Economie
Utrecht is een economisch vitale stad, aantrekkelijk voor ondernemers, werkenden en bezoekers.
Utrecht is een economisch vitale stad, aantrekkelijk voor ondernemers, werkenden en bezoekers.
Utrecht is een economisch vitale stad
Utrecht heeft een goede (fysieke) economische structuur
Utrecht is een aantrekkelijke stad voor bezoekers en evenementen
Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Een goede economische structuur begint met een goede basis aan werkplekken en voorzieningen die van belang zijn voor een goed woon- en werkklimaat.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.1.1a | Percentage incourant aanbod bedrijfsruimte ten opzichte van totale aanbod | Vastgoedmonitor | 62% (2011) | 38% | 9 | 9 | 9 |
E1.1.1b | Beste G4 stad met betrekking tot vestigingsplaats voor bedrijven | Elsevier/ Bureau Louter | 1 (2011) | 1 | 2 | 1 | 1 |
E1.1.1c | Aantal ZZP'ers | KvK | pm | 23.339 | 23.512 | 24.000 | 25.500 |
Toelichting: Deze indicator is geen streefcijfer, maar een monitoringscijfer. De sterke groei van ZZP’ers heeft gevolgen voor de economische structuur van Utrecht. | |||||||
E1.1.1d | Leegstand % kantoorruimte | 10,4% | 11,6% | 11% | 10,5% |
Samen met bedrijven en (maatschappelijke) instellingen werken we aan verbetering en behoud van de vitaliteit van bedrijven- en kantoorlocaties. Via de Vastgoedmonitor en ons accountmanagement houden we goed zicht op de ontwikkelingen in de gebieden en bij individuele bedrijven, zodat we gezamenlijk en gericht maatregelen kunnen nemen en bestaande werkgelegenheid kunnen behouden of uitbreiden. We blijven de transformatie van leegstaande kantoren faciliteren.
Zo werken we aan de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte op de woonboulevard. In het kader van Werken aan Werk, zetten we extra in op de gebieden Lage Weide, Overvecht en het Centrum. Zo faciliteren we samen met Industrie Vereniging Lage Weide een nieuw logistiek ontkoppelpunt en de komst van een EnergieCampus en in Overvecht werken we mee aan reactivering van het bedrijventerrein en faciliteren we een Food Market.
In het kader van wijkeconomie blijven we de ontwikkelingen in Utrechtse winkelgebieden monitoren. Onze accountmanagers blijven het aanspreekpunt voor de ondernemers in de wijk. Indien vereist nemen we maatregelen om structurele leegstand tegen te gaan. In het bijzonder gaan we bezien welke activiteiten nodig zijn voor de winkelcentra in Kanaleneiland, Overvecht, de Amsterdamsestraatweg en Leidsche Rijn Centrum. Samen met de U10 stellen we een regionale detailhandelsvisie op. We voeren de winkeltijdenverordening uit.
We ondersteunen/faciliteren incidenteel stedelijke (netwerk-) bijeenkomsten voor ondernemers / zzp'ers. Voor ondernemers/zzp'ers die in zwaar weer raken, hebben we een portal gelanceerd waarin het stedelijk aanbod voor deze doelgroep in beeld is gebracht. We blijven monitoren of de ondernemers zo goed geholpen worden.
Het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) is een instrument en methodiek om met partners samen de veiligheid in winkelgebieden en bedrijventerreinen te verbeteren en op peil te houden. In 2017 werken ondernemers, politie, brandweer, gemeente en andere instellingen in 34 gebieden (winkelgebieden en bedrijventerreinen) actief samen aan een schoon, heel en veilig gebied. Het merendeel werkt samen conform de KVO-methodiek.
Via het Accountmanagement voor de hotels zetten we in op een groei van het aantal hotelkamers conform de lijn zoals vastgelegd in de actualisatie van het hotelbeleid. Utrecht streeft een breed hotelaanbod na We passen het horecabeleid aan de huidige trends en ontwikkeling en faciliteren nieuwe verfrissende concepten voor de stad. We willen actief in gesprek met hoteliers over verdringing op de arbeidsmarkt en hert vergroten van het aantal uren per contract.
