Werk en Inkomen
Utrecht is een vitale stad waarin alle Utrechters werken of participeren naar vermogen en voldoende middelen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien.
Utrecht is een vitale stad waarin alle Utrechters werken of participeren naar vermogen en voldoende middelen hebben om in hun levensonderhoud te voorzien.
Utrecht is een vitale stad
Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid
Utrechters werken of participeren naar vermogen en zijn zelfredzaam
Utrechters werken of participeren naar vermogen en zijn zelfredzaam
Utrechters worden niet financieel belemmerd om deel te nemen aan het maatschappelijk leven
Elke Utrechter die daar recht op heeft ontvangt een bijstandsuitkering
Utrechters die financieel niet in staat zijn om te participeren worden ondersteund
Voor iedereen die kan werken is er dat perspectief.
De structurele middelen in het kader van het voormalig werkgelegenheidsoffensief hebben een belangrijke
aanjaagfunctie voor het stimuleren van bedrijvigheid in Utrecht, het ondersteunen van mensen met een bijstandsuitkering richting werk en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. We zetten de initiatieven voort via de actielijnen, zoals verwoord in de uitvoeringsnota Werken aan Werk.
Het economisch tij is aan het keren na jaren van economische krimp. We zien daar al effecten van, zoals de groei van omzet en winstgevendheid en lichte werkgelegenheidsgroei. Maar groei leidt niet automatisch tot vermindering van de werkloosheid voor de groep lager en middelbaar opgeleiden die in arbeidsparticipatie achterblijft. De dienstverlening van Werk en Inkomen is erop gericht de kansen op de arbeidsmarkt voor deze doelgroep zo goed mogelijk te benutten door goede deals te sluiten met sociaal ondernemers, maatwerkwerkarrangementen te ontwikkelen met werkgevers en een brede inzet op social return. Initiatieven zoals de stagestraat en challenges samen met de Social Impact Factory dragen hier aan bij. Daarnaast richten wij onze inzet samen met EZ op een gebiedsgerichte aanpak. In Overvecht is een versnellingsaanpak gestart om de wijk te versterken.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
06-1-1-1 | Inzet werkgelegenheidsoffensief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
06-1-1-1 | Inzet werkgelegenheidsoffensief | 650 | 774 | 1.009 | 734 | 683 | 683 |
Totaal lasten | 650 | 774 | 1.009 | 734 | 683 | 683 | |
Saldo baten en lasten | -650 | -774 | -1.009 | -734 | -683 | -683 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -650 | -774 | -1.009 | -734 | -683 | -683 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
In 2017 zijn de lasten 0,235 miljoen euro hoger dan in 2016. Er zijn in de Voorjaarsnota extra middelen beschikbaar gesteld voor het programma Werken aan Werk. Dit leidt tot 0,215 miljoen euro hogere lasten in 2017. Loon- en prijscompensatie en overige oorzaken leiden daarnaast tot 0,020 euro hogere lasten.
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Inzet werkgelegenheidsoffensief | |||||||
6230 | Werkgelegenheidsoffensief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | |||||||
Inzet werkgelegenheidsoffensief | |||||||
6230 | Werkgelegenheidsoffensief | 650 | 774 | 1.009 | 734 | 683 | 683 |
Totaal Lasten | 650 | 774 | 1.009 | 734 | 683 | 683 | |
Saldo baten en lasten | -650 | -774 | -1.009 | -734 | -683 | -683 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -650 | -774 | -1.009 | -734 | -683 | -683 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Utrecht heeft voldoende werkgelegenheid | Het ondersteunen van mensen richting werk en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt | 155 | 120 | 35 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Inzet werkgelegenheidsoffensief | 155 | 120 | 35 | ||
Totaal Subdoelstelling | 155 | 120 | 35 |
Werk biedt bewoners de mogelijkheid om zich te ontwikkelen, te emanciperen en deel te nemen aan de samenleving. Voor iedereen die kan werken moet dat perspectief aanwezig zijn, voor jong én oud.
