Sociaal makelaarschap
De sociaal makelorganisaties hebben een belangrijke rol als smeerolie in de sociale basis. Zij zijn goed op de hoogte van wat er speelt, ondersteunen bewonersinitiatieven waar nodig en organiseren het sociaal beheer op buurtcentra en speeltuinen zodat iedereen zich welkom voelt. Vanuit een analyse van de wijk en in overleg met de samenwerkingspartners worden prioriteiten gesteld waar extra inzet nodig is om de sociale basis te versterken of te stimuleren op plekken waar dit maatschappelijk wenselijk is.
We verlengen de afspraken voor sociaal makelaarschap met een jaar. Hierdoor is het mogelijk de nieuwe uitvraag in samenhang met de nieuwe uitvragen van de buurtteams en Informatie en Cliëntondersteuning op te stellen. Een verlenging biedt de huidige sociaal makelorganisaties en hun samenwerkingspartners meer tijd en ruimte om hun taken in samenhang nog beter vorm te geven, de vruchten te plukken uit de succesvolle contacten met bewoners en ruimte te bieden voor het proces van verzelfstandiging van het speeltuinwerk.
Welzijnsaccommodaties
We faciliteren initiatieven van bewoners en maatschappelijke organisaties. Hierdoor worden buurten levendiger en leefbaarder. We geven uitvoering aan het plan Maatschappelijke Initiatieven onder dak. We streven naar accommodaties die maximaal ondersteunend zijn voor die initiatieven en qua openheid, sfeer, en functionaliteit aansluiten bij wat bewoners willen. In de stad ontstaan steeds meer initiatieven om het beheer van accommodaties (deels) van de gemeente over te nemen. We begeleiden bestaande zelfbeheerinitiatieven van buurtcentra en speeltuinen naar grotere subsidieonafhankelijkheid. En we evalueren de ondersteuningsstructuur van zelfbeheer om te zien waar we de initiatieven nog beter kunnen faciliteren.
Vrijwillige inzet en informele zorg
Wij richten ons op het ondersteunen, verbinden en stimuleren van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties. Met de beursvloer, de inzet van de Utrechtse uitdaging en de Slinger ondersteunen wij Maatschappelijk Betrokken Ondernemen in de stad. Met het Initiatievenfonds faciliteren wij actieve bewoners, vrijwilligers en (vrijwilligers)organisaties in het ontplooien en uitvoeren van activiteiten ten behoeve van de sociale cohesie, leefbaarheid, zelfredzaamheid en kwaliteitsverbetering in de openbare ruimte. We stimuleren de ontwikkeling van buurtnetwerken, waarin vrijwilligers op buurtniveau medebuurtbewoners ondersteunen en helpen. En we starten met alle relevante partijen in de stad, een co-creatieproces om vernieuwing in de informele zorg mogelijk te maken.
Mantelzorg
We versterken de infrastructuur voor de ondersteuning van mantelzorgers. Dit betekent een verdere uitbouw van het aanbod aan voorzieningen voor mantelzorgers in de stad, op basis van de ervaringen met de innovatieve projecten in 2015 en 2016. Tevens verzorgt het Steunpunt Mantelzorg als lokaal expertisecentrum training in kennis en vaardigheden van professionals en vrijwilligers in de zorg en hulpverlening met betrekking tot mantelzorg. En we stimuleren nieuwe vormen van respijtzorg, aansluitend bij de vraag van mantelzorgers (verlichten van taken van mantelzorgers bij dementie, logeerfaciliteiten).
VN verdrag voor mensen met een beperking (Agenda 22)
2017 is het eerste hele jaar dat het VN gehandicaptenverdrag in Nederland van kracht is. Wij werken met Agenda 22 al sinds 2007 aan een stad waarin mensen met en zonder een beperking gelijke rechten hebben; wij werken aan een toegankelijke stad.
Bij de Voorjaarsnota 2016 is door de wethouder de toezegging gedaan indicatoren en streefwaarden voor de toegankelijkheid, uitvoering van Agenda 22 en het VN verdrag te ontwikkelingen. Onderstaande tabel geeft deze indicatoren en streefwaarden voor 2017 weer. In de eerstvolgende technische wijziging 2017 zullen deze in de tabellen verwerkt worden.
Prestatie indicator | Realisatie 2015 | Doelstelling 2017 | Doelstelling 2020 | bron |
| | | | |
Aantal gebouwen waarvan toegankelijkheidsinformatie beschikbaar is | 450 | 650 | 1000 | www.toegankelijkutrecht.nl |
% Utrechters dat moeite heeft met digitale aanvragen bij organisaties | 30% | 29% | 28% | Inwonersenquête |
Aantal aanmeldingen voor de toegankelijkheidsprijs | 7 | 12 | 15 | Gemeente |
Samen met de programma's Werk en inkomen, Cultuur, Vastgoed , Sport en Bereikbaarheid wordt onderzocht welke andere indicatoren op het gebied van toegankelijkheid in de programmabegroting 2018 kunnen worden opgenomen. Bij de Voorjaarsnota 2017 zullen wij deze ter besluitvorming voorleggen.
