 13.501 | 13.503 | 13.503 | 13.503 | 13.503 |
6663 | Crisis Jeugdzorg | 1.815 | 1.813 | 1.813 | 1.813 | 1.813 | 1.813 |
6664 | Complexe problematiek | 9.108 | 10.071 | 10.053 | 10.053 | 10.053 | 10.053 |
Jeugdbescherming | |||||||
6665 | AMHK | 194 | 192 | 193 | 193 | 193 | 193 |
6666 | SAVE | 11.153 | 10.338 | 10.339 | 10.339 | 10.339 | 10.339 |
Totaal Lasten | 77.485 | 73.858 | 73.263 | 73.908 | 74.037 | 73.737 | |
Saldo baten en lasten | -77.344 | -73.858 | -73.263 | -73.908 | -74.037 | -73.737 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.825 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -75.519 | -73.858 | -73.263 | -73.908 | -74.037 | -73.737 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Ambulant jongerenwerk | Activeren van jeugdigen en bieden van mogelijkheden tot optimale ontwikkeling | 1.660 | 0 | 1.660 | |
Kinder- en jongerenwerk | Meidenwerk, circus, jeugdverenigingen | 112 | 112 | 0 | |
Versnelling Overvecht Opvoeden en Opgroeien | Versnelling Overvecht Opvoeden en Opgroeien | 608 | 0 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Basisvoorzieningen zijn georganiseerd en initiatieven worden ondersteund | 2.380 | 112 | 1.660 | ||
Buurtteams jeugd en gezin | Integraal inzetten van jeugdzorgaanbod zonder indicatiestelling | 13.000 | 1.040 | 11.960 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Een stedelijk dekkend, goed functionerend netwerk van buurtteams Jeugd en Gezin | 13.000 | 1.040 | 11.960 | ||
Jeugdhulp | Trajectmanagement, woonbegeleiding, onderwijshulpverlening en intensieve hulp bij opgroeiproblemen voor jongeren | 484 | 0 | 484 | |
Zwerfjongeren | Preventie en duurzaam herstel uitgaande van participatie en eigen kracht van zwerfjongeren door tijdelijke intensieve acties | 968 | 968 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Aanvullende jeugdhulp | 1.452 | 968 | 484 | ||
Totaal Subdoelstelling | 16.832 | 2.120 | 14.104 |
Utrecht wil een stad zijn waar kinderen onbezorgd opgroeien en jongeren alle kansen krijgen om hun talenten te ontdekken én ontwikkelen. Dit is een gemeentebrede ambitie voor de Utrechtse jeugd, waaraan vanuit verschillende programmaonderdelen waardevolle bijdragen worden geleverd, zoals vanuit het programma Maatschappelijke Ondersteuning, Volksgezondheid, Sport, Onderwijs, Wonen en Veiligheid. Tegelijkertijd draagt het programma Jeugd bij aan het realiseren van doelstellingen binnen andere programma’s van deze begroting, zoals op het terrein van social return, de collegedoelstelling ‘Werken aan werk’ en de aanpak jeugd en veiligheid.
Binnen het Gewoon Opvoeden wordt jongerenwerk ingezet om jongeren te stimuleren hun opleiding af te maken en een startkwalificatie te behalen. Daarnaast ondersteunt het jongerenwerk Utrechtse jongeren bij het vinden van een stageplek en ondersteunt het jeugdteam van de Buurtteamorganisatie jongeren op het MBO.
De Gemeente Utrecht is vanaf 2015 verantwoordelijk voor gehele zorg voor jeugd: voor de inrichting en organisatie hiervan is het Utrechts model ontwikkeld. Dit model gaat uit van de volgende leidende principes:
De Buurtteams vormen de spil in het Utrechts model. Zij leveren basiszorg en zorgen voor de verbinding met de gespecialiseerde jeugdhulp. Daar waar nodig en wenselijk werken Buurtteams intensief samen met SAVE.
In 2017 richten we veel aandacht op het versterken van de sociale basis (het gewoon opvoeden). Daarmee vullen we ook het laatste deel van de beweging naar voren verder in. De focus komt daarbij, naast het bieden van een goed pedagogisch klimaat in de stad, te liggen op activiteiten die (verergering van) opvoed- en opgroeiproblematiek voorkomen en op activiteiten die ondersteunend kunnen zijn aan het werk van de Buurtteams voor gezinnen die al opvoed- en opgroeiproblemen ervaren. Ook de verdere vormgeving van de praktische ondersteuning, een proces op het snijvlak van gewoon opvoeden en aanvullende zorg waar in 2016 mee begonnen is, levert hier een belangrijke bijdrage aan. We verwachten dat we in 2017 de thuisbegeleiding voldoende kunnen concretiseren voor een open uitvraag.
De focus van de Buurtteams in 2017 ligt op het verder vormgeven van de generalistische basiszorg. Deze wordt in 2017 uitgebreid met ambulante crisiszorg. In nauw overleg met aanbieders van aanvullende ambulante jeugdhulp wordt steeds helderder voor welke gezinsdoelstellingen de Buurtteams de expertise in de aanvullende zorg nodig houden (en voor welke niet). We verwachten in 2017 voldoende zicht te hebben op de belasting van het Buurtteam om structurele afspraken te maken over de benodigde formatie.
In 2017 zullen we de eerste uitvraag voor de aanvullende zorg doen. Het betreft een groot deel van de specialistische ondersteuning die we vanaf 2018 in getransformeerde vorm inkopen. We maken ook nadere afspraken over de invulling van pleegzorg, een zorgvorm die we vanaf 2017 meerjarig inkopen.
De hier geschetste lijn is in mei 2016 opgetekend in de notitie meerjarige sturing en bekostiging Jeugdhulp 2017-2020.
Met ingang van de programmabegroting 2017 zijn er wettelijk een aantal nieuwe en bestaande beleidsindicatoren verplicht. Voor het programma Jeugd zijn dit de volgende beleidsindicatoren (met ingang van de programmabegroting 2018 worden deze in de tabellen bij de (sub)doelstellingen verwerkt.):