Om de groep Utrechters met een handicap zo goed mogelijk te ondersteunen richting arbeidsmarkt of dagbesteding werken we samen met scholen, buurtteams, WMO-instellingen, het UWV, SW bedrijven en het werkgeversservicepunt (WSP). Deze samenwerking kent zowel een lokaal als regionaal karakter en heeft als doel zoveel mogelijk mensen te plaatsen op een baan in het kader van de banenafspraak. Hiermee geven we nadere invulling aan de afspraken uit het sociaal akkoord.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E2.1.1.1 | Wijziging aantal bijstandsgerechtigden die werken of participeren (tot 65 jaar) ten opzichte van afgelopen jaar | CBS; WenI | Landelijk 6,7%; Utrecht 9,6% | Landelijk +3,2 Utrecht +4,8 | Landelijk +1,2 Utrecht +1,0 | Nog onbekend | |
E2.1.1.2 | Uitstroom uit de bijstand naar werk: volwassenen en jongeren | 1.012 | 1.042 | 1.000 | 1.000 |
In 2017 brengen we meer focus aan in de werkdienstverlening van Werk en Inkomen. In het kader van de Participatiewet is samen met ketenpartners, werkgevers, sociaal ondernemers en regiogemeenten veel nieuw beleid ontwikkeld. We hebben hierin vernieuwd, ontwikkeld en onderzocht wat werkt en wat niet werkt. Met deze kennis gaan we in 2017 onze dienstverlening aan Utrechters met een bijstandsuitkering op onderdelen aanscherpen gericht op uitstroom naar werk. Ook naar aanleiding van actuele ontwikkelingen, zoals de grotere instroom van oudere werkzoekenden en de instroom van statushouders, leggen wij nieuwe accenten in onze dienstverlening.
De volgende bewegingen kenmerken onze werkdienstverlening in 2017:
Het uitstroompercentage Wsw zal ook in 2017 tussen de vijf en zes procent liggen. Het aantal sw-werknemers blijft daarmee geleidelijk afnemen.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P2.1.1.1 | Aantal plaatsingen op werk: volwassenen en jongeren | WenI | 2.627 | 2.874 | 3.000 | 3.000 | |
P2.1.1.2 | Aantal plaatsingen op school jongeren | WenI | 183 | 184 | 150 | 150 | |
P2.1.2 | Realisatie taakstelling Wsw-dienstbetrekking en begeleid werken | WenI | 776 | 732 | 668 | 572 |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
06-2-1-2 | Sociale werkvoorziening | 4.160 | 3.972 | 3.972 | 3.972 | 3.972 | 3.972 |
06-2-1-1 | Re-integratie | 1.387 | 1.008 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 5.548 | 4.980 | 3.972 | 3.972 | 3.972 | 3.972 | |
Lasten | |||||||
06-2-1-2 | Sociale werkvoorziening | 28.070 | 25.086 | 22.936 | 21.590 | 20.592 | 20.592 |
06-2-1-1 | Re-integratie | 21.321 | 19.545 | 18.475 | 19.020 | 19.325 | 19.225 |
Totaal lasten | 49.391 | 44.632 | 41.411 | 40.610 | 39.917 | 39.817 | |
Saldo baten en lasten | -43.843 | -39.651 | -37.439 | -36.637 | -35.945 | -35.845 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.855 | 874 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -41.988 | -38.777 | -37.439 | -36.637 | -35.945 | -35.845 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Re-integratie
De baten zijn in 2017 1,008 miljoen euro lager dan in 2016. In 2015 en 2016 zijn de baten voor ESF subsidie incidenteel begroot. Vanaf 2017 zijn deze niet in de begroting opgenomen.
De lasten op de doelstelling Re-integratie zijn in 2017 1,070 miljoen euro lager dan in 2016
Sociale werkvoorziening
De lasten dalen in 2017 ten opzichte van 2016 met 2,15 miljoen euro. Doordat met de komst van de Participatiewet de instroom in de Wsw is beëindigd, daalt de rijksbijdrage voor de Wsw met 1,453 miljoen euro in 2017. Dit verklaart ook de verdere daling van de lasten vanaf 2018. Daarnaast dalen de lasten in 2017 door het incidentele budget van 0,706 miljoen euro dat in 2016 beschikbaar is gesteld voor het ‘sectorplan herstructurering sociale werkvoorziening Midden-Nederland’.