Met onze inzet in het Ondernemersfonds Utrecht versterken we de samenwerking en het vestigingsklimaat in de gebieden. Met de private gemeentelijke bijdrage willen we in de trekkingsgebieden samen met andere OZB betalers niet woningen projecten initiëren die een werkgelegenheidseffect (ook stages etcetera) hebben.
De Utrechtse binnenstad transformeert van traditionele winkellocatie naar een plek waar cultuur, horeca, recreatie toerisme, markten en werken en wonen vermengd worden. We versterken de kwaliteit van de openbare ruimte van en de vindbaarheid binnen de binnenstad. Samen met Centrum Management Utrecht ondersteunen we deze ontwikkelingen.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.1.1a | Aantal m2 getransformeerde kantoren | Programma Transformatie Vastgoed | n.v.t. | 15.000 | 39.448 | 25.000 | 25.000 |
P1.1.1b | KVO certificering | EZ | 32 (2009) | 32 | 32 | 34 | 34 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
17-1-1-1 | Versterken economisch structuur | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
17-1-1-1 | Versterken economisch structuur | 8.105 | 9.176 | 9.256 | 8.736 | 8.736 | 2.890 |
Totaal lasten | 8.105 | 9.176 | 9.256 | 8.736 | 8.736 | 2.890 | |
Saldo baten en lasten | -8.001 | -9.176 | -9.256 | -8.736 | -8.736 | -2.890 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 577 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -7.424 | -8.826 | -9.256 | -8.736 | -8.736 | -2.890 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Bevorderen van de (fysieke) economische structuur
De begrote lasten bestaan uit de subsidie aan het Utrechts Ondernemersfonds (6,8 miljoen euro) en 0,58 miljoen euro voor de compensatie van de verhoogde OZB belasting aan de Utrechtse Vastgoed Organisatie (UVO). De lasten van de afdeling Economische Zaken voor de activiteit 'versterken economische structuur' bedragen 1,356 miljoen euro. Voor het uitvoeren van acties vanuit de Economische Agenda 2012 – 2018 zijn er middelen gereserveerd in de reserve Pieken in de Delta, ook wel Uitvoering Economische Agenda Utrecht genoemd. Uit de ambitie vergroten van werkgelegenheid :'werken aan werk' is er incidenteel voor 2017 0,52 miljoen euro beschikbaar gebiedsmatige interventies, stimuleren van nieuwe economie en digitale innovatie.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Versterken economisch structuur | |||||||
6094 | Versterken economische structuur | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Versterken economisch structuur | |||||||
6094 | Versterken economische structuur | 8.105 | 9.176 | 9.256 | 8.736 | 8.736 | 2.890 |
Totaal Lasten | 8.105 | 9.176 | 9.256 | 8.736 | 8.736 | 2.890 | |
Saldo baten en lasten | -8.001 | -9.176 | -9.256 | -8.736 | -8.736 | -2.890 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 577 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -7.424 | -8.826 | -9.256 | -8.736 | -8.736 | -2.890 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Stimuleren bedrijven (BSBB) | Tegemoetkoming kleinschalige ondernemers en eigenaren onroerend goed wegens negatieve gevolgen ontstaan door stedelijke vernieuwing | 100 | 0 | 0 | |
Utrecht Science Park | Exploitatie subsidie van Utrecht Science park | 50 | 0 | 50 | |
BIZ Woonboulevard | BIZ subsidie (Bedrijf Investering Zone) | 135 | 135 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Bevorderen van de (fysieke) economische structuur | 285 | 135 | 50 | ||
Totaal Subdoelstelling | 285 | 135 | 50 |