In 2017 passen we de Utrechtse ‘Standaard voor toegankelijke gebouwen’, die we in 2016 ontwikkelden toe. In de Ketenaanpak Openbare Ruimte verankeren we toegankelijkheid structureel in de gemeentelijke bedrijfsvoering en openbare ruimte. We reiken voor de derde maal de toegankelijkheidsprijs uit- en stimuleren daarmee instellingen in de stad om te werken aan toegankelijkheid. Met de projecten uit het Actieplan Voetgangers bieden we meer ruimte voor de voetganger; een goede toegankelijkheid voor mensen met een beperking maakt daar onderdeel van uit. We vervolgen de voorbereidingen voor fase II van het Stationsgebied; tijdens dit proces besteden we aandacht aan de toegankelijkheid om ervoor te zorgen dat het gebied door iedereen te gebruiken is.
'Utrecht zijn we samen'
In het actieplan 'Utrecht zijn we samen' zetten we in op een inclusieve samenleving door het zoveel mogelijk voorkomen van polarisatie en radicalisering. De invulling van dit actieplan is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met professionele partners en het maatschappelijk middenveld in Utrecht en is een doorgaande lijn van preventie tot en met repressie. Binnen deze context geven we uitwerking aan de Utrechtse Antidiscriminatie Agenda die we in co-creatie met betrokken partijen in de stad en via stadsgesprekken en gesprekken met jongeren hebben opgesteld.
LHBT
Als Regenboogstad dragen we bij aan LHBT-acceptatie aan de hand van ons actieplan, de Regenboogagenda 2015 – 2018. Daarbij richten wij ons onder andere op de afname van agressie en onheuse bejegening, verhogen van het gevoel van veiligheid en verbeteren van tolerantie jegens LHBT-ers. Binnen de reguliere hulpverlening ondersteunen we een 'veilige haven' voor bi-culturele LHBT-ers in Utrecht. Hier kunnen zij terecht voor vragen, begeleiding en ontmoetingen met andere jongeren. We continueren de samenwerking met het Rijk op basis van de Intentieverklaring Lokaal emancipatiebeleid 2015-2017.
Sociale prestatie en dagondersteuning
Voor mensen die (even) geen arbeidsprestatie kunnen leveren is er de mogelijkheid om een sociale prestatie te leveren. We subsidiëren divers aanbod in de wijken. Voor ouderen is er aanbod dagondersteuning, dat hen ondersteunt in het leggen van contacten en om actief te blijven. In 2017 werken we er aan dit aanbod nog beter af te stemmen op de behoefte van deelnemers. Verder bevorderen we het aan elkaar koppelen van initiatieven en organisaties, we stimuleren een goede samenwerking met het buurtteam en sociaal makelaars en we organiseren stadsbrede bijeenkomsten die het leren en kennisdelen ondersteunen.
Taal- en digitale vaardigheden
Vanaf 2017 is er voor het eerst een structureel budget voor de bevordering van digitale vaardigheden beschikbaar. Aan de ene kant bieden we leer- en oefenmogelijkheden aan inwoners die hun vaardigheden willen verbeteren en aan de andere kant willen we met relevante partners, zoals de SVB, Belastingdienst, banken, U-pas en Woningnet, stappen zetten om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken die de digitale kloof verminderen. Op het terrein van het bevorderen van zowel taal- als digitale vaardigheden stimuleren wij de samenwerking tussen partijen om wijkgerichte cursussen te organiseren. Deze samenwerking krijgt steeds meer gestalte, met name in de wijken Overvecht, Kanaleneiland, Noordwest en Hoograven. Daarbij is de samenwerking met de buurtteams belangrijk.
Het beheersen van de Nederlandse taal is een voorwaarde voor zelfredzaamheid en het kunnen Meedoen in de samenleving. In de herijking Volwasseneneducatie is een doelstelling van 1000 taalvrijwilligers en 3000 deelnemers aan taalactiviteiten bepaald. Wij gaan meten of deze doelstelling is bereikt. Het rijksbudget dat beschikbaar wordt gesteld voor de bestrijding van Laaggeletterdheid zal de komende jaren met bijna 20% verminderen. Samen met de Utrechtse organisaties zullen wij de uitdaging aangaan om deze streefgetallen te blijven bereiken. Sinds de komst van de opvanglocaties is die uitdaging verder vergroot. Verheugend is dat er vele initiatieven zijn van inwoners om daarin hun bijdrage te leveren. Daarbij blijft het van belang dat de actieve taalvrijwilligers zich goed gesteund voelen in hun activiteiten.