Verbonden partijen
Bijdrage 2017 aan coöperatie Wigo4it 0,371 miljoen euro.
Bijdrage 2017 aan UW holding 1,36 miljoen euro
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Sociale werkvoorziening | |||||||
6224 | Sociale Werkvoorziening | 4.160 | 3.972 | 3.972 | 3.972 | 3.972 | 3.972 |
Re-integratie | |||||||
6226 | Reïntegratie | 1.387 | 1.008 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6368 | OV Versnelling-Werk en Ondernemerschap | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 5.548 | 4.980 | 3.972 | 3.972 | 3.972 | 3.972 | |
Lasten | |||||||
Sociale werkvoorziening | |||||||
6224 | Sociale Werkvoorziening | 28.070 | 25.086 | 22.936 | 21.590 | 20.592 | 20.592 |
Re-integratie | |||||||
6226 | Reïntegratie | 21.321 | 19.395 | 18.225 | 18.770 | 19.075 | 19.075 |
6368 | OV Versnelling-Werk en Ondernemerschap | 0 | 150 | 250 | 250 | 250 | 150 |
Totaal Lasten | 49.391 | 44.632 | 41.411 | 40.610 | 39.917 | 39.817 | |
Saldo baten en lasten | -43.843 | -39.651 | -37.439 | -36.637 | -35.945 | -35.845 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.855 | 874 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -41.988 | -38.777 | -37.439 | -36.637 | -35.945 | -35.845 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Stimuleren maatschappelijke participatie en re-integratie | Sociale prestatie | 70 | 70 | 0 | |
Loonkostensubsidie | Verstrekte loonkostensubsidie aan werkgevers die mensen uit de doelgroep WWB in dienst nemen | 1.400 | 0 | 0 | |
Activering jongeren | Stimuleren eigen kracht en activering van kwetsbare jongeren | 87 | 87 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Re-integratie | 1.557 | 157 | 0 | ||
Wet Sociale werkvoorziening | Uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken | 16.431 | 16.431 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Sociale Werkvoorziening | 16.431 | 16.431 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 17.988 | 16.588 | 0 |
Door het verstrekken van een bijstandsuitkering bieden we mensen (tijdelijk) een vangnet. We zetten ons in om de instroom te beperken en de uitstroom te bevorderen. Ook tijdelijke en deeltijd uitstroom is daarbij waardevol.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E3.1.1 | Aantal huishoudens met bijstandsuitkering | WenI | volwassenen (27-65 jaar) 8.313; jongeren (tot 27 jaar) 923 | 9.804 | 10.165 | Nog onbekend |
Het Centraal Plan Bureau verwacht dat het aantal mensen met een bijstandsuitkering in 2017 landelijk zal stijgen. Voor Utrecht gaan we uit van een lichte stijging van 65 huishoudens naar een totaal van 10.165 huishoudens met een bijstandsuitkering eind 2017. Ondanks dat de werkloosheid verder daalt, zorgt de instroom van nieuwe doelgroepen voor een lichte stijging. Wel is de stijging gering ten opzichte van voorgaande jaren.
Er zijn verbeteringen doorgevoerd in het verdeelmodel voor de bijstand. We blijven ons inzetten, onder meer door lobby activiteiten, voor verdere verbeteringen van het model die recht doen aan de Utrechtse situatie.