Om de economische potentie van (zakelijk) toerisme en evenementen te benutten, werken we aan behoud en versterking van de aantrekkelijkheid van de stad
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.2.1a | Aantal nationale dagbezoeken | NBTC/TNS/NIPO | 4.500.000 (2014) | 4.500.000 | 3.610.000 | 4.500.000 | 4.500.000 |
E1.2.1b | Besteding leisure bezoeker per dag | NBTC-NIPO Research | € 43 (2014) | € 43 | € 45,00 | €48,00 | |
Toelichting: Betreft een nieuwe indicator m.i.v. 2016 | |||||||
E1.2.1c | Aantal overnachtingen leisure en zakelijk | CBS/SLA | 463.000 (2014) | 463.000 | 542.000 | 475.000 | 508.000 |
Toelichting: De (lange termijn) effectindicatoren E1.2.1a tot en met E.1.2.1f komen voort uit de in 2015 vastgestelde toeristisch nota “Live like a local”. Het is op dit moment nog niet duidelijk of de grote stijging van het aantal overnachtingen leisure en zakel | |||||||
E1.2.1d | Aantal congresdeelnemersdagen | ICCA/Toerisme Utrecht | 19.500 (2014) | 19.500 | 32.178 | 20.000 | 22.000 |
E1.2.1e | Besteding congresbezoekers per dag | NBTC-NIPO Research | € 354 (2014) | € 354 | € 344,00 | € 360,00 | € 400,00 |
E1.2.1f | Aantal voltijdbanen | PAR/Ecorys | 12.510 (2014) | 12.510 | Nog niet bekend | 12.700 | 13.400 |
Toelichting: Betreft banen toeristische-recreatieve werkgelegenheid. | |||||||
E1.2.1g | Aantal Utrechtse evenementen dat gehonoreerd is met een prijs | St. Nationale Evenementenprijzen | 2 (2009) | 1 | Nog niet bekend | 3 | 4 |
E1.2.1h | Positie op de ranglijst evenementen G50 | Evenementenmonitor G50 | 2 (2011) | 2 | Nog niet bekend | top 3 | top 3 |
Utrecht onderscheidt zich als toeristische bestemming van andere steden door haar persoonlijke schaalgrootte en goed woon- en leefklimaat. Vanuit ons Toeristisch Perspectief 2020 met als motto ‘live like a local’ sluiten we aan op het karakter van de stad. Per 1 januari 2017 start Utrecht Marketing, waarmee we gezamenlijk de concurrentie positie van Utrecht gaan versterken. We werken samen met Utrecht Marketing en de vele andere stedelijke partners aan de versterking van het toeristisch imago van de stad, vooral op het gebied van kenniscongressen, erfgoed, evenementen en fietsstad. Het bevorderen van de internationale gastvrijheid, evenals het duurzaam werken in de sector, is hier nadrukkelijk onderdeel van. 2017 is een bijzonder jaar omdat we samen met Den Haag en Amersfoort vieren dat De Stijl honderd jaar geleden is opgericht.
We zetten extra in op meertalige informatievoorzieningen, acquisitie van internationale evenementen, verlenging van de pilot informatiebalie van Toerisme Utrecht voor toeristen en bezoekers in Hoog Catharijne. Ook leveren we een bijdrage aan de regionale en landelijke toeristische promotiecampagnes gericht op de internationale toerist.
We starten met nieuwe projecten op het gebied van gastvrijheid. Zo verkennen we de mogelijkheid om Cityhosts in te zette. We willen de kennis van de toeristische markt (waaronder bezoekcijfers) vergroten, waarbij we optrekken met de toeristische G7. Ook willen we de zichtbaarheid van Utrecht vergroten door campagnes te starten gericht op de Nederlandse bezoeker en aanwezig te zijn op twee belangrijke Nederlandse vakantiebeurzen. We blijven inzetten op meer samenhang en verbinding van evenementen en festivals met de (toeristische) promotie van de stad. Hierbij is in navolging van het succes van de Tour de France speciale aandacht voor de internationale uitstraling van evenementen en festivals in Utrecht. We stimuleren meer duurzaamheid in de sector.
Op het gebied van evenementen werken we samen met onze partners aan het verder verbeteren van het evenementenklimaat in Utrecht. In 2017 stellen we 300.000 euro beschikbaar voor een nieuw evenementenfonds. Doel van het fonds is om grootstedelijke evenementen mogelijk te maken en daarmee bij te dragen aan de (inter)nationale bekendheid van Utrecht als aantrekkelijke stad.
Net als het toeristisch beleid, zien we het evenementenbeleid als één van de pijlers van citymarketing. Bij het samenwerken aan 100 jaar De Stijl, het aantrekken en faciliteren van nieuwe initiatieven en het samenstellen van de internationale festivalkalender zijn de merkwaarden – Bright, Inspiring, Welcoming & Connecting - van Utrecht leidend.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P1.2.1a | Aantal publicaties in buitenlandse bladen | Gemeente Utrecht | 50 (2009) | 172 | 282 | 180 | 180 |
P1.2.1b | Aantal nieuwe grote samenwerkingsprojecten/initiatieven met stakeholder uit de festival en evenementenwereld | Gemeente Utrecht | 1 (2015) | n.v.t. | 1 | 2 | 3 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
17-1-2-1 | Toerisme en evenementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
17-1-2-1 | Toerisme en evenementen | 1.352 | 1.821 | 2.146 | 1.836 | 1.536 | 1.536 |
Totaal lasten | 1.352 | 1.821 | 2.146 | 1.836 | 1.536 | 1.536 | |
Saldo baten en lasten | -1.352 | -1.821 | -2.146 | -1.836 | -1.536 | -1.536 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -1.352 | -1.821 | -2.146 | -1.836 | -1.536 | -1.536 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Verhogen van de (zakelijke en toeristische) bekendheid van de stad
De verwachte lasten voor toerisme en evenementen bedraagt 2,146 miljoen euro. Hiervan is 0,295 miljoen euro beschikbaar voor de regiefunctie van toerisme en evenementen. We verstrekken de Sterrenwacht 0,08 miljoen euro subsidie. De opdracht aan Stichting Toerisme Utrecht bedraagt 0,938 miljoen euro. Tevens gaan we door middel van acquisitie meer internationale congressen aantrekken (0,1 miljoen euro). Het budget is incidenteel in 2016 en 2017 verhoogd met 0,31 miljoen euro ten behoeve van internationale promotie en informatievoorziening. Voor 2017 en 2018 is 0,3 miljoen euro beschikbaar voor het oprichten van een evenementenfonds. Het structurele budget voor Utrecht Marketing vanaf 2017 staat begroot bij het programma Bewoners en Bestuur.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Toerisme en evenementen | |||||||
6097 | Stadspromotie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Toerisme en evenementen | |||||||
6097 | Stadspromotie | 1.352 | 1.821 | 2.146 | 1.836 | 1.536 | 1.536 |
Totaal Lasten | 1.352 | 1.821 | 2.146 | 1.836 | 1.536 | 1.536 | |
Saldo baten en lasten | -1.352 | -1.821 | -2.146 | -1.836 | -1.536 | -1.536 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -1.352 | -1.821 | -2.146 | -1.836 | -1.536 | -1.536 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Marketing, promotie en informatievoorziening | Ondersteuning toeristische activiteiten en evenementen, aantrekken kenniscongressen | 81 | 0 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Verhogen van de bekendheid van de stad | 81 | 0 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 81 | 0 | 0 |
Werkgelegenheid is belangrijk voor de stad en haar inwoners. Inwoners werken om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien en werk biedt de inwoners kansen om zich te ontwikkelen, te emanciperen en deel te nemen aan de samenleving.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.3.1 | Aantal banen | PAR | n.v.t. | 228.069 | 238.900 | 230.000 | 260.000 |
We bouwen aan een gezonde, toekomstbestendige Utrechtse economie. Dit doen we onder andere via de overkoepelende thema’s Healthy Urban Living en Werken aan Werk.