De arbeidsmarkt wordt steeds flexibeler. Het aantal vaste banen neemt af en er zijn meer tijdelijke banen en deeltijdwerkers. Om het accepteren van deeltijd- of tijdelijk werk te stimuleren zoeken we naar meer flexibiliteit bij het verstrekken van bijstandsuitkeringen. In de reguliere dienstverlening blijven we zoeken naar ruimte voor flexibilisering. Soms leidt strikte toepassing van landelijk vastgestelde kaders tot onwenselijke of onredelijke gevolgen en situaties. Dat willen we voorkomen. Daarom intensiveren we waar mogelijk de toepassing van maatwerk en gaan we, samen met de buurtteams, nog meer werken vanuit de bedoeling van de regels. Dit vraagt voor de gehele organisatie een andere manier van denken en handelen. Deze transformatie is in 2016 al ingezet en heeft ook voor 2017 en de jaren daarna de aandacht.
Een voorbeeld van ons streven naar vernieuwing en meer flexibiliteit in de uitvoering van de regels is het voorgenomen experiment ‘Weten wat werkt’. Met dit experiment onderzoeken we aan de hand van de praktijk hoe we komen tot de beste manier om mensen naar werk of participatie te stimuleren.
Naast flexibilisering, richten we ons op versnelling en vereenvoudiging. Dat doen we onder andere door onze digitale dienstverlening te verbeteren. De digitale aanvraagmogelijkheid voor een bijstandsuitkering is verbeterd. We zijn bezig met het ontwikkelen van een portaal, waarin uitkeringsgerechtigden hun eigen dossier kunnen inzien en beheren. Zo kunnen in dit portaal eenvoudig wijzigingen worden doorgegeven. Dit doen we binnen het Innovatieprogramma, in samenwerking met Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Wigo4it. Natuurlijk hebben we daarbij oog voor de mensen die minder of niet digitaal vaardig zijn. Voor hen verstevigen we andere kanalen, waaronder de Informatie & Advies Balie. Hierdoor kunnen wij alle (potentiële) uitkeringsgerechtigden beter en sneller van dienst zijn.
Ook op het gebied van handhaving hebben we oog voor vereenvoudiging en flexibilisering. Via het concept Hoogwaardig Handhaven zetten we in op bevordering van naleving van de regels, door gerichte communicatie en dienstverlening. Fraude kan niet altijd worden voorkomen. Het vroegtijdig opsporen van fraude heeft daarom onze aandacht. In gevallen van fraude zetten we in op het volledig terugvorderen van ten onrechte verstrekte bijstand. Daarnaast stimuleren we naleving door bij ongewenste gedragingen een waarschuwing te geven. Bij het opleggen van boetes houden we rekening met verwijtbaarheid en persoonlijke omstandigheden. Hierbij handelen we volgens de Fraudewet. Deze wet wordt per 2017 zodanig aangepast, dat meer maatwerk mogelijk is en minder vanuit standaard regels wordt gedacht.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P3.1.1a | Aantal beëindigde en niet toegekende bijstandsuitkeringen door handhaving | WenI | 391 | 388 | 375 | 375 | |
P3.1.1b | Bedrag incasso op openstaande schuld bij voormalig bijstandsgerechtigden | WenI | 3,1 miljoen euro | 2,9 miljoen euro | 3 miljoen euro | 3 miljoen euro |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
06-3-1-1 | Verstrekken bijstand | 133.287 | 151.047 | 150.860 | 150.780 | 150.780 | 150.780 |
Totaal baten | 133.287 | 151.047 | 150.860 | 150.780 | 150.780 | 150.780 | |
Lasten | |||||||
06-3-1-1 | Verstrekken bijstand | 157.977 | 165.748 | 166.261 | 166.341 | 166.137 | 166.137 |
Totaal lasten | 157.977 | 165.748 | 166.261 | 166.341 | 166.137 | 166.137 | |
Saldo baten en lasten | -24.690 | -14.701 | -15.401 | -15.560 | -15.357 | -15.357 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -24.690 | -14.701 | -15.401 | -15.560 | -15.357 | -15.357 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
Het verdeelmodel 2017 voor de verdeling onder gemeentes van rijksmiddelen voor bijstandsuitkeringen is verbeterd ten opzichte van de voorgaande jaren. De uitkomst van dit nieuwe verdeelmodel is echter nog onzeker. We verwachten voor Utrecht in 2017 een tekort op de bijstand. De vangnetregeling blijft van kracht in 2017. Het eigen risico dat hierbij wordt gehanteerd is nog niet duidelijk. In oktober 2016 wordt het voorlopig budget 2017 bekendgemaakt. We blijven actief lobby voeren om verdere aanpassingen in het model te bewerkstelligen. Conform besluitvorming bij de Voorjaarsnota 2015 hebben wij binnen het programma Algemene Middelen via een stelpost middelen gereserveerd om de verwachte nadelen op te kunnen vangen.