Wij werken aan de agenda economie van de toekomst waarmee we in 2016 zijn begonnen. In deze toekomstgerichte agenda zijn de meest kansrijke thema’s en sectoren bepaald die leiden tot werkgelegenheidsgroei en die aansluiten op de economische structuur van de stad. Samen met onze partners in de stad en regio ondersteunen en faciliteren we vernieuwende (next economy) modellen en samenwerkingsvormen. Speciale aandacht hebben we voor de aanwezigheid van de noodzakelijke basisinfrastructuur voor het verwerven, transporteren en op platforms open stellen van economisch relevante real time verkregen data. We zien dit als een belangrijk toegevoegde waarde voor het vestigingsklimaat in Utrecht en het behouden en aantrekken van bedrijvigheid die hiermee gepaard gaat.
Via Utrecht City in Business trekken we bedrijven aan die passen bij de Utrechtse economie, waaronder duurzame bedrijven. We monitoren waarom bedrijven zich in Utrecht willen vestigen of juist Utrecht verlaten. We bouwen verder aan onze regionale alliantie voor internationale acquisitie, en ons -soft landing programma- waarbij we internationale bedrijven gedurende korte tijd begeleiden bij start in Utrecht). De internationale talent community wordt verder uitgebouwd en we zetten een handelsbevorderingsprogramma op. Samen met de overheden, kennisinstellingen en bedrijven in de regio versterken we de functie van het Expat Center.
Na de ondersteuning van startups, gaan we ons in 2017 ook richten op scale ups. Dit doen we middels een met partners aan te besteden programma bestaande uit monitoring, accountmanagement en begeleiding van veelbelovende startups. We verbeteren de vestigingsmogelijkheden voor specifieke startende bedrijven die passen binnen de filosofie van healthy urban living, bijvoorbeeld via een ICT-innovatiehub en incubator voor healthy urban-bedrijven.
Ook in 2017 zijn middelen van het Lokaal Economisch Fonds beschikbaar voor nieuwe banen, stages en leerwerkplekken (BBL). Net als in 2015 en 2016 hebben we hierbij speciale aandacht voor het ondersteunen van nieuwe banen die geschikt zijn voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.
Via de collegetour houden we de vinger aan de pols bij het bedrijfsleven en maken we zo mogelijk een match tussen werkgevers en werkzoekenden.
We ondersteunen sociaal ondernemerschap. Dit doen we door sociaal ondernemers te stimuleren (o.a. via programmering en sociale inkoop), bestaande bedrijven en maatschappelijke initiatieven te verbinden aan de Social Impact Factory. Een platform dat sociale ondernemer en bestaande organisaties en nieuwe initiatieven verbindt en waar we gezamenlijk aan de slag gaan om maatschappelijke vraagstukken op een innovatieve en ondernemende manier op te pakken. Via een social challenge dagen we ondernemers, bedrijven en instellingen uit om tot vernieuwende oplossingen te komen voor versterking van de werkgelegenheid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. De dienstverlening aan ondernemers digitaliseert verder. De komst van het ondernemersdossier voor de horeca-ondernemers is hier een voorbeeld van. Verder wordt het ondernemers steeds gemakkelijker gemaakt digitaal te ondernemen met de komst van e-herkenning en een uitbreiding van het ondernemersdossier naar andere branches.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E1.3.1d | Dienstverlening gemeente Utrecht | Ondernemerspeiling (KING) | 2014 | 6,2 | Niet gemeten | 6,5 | 6,7 |
P1.3.1a | Aantal banen gecreëerd via LEF | Gemeente Utrecht | 2014 | 0 | 400 | 450 | n.v.t. |
Toelichting: Voor de subsidieregeling Lokaal Economisch Fonds (LEF) kan tot en met 2018 aanvragen worden ingediend. Uiterlijk eind 2020 moeten de laatste LEF-projecten zijn beëindigd. Hoeveel banen in 2020 nog moeten worden gerealiseerd is op dit moment nog niet | |||||||
P1.3.1b | Aantal stage- en leerwerkplekken gecreëerd via LEF | Gemeente Utrecht | 2014 | 0 | 105 | 125 | n.v.t. |
Toelichting: Voor de subsidieregeling Lokaal Economisch Fonds (LEF) kan tot en met 2018 aanvragen worden ingediend. Uiterlijk eind 2020 moeten de laatste LEF-projecten zijn beëindigd. Hoeveel banen in 2020 nog moeten worden gerealiseerd is op dit moment nog niet | |||||||
P1.3.1c | Aantal banen via aquisitie | Gemeente Utrecht | 2015 | 0 | 615 | 450 | 450 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
17-1-3-1 | Werkgelegenheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
17-1-3-1 | Werkgelegenheid | 5.305 | 3.407 | 3.684 | 3.684 | 1.684 | 1.684 |
Totaal lasten | 5.305 | 3.407 | 3.684 | 3.684 | 1.684 | 1.684 | |
Saldo baten en lasten | -5.305 | -3.407 | -3.684 | -3.684 | -1.684 | -1.684 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.725 | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -3.580 | -3.349 | -3.684 | -3.684 | -1.684 | -1.684 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Bevorderen van de economische vestiging
De lasten bedragen 2 miljoen euro in verband met de vorming van het Lokaal Economisch Fonds. Dit Fonds wordt sinds 2014 gevoed met 1 miljoen euro per jaar en vanaf 2016 met 2 miljoen euro per jaar tot 2019. De uitgaven van het fonds bestaat voor 95% uit subsidies voor het creëren van nieuwe werkgelegenheid en stage- en leerwerkplekken. De lasten van de afdeling Economische zaken ten behoeve van 'de bevordering werkgelegenheid' bedraagt 0,733 miljoen euro en de (internationale) acquisitie van nieuwe bedrijven 0,5 miljoen euro. De begroting van het Expat Center bedraag 0,15 miljoen euro per jaar. De begroting is structureel verhoogt met 0,33 miljoen euro voor vergroting van de werkgelegenheid (scale up, internationaal vestigingsklimaat en handelsbevordering). De extra inspanning voor straatmanagement Breedstraat 2015 – 2016 dat was bekostigd uit het Fonds Stimulering Lokale Economie is beëindigd.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Werkgelegenheid | |||||||
6090 | Economisch vestigingsklimaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Werkgelegenheid | |||||||
6090 | Economisch vestigingsklimaat | 5.305 | 3.407 | 3.684 | 3.684 | 1.684 | 1.684 |
Totaal Lasten | 5.305 | 3.407 | 3.684 | 3.684 | 1.684 | 1.684 | |
Saldo baten en lasten | -5.305 | -3.407 | -3.684 | -3.684 | -1.684 | -1.684 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.725 | 58 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -3.580 | -3.349 | -3.684 | -3.684 | -1.684 | -1.684 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Ondernemersfonds Utrecht | Subsidie aan Stichting Ondernemersfonds Utrecht voor stimulering economische structuur van Utrecht en economische vitaliteit van de stad | 6.767 | 6.767 | 0 | |
Lokaal Economisch Fonds | Subsidie voor nieuwe werkgelegenheid en stage- en leerwerkplekken | 1.900 | 0 | 0 | |
Economic Board Utrecht | Faciliteren Startup Utrecht en Scale-up programma | 190 | 100 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Bevorderen van de werkgelegenheid | 8.857 | 6.867 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 8.857 | 6.867 | 0 |
De economische vooruitzichten voor Utrecht zijn positief. Uit de tweede Arbeidsmonitor blijkt dat de Utrechtse economie verder aantrekt. 2015 laat een duidelijke daling van de werkloosheid zien. Het stimuleren van de werkgelegenheid werpt zijn vruchten af. Het aantal banen, vacatures en bedrijfsvestigingen in Utrecht neemt toe.