Verbonden partijen
Bijdrage aan Wigo4it 1,8 miljoen euro
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Verstrekken bijstand | |||||||
6221 | Verstrekken bijstandsuitkering | 133.287 | 151.047 | 150.860 | 150.780 | 150.780 | 150.780 |
Totaal baten | 133.287 | 151.047 | 150.860 | 150.780 | 150.780 | 150.780 | |
Lasten | |||||||
Verstrekken bijstand | |||||||
6221 | Verstrekken bijstandsuitkering | 157.977 | 165.748 | 166.261 | 166.341 | 166.137 | 166.137 |
Totaal Lasten | 157.977 | 165.748 | 166.261 | 166.341 | 166.137 | 166.137 | |
Saldo baten en lasten | -24.690 | -14.701 | -15.401 | -15.560 | -15.357 | -15.357 | |
Mutaties reserves | |||||||
Geraamd resultaat | -24.690 | -14.701 | -15.401 | -15.560 | -15.357 | -15.357 |
Dit doen we door vroegtijdige ondersteuning om armoede en schulden te voorkomen. Ook bieden we ondersteuning gericht op participatie en maatwerk in de vorm van schuldhulpverlening en financiële ondersteuning in bijzondere situaties via de bijzondere bijstand. Met de vernieuwde armoedeaanpak streven we ernaar dat mensen ondanks een laag inkomen mee kunnen doen in de maatschappij en kinderen de kans krijgen hun talenten te ontwikkelingen.
Effectindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
E3.2.1.1 | Bereik armoederegelingen | Armoedemonitor | geen meting plaatsgevonden | - | U-pas: ≥ 90%, Individuele Inkomenstoeslag: ≥ 90%, Ziektekostenverzekering: ≥ 70% | U-pas: ≥ 90%, Individuele Inkomenstoeslag: ≥ 90%, Ziektekostenverzekering: ≥ 75% | |
Toelichting: De cijfers met betrekking tot het bereik van de armoederegelingen zijn niet beschikbaar, er is geen meting uitgevoerd. De Individuele Inkomenstoeslag maakt geen onderdeel uit van de nieuwe armoedeaanpak. Definitieve besluitvorming vindt plaats in he | |||||||
E3.2.1.2 | Van alle Utrechters die aangeven slecht te kunnen leven van hun inkomen stijgt het percentage dat 'weinig tot geen problemen ervaart met meedoen' | 53% | 60% |
In 2017 geven we verder uitvoering aan de vernieuwde armoedeaanpak in Utrecht. In de nieuwe aanpak ligt de focus op vroegtijdige signalering en ondersteuning om armoede en schulden te voorkomen. Zo gaan we in 2017 de aanpak vroegsignalering van betalingsachterstanden van twee wijken uitbreiden naar de gehele stad. Van de pilot levensgebeurtenissen bouwen we de succesvolle onderdelen verder uit. Bij de implementatie van de armoederegelingen blijft het uitgangspunt om deze eenvoudig en toegankelijk vorm te geven.
Speciale aandacht is er voor kinderen en jongeren die opgroeien in armoede. Zo zetten we samen met scholen en de armoedecoalitie in op de Week van het Geld en vertalen we het financieel inloopspreekuur van het mbo naar een vorm van ondersteuning op het vmbo. Het U-pas Kindpakket breiden we in 2017 verder uit met schoolspullen. Ook zetten we samen met partners in de stad in op het uitbreiden van de zichtpas-functie (oftewel kortingspas) en het opnemen van laagdrempelig wijkaanbod.