De aantrekkende economie zorgt aan de ene kant voor meer werkenden en minder werklozen en heeft ook tot gevolg dat meer mensen (weer) willen werken, ofwel een groeiende beroepsbevolking. In Utrecht is dit effect sterker dan in de andere grote steden, meer mensen willen weer tot de arbeidsmarkt toetreden. Daarnaast groeit het aantal inwoners de komende jaren stevig door. Dit is een kans voor Utrecht, maar brengt ook economische uitdagingen met zich mee. Het vraagt om een groei van de werkgelegenheid die in de pas loopt met de groei van de beroepsbevolking. Het blijft noodzakelijk om in te zetten op vergroting van werkgelegenheid op alle niveaus. De behoefte aan voorzieningen zoals winkels, diensten en recreatieruimten en -voorzieningen groeit natuurlijk mee.
De Utrechtse economie verandert. Alhoewel dit van alle tijden is, lijken de veranderingen zich na een periode van economische recessie nu versneld voor te doen. Digitalisering, circulaire economie, deeleconomie hebben gevolgen voor de traditionele economische sectoren, zoals zakelijke- en financiële dienstverlening, detailhandel en logistiek. Niet alleen de Utrechtse economie verandert, ook het aantal inwoners groeit door naar 400.000 rond 2030. Deze groei wordt met name door inbreiding in het Nieuwe Centrum en Merwedekanaalzone opgevangen. De behoefte aan voorzieningen zoals winkels, diensten en recreatieruimte en -voorzieningen groeit natuurlijk mee.
Om een vitale stad te zijn én te blijven, is het belangrijk tijdig in te spelen op deze trends en ontwikkelingen, zodat ook de werkgelegenheid meegroeit en passend blijft bij de stad. Met het vaststellen van de Ruimtelijke Strategie 'Utrecht kiest voor gezonde groei', vanuit de filosofie van Gezond Stedelijk Leven (Healthy Urban Living) en de aanpak Werken aan werk spelen we in op de trends en ontwikkelingen. Het Stationsgebied, Utrecht Science Park en Leidsche Rijn Centrum zijn in het verlengde van de nieuwe Ruimtelijke Strategie 2016 de economische ontwikkelingsgebieden in de stad, waar de komende jaren nieuwe en vernieuwende bedrijvigheid gaat landen. Utrecht ontwikkelt, stimuleert en ondersteunt slimme oplossingen voor meer werkgelegenheid. Ontwikkelingen in Lage Weide, Overvecht en de Binnenstad bieden kansen voor herontwikkeling en nieuwe werkgelegenheid voor met name lager en middelbaar opgeleiden. Ook extra banen in de vrijetijdseconomie bieden voor deze groep kansen.
We zien dat startups snel inspringen op nieuwe technologische ontwikkelingen Als stad met een goede voedingsbodem voor startups willen we hen mogelijkheden bieden om als scale up door te groeien naar volwaardige bedrijven. Ook het beter benutten van exportmogelijkheden door Utrechtse bedrijven en de acquisitie van (buitenlandse) bedrijven naar Utrecht zorgt voor een stijging van de Utrechtse werkgelegenheid.
Kortom, kansen te over! Het verzilveren van deze economische kansen doen én kunnen we uiteraard niet alleen. We werken samen met de Economic Board Utrecht, de partners van het Utrecht Science Park, de U10, de leden van het Platform Ondernemend Utrecht, ondernemersverenigingen en de individuele bedrijven en instellingen. Daar waar nodig nemen we een initiërende actievere rol, waar het kan een meer faciliterende of ondersteunende rol.
Met ingang van de programmabegroting 2017 zijn er wettelijk een aantal nieuwe en bestaande beleidsindicatoren verplicht. Voor het programma Economie zijn dit de volgende beleidsindicatoren (met ingang van de programmabegroting 2018 worden deze in de tabellen bij de (sub)doelstellingen verwerkt.):