Om de stijgende trend rond het aantal aanvragen bijzondere bijstand voor beschermingsbewind af te buigen geven we verder vorm aan de alternatieve lichtere voorziening op basis van de resultaten in 2016. Een onderdeel van deze lichtere voorziening is budgetbeheer. Met de nieuwe voorziening ondersteunen we de ‘leerbare groep’ zodat zij op den duur weer zelfstandig in staat zijn om hun financiën te beheren. Ook zetten we in op heronderzoeken van de lopende dossiers.
Een ander belangrijk onderdeel van de armoedeaanpak is intensieve ondersteuning bij schulden. Dit doen we samen met verschillende partijen in de stad. Vanaf september 2016 ligt de toegang tot de schulddienstverlening volledig bij de buurtteams. Inwoners met financiële problemen en/of schulden kunnen bij het buurtteam terecht voor ondersteuning bij hun hulpvraag. De trajectbegeleiders van Werk en Inkomen gaan gedeeltelijk in het buurtteam werken, zodat specifieke kennis over schulden tijdig kan worden ingezet, naast de generalistische werkwijze van het buurtteam. We willen bereiken dat inwoners de hulp goed en op het juiste moment weten te vinden, zodat het ontstaan van problematische schulden wordt voorkomen en zij passend aanbod krijgen als er schulden zijn. Op basis van gezamenlijk bepaalde managementinformatie sturen we snel en flexibel bij indien nodig.
In 2017 start een revolverend fonds voor jongeren met problematische schulden (uitwerking amendement 2016/28). Bij de uitwerking van het fonds maken we een koppeling tussen het opkopen van de schulden en een traject waarbij de jongere werkt aan de financiële situatie, vaardigheden en eigen ontwikkeling.
Vanuit de Citydeal Inclusieve stad start een pilot met het CJIB waarbij mensen alleen de initiële boete betalen. De inning van incassokosten wordt onder voorwaarden kwijt gescholden. In overleg met het buurtteam bepaalt het huishouden wat die voorwaarden zijn, bijvoorbeeld de inzet als vrijwilliger of het volgen van training of scholing om toekomstige problemen te voorkomen. Er wordt gestart met een groep van vijf huishoudens.
Prestatieindicator | Bron | Nulmeting | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | |
P3.2.1.1 | Aantal toegekende aanvragen bijzondere bijstand | WenI | 3.405 | 3.900 | 3.500 | 3.500 | |
P3.2.1.2 | Aantal schuldregelingen | WenI | 750 | 653 | 750 | 750 | |
P3.2.1.3 | Aantal huishoudens in budgetbeheer | WenI | 519 | 485 | 550 | 800 | |
P3.2.1.4 | Aantal U-pashouders | WenI | 32.529 | 35.799 | 38.000 | 40.000 | |
P3.2.1.5 | Aantal toekenningen individuele inkomenstoeslag | WenI | 7.106 | 5.715 | 6.000 | N.v.t. | |
Toelichting: De individuele inkomenstoeslag maakt geen onderdeel uit van de nieuwe armoedeaanpak. Definitieve besluitvorming vindt plaats in het najaar. |
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
06-3-2-1 | Armoedebestrijding | 286 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Totaal baten | 286 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | |
Lasten | |||||||
06-3-2-1 | Armoedebestrijding | 20.226 | 20.289 | 22.304 | 22.333 | 20.127 | 20.127 |
Totaal lasten | 20.226 | 20.289 | 22.304 | 22.333 | 20.127 | 20.127 | |
Saldo baten en lasten | -19.941 | -20.109 | -22.124 | -22.153 | -19.947 | -19.947 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 993 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.575 | 331 | 331 | 331 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -19.359 | -19.778 | -21.793 | -21.822 | -19.947 | -19.947 |
Bedragen zijn in duizenden euro's
Financiële toelichting
Hieronder lichten wij de financiële ontwikkelingen per doelstelling toe.
De lasten stijgen in 2017 met 2,015 miljoen euro. Hiervoor zijn de volgende verklaringen te geven:
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | ||
Baten | |||||||
Armoedebestrijding | |||||||
6223 | Minimabeleid | 286 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 |
Totaal baten | 286 | 180 | 180 | 180 | 180 | 180 | |
Lasten | |||||||
Armoedebestrijding | |||||||
6223 | Minimabeleid | 20.226 | 20.289 | 22.304 | 22.333 | 20.127 | 20.127 |
Totaal Lasten | 20.226 | 20.289 | 22.304 | 22.333 | 20.127 | 20.127 | |
Saldo baten en lasten | -19.941 | -20.109 | -22.124 | -22.153 | -19.947 | -19.947 | |
Mutaties reserves | |||||||
Toevoeging reserves | 993 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekking reserves | 1.575 | 331 | 331 | 331 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat | -19.359 | -19.778 | -21.793 | -21.822 | -19.947 | -19.947 |
Prestatie- doelstelling | Subsidie- doelstelling | Omschrijving Subsidiedoelstelling | Begroting 2017 | Waarvan "vaste" verlening met jaarsubsidies 2017 | Meerjarig verleend tlv 2017 |
Armoedebestrijding | Ondersteuning van activiteiten die participatie bevorderen en activiteiten aangaande inkomensondersteuning | 140 | 140 | 0 | |
Totaal Prestatiedoelstelling Armoedebestrijding | 140 | 140 | 0 | ||
Totaal Subdoelstelling | 140 | 140 | 0 |
Lichte stijging van het aantal bijstandsuitkeringen, stijging is beperkt ten opzichte van voorgaande jaren
Het Centraal Plan Bureau verwacht in 2017 landelijk een stijging van het aantal mensen met een bijstandsuitkering. Voor Utrecht gaan we in 2017 uit van een lichte stijging van 65 huishoudens naar in totaal 10.165 huishoudens met een bijstandsuitkering. Ondanks een verdere daling van de werkloosheid is er een instroom van nieuwe doelgroepen. De stijging van het aantal mensen met een bijstandsuitkering is minder groot dan de voorgaande jaren.
Focus op maatwerk, flexibilisering en vereenvoudiging
De arbeidsmarkt flexibiliseert. Het aantal vaste banen neemt af, er zijn meer tijdelijke banen en het deeltijdwerk neemt toe. We spelen hierop in door ook bij het verstrekken van bijstandsuitkeringen flexibiliteit toe te passen, zodat het accepteren van deeltijd- of tijdelijk werk eenvoudiger wordt. We passen waar mogelijk maatwerk toe. Door de digitale dienstverlening te verbeteren zorgen we voor verdere versnelling en vereenvoudiging.
We brengen meer focus aan in onze werkdienstverlening, gericht op jongeren én op ouderen. In het kader van de Participatiewet is samen met ketenpartners, werkgevers, sociaal ondernemers en regiogemeenten veel nieuw beleid ontwikkeld. Er is vernieuwd, ontwikkeld en onderzocht wat werkt en wat niet werkt. Met deze kennis gaan we in 2017 onze dienstverlening op onderdelen aanscherpen gericht op uitstroom naar werk.
In 2017 geven we verder uitvoering aan de vernieuwde armoedeaanpak in Utrecht. De focus ligt op vroegtijdige signalering en ondersteuning om armoede en schulden te voorkomen. We geven dat zo eenvoudig en toegankelijk mogelijk vorm. Speciale aandacht is er voor kinderen en jongeren die opgroeien in armoede. Een ander belangrijk onderdeel van de armoedeaanpak is intensieve ondersteuning bij schulden. Dit doen we samen met verschillende partijen in de stad. We willen bereiken dat inwoners de hulp goed en op het juiste moment weten te vinden, zodat het ontstaan van problematische schulden wordt voorkomen en zij passend aanbod krijgen als er schulden zijn.
Met ingang van de programmabegroting 2017 zijn er wettelijk een aantal nieuwe en bestaande beleidsindicatoren verplicht. Voor het programma Werk en Inkomen zijn dit de volgende beleidsindicatoren (met ingang van de programmabegroting 2018 worden deze in de tabellen bij de (sub)doelstellingen verwerkt.):